اصول تایپوگرافی6 دقیقه

مقدمه

یكی از مهم‌ترین و سخت‌ترین زمینه‌های طراحی گرافیك، تایپوگرافی است. تایپوگرافی هنر و تکنیک چینش حروف است؛ به گونه‌ای که زبان نوشتاری در هنگام نمایش خوانا، زیبا و جذاب باشد. اصول تایپوگرافی به تعادل بین محتوا و تصاویر در ساختار بصری طراحی شما کمک می‌کند.

در این مقاله قصد داریم 6 جنبه مهم تایپوگرافی را که همیشه هنگام کار با متن باید در نظر گرفته شود، مورد بررسی قرار دهیم.

شما می‌توانید چک لیستی از این موارد تهیه کنید و هنگامی که متنی را در یک طرح اجرا می‌کنید؛ در صورت رعایت هر یک از موارد آن را علامت بزنید.

اصول تایپوگرافی

1- انتخاب فونت

انتخاب فونت اولین چیزی است که باید در نظر بگیرید و احتمالاً بیش‌ترین زمان را برای آن صرف کنید. این مرحله کمی خسته کننده است ولی در پایان کار ارزش خود را نشان می‌دهد. برای آشنایی کامل با نحوه انتخاب فونت مقاله “نحوه انتخاب فونت مناسب” را مطالعه کنید.

پس از آشنایی با مواردی که در هنگام انتخاب فونت باید به آن ها توجه کنید، لازم است با انواع فونت آشنا شوید.

انواع فونت

بعضی از فونت‌ها سِریف (serif) و بعضی دیگر بدون سِریف (sans serif) هستند. سِریف به فونت‌هایی گفته می‌شود که در انتهای حروف یک بیت اضافه دارند؛ به این بیت های اضافی سِریف گفته می‌شود. به فونت‌هایی که این بیت اضافی را ندارند بدون سِریف گفته می‌شود. فونت‌های سِریف در چاپ خواناتر هستند اما در وب به دلیل پایین آمدن وضوح صفحه قابلیت خوانایی خود را از دست می‌دهند. پس به طور کلی می‌توان گفت فونت‌های سِریف برای متون چاپی و فونت‌های بدون سِریف برای وب مناسب‌تر است. با این حال انتخاب نوع فونت باز هم به بستر طراحی بستگی دارد. برای مثال فونت Times New Roman یک فونت سِریف و Arial یک فونت بدون سِریف است.

فونت سریف

در حالی که معمولاً استفاده از چندین فونت مختلف در یک طرح توصیه نمی‌شود؛ استفاده از فونت‌های سریف و غیرسریف در کنار هم معمولاً می‌توانند نتیجه مطلوبی را به وجود آورند.

در دسته‌بندی دیگر، فونت‌ها را به دو دسته Script و Monospaced تقسیم می‌کنند. فونت‌های Script فونت‌هایی هستند که از دست نوشته تقلید می‌کنند؛ در حالی که فونت‌های Monospaced دارای عرض ثابتی هستند و هر حرف از اصول خاصی پیروی می‌کند.

2- اندازه نوشته‌ها

برای تعیین اندازه متن خود باید مخاطبین هدف را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر در هنگام انتخاب اندازه فونت به این فکر کنید که چه کسی می خواهد متن را بخواند و چه چیزی را ترجیح می‌دهد. به عنوان مثال، اگر طراحی شما مربوط به کودکان یا سالمندان است، اندازه فونت کوچک توصیه نمی‌شود. همچنین در هنگام انتخاب اندازه فونت باید سلسله مراتب اهمیت متن را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، عنوان اصلی بزرگ‌ترین متن در صفحه خواهد بود، سپس زیر عنوان‌ها و سپس متن اصلی. این امر به سازماندهی مطالب برای خواننده کمک می‌کند و قابلیت خوانایی را بهبود می‌بخشد. مهم‌ترین عنصر لازم نیست بزرگترین عنصر باشد، فقط باید برجسته‌تر از عناصر دیگر باشد.

اندازه فونت

3- فاصله بین خطوط

فاصله بین خطوط یکی از جنبه‌های مهم تایپوگرافی است که غالبا فراموش می‌شود. اغلب اوقات مقدار پیش فرض بدون هیچ فکری اعمال می‌شود. این امر می‌تواند خواندن یک متن را دشوار کند و خواننده در هنگام خواندن متن، خطوط را اشتباه کند.

فاصله بین خطوط در تایپوگرافی

در بعضی مواقع خطوط نزدیک به هم یا با فاصله زیاد می‌تواند زیبایی بصری ایجاد کند؛ البته در مقادیر اندک و نه در متون طولانی.

