11 اشتباه رایج گرافیک دیزاینرها7 دقیقه

مقدمه

گرافیک دیزاین کاری جدی است. گرافیک دیزاین شامل بسیاری از جنبه‌ها مانند تحقیق در مورد کسب و کار یک شرکت و نمایش پیام برند آن شرکت است. هرگونه اشتباه در دیزاین لوگو، کارت ویزیت، بروشور و … به طور بالقوه می‌تواند به آینده شرکت آسیب برساند. به عنوان مثال، یک لوگو با طراحی معمولی، ممکن است این احساس را در مخاطبان به وجود بیاورد که رویکرد شرکت غیرحرفه‌ای است. اما یک گرافیک دیزاین خوب و فکر شده می‌تواند یک شرکت و کسب و کار آن را از نظر مخاطبان به یک برند قابل اعتماد تبدیل کند.

اگر نگاهی به لوگو و سایر طرح‌های گرافیکی شرکت‌های جهانی بیندازید، در اولین نگاه تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. در پشت همه طرح‌های گرافیکی این شرکت‌ها، هدفی نهفته‌است که درمورد استراتژی آن‌ها  به خوبی فکر شده‌است.

مفهومی که برای یک لوگو یا سایر دیزاین‌ها انتخاب شده‌است؛ می‌تواند آن را با موفقیت یا شکست مواجه کند. بعد از آن که مفهوم یک دیزاین به دقت انتخاب شد، یک گرافیک دیزاینر باید به سایر جنبه‌ها مانند رنگ‌ها، تصاویر، نمادها و سبک حروف نیز توجه کند.

فرقی نمی‌کند که شما یک گرافیک دیزاینر تازه کار باشید که به دنبال گرفتن اولین سفارش است یا یک گرافیست با تجربه؛ این اشتباهات رایج در طراحی گرافیک می‌تواند در کمین هر دیزاینری قرار گیرد و آسیب‌های زیادی به شما وارد کند. بنابراین، نگاهی به این اشتباهات حیاتی بیندازید و مراقب آن‌ها باشید. تا زمانی که هوشیار باشید و همه چیز را دو بار بررسی کنید، هیچ یک از این مشکلات شما را آزار نخواهد داد.
در ادامه 11 اشتباه رایج در گرافیک دیزاینرها را باهم بررسی می‌کنیم.

11 اشتباه رایج گرافیک دیزاینرها

1- درک نکردن نیازها و خواسته‌های مشتری

مسئولیت طراح این است که نیازها و خواسته‌های مشتری را به خوبی درک ‌کند.

طراحان باید همه موارد را برای مشتریان روشن کنند و هر زمانی که در روند انجام پروژه موضوع مبهم و گیج کننده‌ای پیش بیاید، بلافاصله با کارفرما تماس بگیرند.

2- درچارچوب ماندن

گرافیک دیزاین فرآیندی خلاقانه است و به همین ترتیب برای موفقیت واقعی باید خلاق باشید. عناصر مختلفی را امتحان کنید، آزمایش کنید و با آن‌ها بازی کنید. اصول طراحی مانند تعادل، سلسله مراتب، کنتراست، فضا و هماهنگی را در ذهن داشته باشید اما زیاد درگیر آن‌ها نشوید.

3- استفاده از فونت‌های بسیار زیاد

بازی با فونت‌ها ممکن است جالب باشد، اما اگر بخواهیم متنی را که در آن از 10 نوع قلم مختلف استفاده شده است را بخوانیم، آن متن به سرعت برای خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود. طراحان حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند که در یک طرح از بیش از سه نوع قلم استفاده نکنید؛ بهتر است فقط به یک یا دو فونت اکتفا کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از 1 نوع فونت در مخاطب احساس ثبات و تداوم ایجاد می‌کند.

4- پیچیده کردن طرح و استفاده از عناصر اضافه

فقط به این که می‌توانید چیزی به طرح خود اضافه کنید، به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. سادگی به تنهایی امتیازات ویژه‌ای دارد. دیزاین بیش از حد اشتباه بزرگی نیست، اما می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
هرچه عناصر بیشتری در طراحی شما وجود داشته‌باشد، بیننده برای استخراج اطلاعات به فکر بیشتری نیاز دارد. داشتن فضای خالی لزوماً بد نیست و در بسیاری از موارد، بهتر از پر کردن هر سانتی متر‌مربع از فضای خالی با اجزای اضافی است.

نمونه دیزاین گرافیک پیچیده

داشتن دیزاین ساده به مشتریان کمک می‌کند تا روی ویژگی‌های اصلی کسب و کار شما که قصد برجسته کردن آن‌ها را دارید تمرکز کنند.

5- دادن وعده‌های بیش از حد به مشتری

هنگام بحث در مورد مهلت و انتظارات مشتری خود، وعده شگفت انگیزی -که نتوانید به آن عمل کنید- به او ندهید. برای مشخص کردن زمان تحویل نیز هیجانی عمل نکنید؛ بدقولی کردن در تحویل یک پروژه به مراتب بدتر از مشخص کردن زمان تحویل طولانی مدت است.

6- تنظیم نکردن فاصله بین حروف (Kerning)

در برخی از موارد، تنظیم فاصله بین حروف می‌تواند متن را خواناتر و چشم نوازتر کند. با این حال استفاده نامناسب از این مورد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دیزاین شود.

تنظیم فاصله حروف در گرافیک دیزاین

7- استفاده زیاد از تصاویر استوک

اگر چه استفاده از تصاویر استوک در دیزاین اشتباه نیست، اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها دیزاین شما را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد. علاوه بر این، تعداد زیادی از افراد از تصاویر استوک استفاده می‌کنند و مردم به محض دیدن این تصاویر، آن‌ها را تشخیص می‌دهند.

به یک طراحی بسته بندی فکر کنید که دارای تصویر استوک باشد. آیا مصرف کننده آن محصول را خریداری می‌کند؟ احتمالاً نه، زیرا به صورت ناخودآگاه این پیام را می‌گیرد که کیفیت محصول ممکن است همانند سطح طراحی آن پایین باشد.

8- برای خودتان طراحی می‌کنید

لازم است از این واقعیت مطلع باشید که در حال طراحی پروژه برای مشتری هستید. خواه یک فریلنسر باشید یا با سایتی مانند Designhill کار کنید، بسیار مهم است که به دستورالعمل‌های مشتری پایبند باشید و طبق سلیقه خودتان تغییری در آن ایجاد نکنید؛ به این دلیل که فکر می‌کنید بهتر به نظر می‌رسد. مشتری هزینه‌های یک طراحی گرافیکی را پرداخت می‌کند و وظیفه شما به عنوان یک طراح این است که تمام تلاش خود را برای کمک به مشتری در دستیابی به چشم‌انداز او انجام دهید.

اما گاهی مشتری خواسته‌هایی دارد که به نفع کسب و کار او نیست و شما به عنوان یک متخصص باید او را به انجام کار درست ترغیب کنید. در این مواقع بهتر است منطق طراحی خود را برای مشتری توضیح دهید؛ مثلاً توضیح دهید که هدف و دلیل تصمیمتان برای تغییر طرح چیست. در این صورت به مشتری اطمینان می‌دهید که طراحی منحصر به فرد شما نیازهای پروژه را برآورده خواهد کرد.

9- انتخاب فونت اشتباه

قلم‌ها در احساسی که یک طرح منتقل می‌کند تأثیر زیادی دارند. قلم‌هایی که در متن استفاده می‌شود باید به راحتی و بدون ایجاد خستگی چشم خوانده شوند و با طرح کلی هماهنگی داشته باشند.

پیشنهاد: برای آگاهی از نحوه انتخاب فونت مقاله “نحوه انتخاب فونت مناسب” را مطالعه کنید.

10-  نادیده گرفتن فضای منفی

فضای سفید یک طرح به اندازه تصاویر و متن موجود در آن مهم است. سعی کنید طرح خود را با عناصر غیرضروری پر نکنید. اگر در طراحی شما فضای سفید وجود داشته باشد، اشکالی ندارد. تسلط بر “فضا” یک مهارت کلیدی در طراحی است. چشم را به جایی که می‌خواهید جلب می‌کند و مانع از آشفتگی طرح می‌شود. استفاده صحیح از فضای سفید به شما امکان می‌دهد تصاویر مشابه را در کنار هم قرار دهید و به این ترتیب تأثیر پیام را افزایش دهید. فضای خالی در اطراف عناصر مختلف نیز باعث ایجاد هماهنگی بین تصاویر و متن می‌شود و به بینندگان کمک می‌کند بین آنچه نمایش داده می‌شود و آنچه گفته می‌شود ارتباط برقرار کنند.

استفاده مناسب از فضای منفی به شما کمک می‌کند تا طراحی شما ساده‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

به عنوان مثال، در لوگو FedEx یک فلش مخفی وجود دارد که با استفاده هوشمندانه از فضای منفی به وجود آمده است. این فلش برای نشان‌دادن سرعت تحویل این شرکت ایجاد شده است.

لوگو FedEx

11- عدم توازن در رنگ‌ها

استفاده از رنگ‌های زیاد منجر به سردرگمی بصری می‌شود. هنگام انتخاب پالت، انتخاب خود را فقط به چند رنگی محدود کنید که به اندازه کافی کنتراست ایجاد می‌کند تا بدون ایجاد حواس پرتی، باعث عمق دادن به طراحی شوند. سعی کنید در متن از رنگ‌های متنوع استفاده نکنید.

پیشنهاد: برای آگاهی از نحوه استفاده از رنگ در یک طرح مقاله “قانون 10-30-60” را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

اکثر مصرف کنندگان با دیدن لوگو، بروشور، بسته‌بندی و سایر طرح‌ها تصمیم به خرید یک محصول می‌گیرند. تأثیرپذیری مشتریان از دیزاین‌های به کار رفته در یک محصول، می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد. این طرح‌ها به جهت داشتن عناصر رنگی و شکل‌های مختلف دارای بار روانشناسی هستند و برخی از احساسات مصرف کنندگان را برمی‌انگیزند. اگر طرح‌های شما مناسب باشند، این احتمال وجود دارد که مصرف‌کنندگان به سمت آن شرکت و تجارت گرایش پیدا کنند.

آگاهی از اشتباهات رایج سایر گرافیک دیزاینرها به شما کمک می‌کند همیشه آن‌ها را در نظر داشته باشید و سعی کنید که آن‌ها را تکرار نکنید.

اشتباه در گرافیک دیزاین

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (3)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
فاطمه

مقاله خوبی بود. من در این حوزه تازه کارم. میشه چند تا سایتی که تصاویر خلاقانه ارائه میدن و میشه ازشون ایده گرفت رو معرفی کنید؟