فاصله خطوط کم در تایپوگرافی

4- تراز و نزدیکی

تراز کردن متن می‌تواند مطالب را در ذهن خوانندگان سازماندهی کند. متن خود را به گونه‌ای در طرح قرار دهید که با سایر عناصر موجود در صفحه هماهنگ باشد و یک احساس انضباط و ساختاریافتگی در مخاطبان ایجاد کند. اگر متن شما فقط در جایی از صفحه و بدون هیچ گونه ارتباطی با سایر عناصر موجود در صفحه قرار بگیرد، ظاهر نامرتبی به طرح می‌دهد و کیفیت و زیبایی طرح را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نزدیکی شامل در نظر گرفتن فضای بین متن شما و سایر عناصر موجود در صفحه است. همیشه فضایی را به عنوان فضای استراحت در نظر بگیرید. اگر متن شما در فاصله چند پیکسلی از طرح قرار بگیرد، طرح شما به هم ریخته به نظر میرسد. همیشه بین طرح و متن خود هماهنگی ایجاد کنید. اگر لازم است متن زیادی را در طرح بگنجانید، از طرح‌های ساده و مینیمال استفاده کنید چون لازم نیست همه صفحه شما پر و بدون هیچگونه فضای خالی باشد.

5-  خوانایی

سرانجام شما باید خوانایی متن خود را به طور کلی در نظر بگیرید. نگاهی به متن خود بیندازید. از خود بپرسید آیا مردم مایل به خواندن این متن هستند؟ در مورد هر کاری که برای بهبود خوانایی متن می‌توانید انجام دهید فکر کنید. به این فکر کنید که طرح کلی شما چگونه به نظر می‌رسد؛ شما را به خود جلب می‌کند؟ آیا جذاب به نظر می‌رسد؟ چقدر تلاش برای خواندن یا اسکن متن لازم است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که متن شما به پاراگراف‌هایی با طول معقول تقسیم شده است.

6- کنتراست رنگ

تضاد رنگ ممکن است به عنوان یک مفهوم ابتدایی به نظر برسد، اما در هنگام انتخاب رنگ برای تایپوگرافی و طراحی کلی، مواردی وجود دارد که به راحتی نادیده گرفته می‌شوند.
یکی از رایج‌ترین اشتباهات قرار دادن متن سیاه بر روی پس زمینه سفید است – این تقابل بیش از حد است! اگر به وب سایت‌هایی که به بهترین شکل طراحی شده اند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که متن سیاه موجود در زمینه سفید واقعاً سیاه نیست بلکه خاکستری است. این تکنیک، کنتراست را کاهش می‌دهد و خواندن را برای بیننده آسان‌تر می‌کند.

کنتراست در تایپوگرافی

کنتراست فقط با پیدا کردن دو رنگ بسیار متفاوت حاصل نمی‌شود. فقط به این دلیل که دو رنگ متفاوت هستند؛ به این معنی نیست که اگر در کنار هم قرار بگیرند تضاد خوبی را ارائه می‌دهند.

یک راه ساده برای تشخیص اینکه آیا طرح شما دارای تضاد کافی است یا خیر، تبدیل آن به مقیاس خاکستری است. این کار به شما امکان می‌دهد تا به راحتی مقدار رنگ ها را ببینید، هنگامی که متنی را روی طرحی می‌نویسید، کنتراست بسیار مهمتر از رنگ است.
در تصویر زیر، حتی اگر رنگ‌ها بسیار متفاوت باشند، پس از تبدیل آن‌ها به مقیاس خاکستری، می‌بینید که مقادیر آن‌ها به قدری نزدیک است که خواندن کلمات تقریباً غیرممکن می‌شود. این به شما می‌گوید این رنگ‌ها جفت خوبی نیستند.

تشخیص کنتراست در فتوشاپ و ایلاستریتور

شما می‌توانید در فتوشاپ و ایلاستریتور از طریق مسیرهای زیر عکس خود را به مقیاس خاکستری تبدیل کنید و به راحتی کنتراست طرح خود را تشخیص دهید.

در فتوشاپ پس از اینکه همه لایه‌هایی که می‌خواهید کنتراست آن‌ها را اندازه‌گیری کنید را به یک لایه تبدیل کردید؛ به مسیر Image>Adjustments>Desaturate بروید و عکس خود را به مقیاس خاکستری تبدیل کنید.

در ایلاستریتور طرح خود را انتخاب کنید و به مسیر Edit>Edit Colors>Convert to Grayscale بروید.

اگر می‌خواهید کنتراست را در وب سایت تمام شده بررسی کنید، از checkmycolours.com استفاده کنید. مانند هر ابزار دیگری، این ابزار فقط به اندازه داده‌هایی که می‌تواند بخواند مناسب است، بنابراین اگر می‌گوید سایت شما دارای چند شکست است، شوکه نشوید.

جمع‌بندی

آگاهی از اصول اولیه تایپوگرافی و استفاده از آن‌ها در طراحی‌های چاپی یا وب‌سایت، باعث افزایش خوانایی و کیفیت طراحی شما می‌شود. به خاطر داشته باشید که طراحی یک فرایند خلاقانه است و با این دستورالعمل‌ها به عنوان پایه‌ای برای طراحی‌های خود رفتار کنید نه به عنوان قانونی که الزاماً باید دنبال شوند.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (6)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *