5 اصل اساسی در طراحی گرافیک5 دقیقه

مقدمه

طراحی گرافیک، هنر و دانش ترکیب متن و گرافیک برای برقراری ارتباط و رساندن پیام مؤثر است. طراحی گرافیک در طیف وسیعی از فعالیت‌ها مانند طراحی وب سایت، طراحی لوگو، بروشور، خبرنامه، پوستر، علائم و انواع دیگر ارتباطات بصری کاربرد دارد. طراحان با ترکیب عناصر و اصول طراحی گرافیک به اهداف خود می‌رسند.

ما در طول روز با طرح‌های گرافیکی زیادی مواجه می‌شویم. از طرح بسته بندی انواع مواد غذایی گرفته تا پوسترها و بنرهای نصب شده در خیابان. ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه عاملی باعث می‌شود به یک طراحی صفت بد را نسبت دهیم و چه عواملی باعث می‌شوند یک طراحی را خوب تلقی کنیم؟ تفاوت بین این دو در چیست؟ چگونه می‌توانیم طراحی خوب را از طراحی بد تشخیص دهیم؟

طراحی فقط یک کار هنری نیست، بلکه یک روش تفکر است و به محض یادگیری این روش تفکر شگفت انگیز، دیگر نمی‌توانید دنیا را دوباره به همان شیوه قبل ببینید.

مهم‌ترین قسمت از روند طراحی گرافیک قبل از اینکه حتی قلم را روی کاغذ بگذارید اتفاق می‌افتد. طراحان باید نیاز مشتری را تفسیر کنند.

5 اصل اساسی در طراحی گرافیک کدامند؟

تمام طراحی بر پنج اصل پایه گذاری شده است: تعادل برای ثبات و ساختار؛ سلسله مراتب برای ایجاد سازمان و جهت؛ کنتراست برای ایجاد تأثیر بیش‌تر و برجسته کردن مناطق مهم؛ تکرار برای متحد‌سازی و تقویت؛ تراز کردن برای ایجاد یک نتیجه روشن و واضح.

اصول طراحی گرافیک به شما کمک می‌کند طراحی خوب را از بد تشخیص دهید و اگر خودتان طراح هستید، با فرا گرفتن اصول گرافیک می‌توانید طراحی خود را بهبود بخشید.

با ما همراه باشید تا در ادامه هر یک از اصول گرافیک دیزاین یا همان طراحی گرافیک را با هم بررسی کنیم.

1- هم‌ترازی (Alignment)

هم‌ترازی یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اصول طراحی است.

آیا برای شما هم اتفاق افتاده‌است که هنگام مشاهده یک طرح نمی‌دانید به کدام نقطه توجه کنید؟

هم‌ترازی یعنی عناصر طرح به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که هر یک از این عناصر با یکدیگر ارتباط داشته باشند و احساس نظم را به بیننده القا کند و همچنین از قرار دادن عناصر اضافی در طرح خودداری شود.

هم‌ترازی باعث می‌شود یک طرح تمیز و ماهرانه به نظر برسد و عناصر کلیدی، خود را در طرح نشان دهند.

هم ترازی

2- تکرار (Repetition)

تکرار عناصر در یک طرح باعث می‌شود پیام اصلی راحت‌تر منتقل شود و بیننده با آن طرح احساس صمیمیت و نزدیکی کند. با تکرار یک عنصر در طرح مانند یک فونت، شکل یا رنگ خاص، می‌توانید یک نشانه منحصر به فرد را در ذهن مخاطب ماندگار کنید و مخاطب به محـض دیدن آن نشانه شما را به خاطر بیاورد. برای مثال برای بسته‌بندی محصولات خود از یک طرح استفاده کنید تا مشتریان به محض دیدن بسته بندی، برند شما را به خاطر بیاورند.

3- کنتراست (Contrast)

کنتراست وقتی ایجادمی‌شود که دو عنصر با یکدیگر متضاد باشند. به عنوان مثال: فونت‌های بزرگ – کوچک، فونت‌های کلاسیک -مدرن، خطوط نازک – ضخیم ، رنگ‌های سرد- گرم ، تیره-روشن، بافت‌های نرم- خشن ، افقی- عمودی و غیره.

کنتراست نقش مهمی در سازماندهی اطلاعات در یک صفحه دارد و به مخاطب نشان می‌دهد که ابتدا به کجا نگاه کند و مهم‌ترین و برجسته‌ترین نکته یک طرح چیست. برای تاثیرگذاری بیش‌تر، این اختلافات باید کاملاً آشکار و واضح باشد.

کنتراست

4- سلسله مراتب (Hierarchy)

منظور از سلسله مراتب در طراحی، مرتب کردن عناصر به ترتیب اهمیت آن‌هاست. از خود بپرسید اولین و مهم‌ترین اطلاعاتی که مخاطب من باید بداند چیست؟ مثلا در طراحی پوستر یک کنسرت، مخاطب باید در ابتدا چه مواردی را بداند؟ کدام یک اهمیت بیش‌تری دارد؟ نام خواننده یا گروه؟ محل کنسرت؟ یا زمان و هزینه حضور در کنسرت؟

اولویت‌بندی اطلاعات باعث می‌شود مغز شما اطلاعات را سازماندهی کرده و سپس عناصر را بر اساس اطلاعات سازماندهی شده و به شکلی که این عناصر باهم ارتباط منظم داشته باشند، طرح ریزی کنید. برای نمونه در مثال کنسرت اگر از نظر شما نام گروه اهمیت بیش‌تری دارد می‌توانید از یک فونت بزرگ‌تر استفاده کنید یا عکس آن‌ها را در وسط پوستر قرار دهید یا از قوی‌ترین رنگ‌ها برای جلب توجه بیش‌تر استفاده کنید. برای آشنایی با مفهوم هر رنگ مقاله “روانشناسی رنگ” را مطالعه کنید.

سلسله مراتب

 رعایت سلسله مراتب در طراحی به بیننده این امکان را می‌دهد که بفهمد از کجا شروع کند.

طراحی بدون وجود ایده روشن و مشخص نبودن ارتباط بین عناصر مانند ساختمان‌سازی بدون وجود نقشه و طرح است و موفقیت آمیز نخواهد بود.

5- تعادل (Balance)

هر عنصری را که در یک صفحه قرار می‌دهید، دارای وزن است. وزن می‌تواند از رنگ، اندازه یا بافت ناشی شود. درست مثل اینکه نمی‌خواهید تمام مبلمان خود را در یک گوشه اتاق قرار دهید؛ نمی‌توانید تمام عناصر سنگین خود را در یک منطقه از ترکیب خود جمع کنید. تعادل به این معناست که وزن عناصر در تمام صفحه یکسان باشد. وجود تعادل در طراحی به بیننده حس اعتماد و اعتبار می‌دهد.

تعادل

طراحی متعادل به معنای طراحی متقارن نیست و طراحی متقارن تنها نوعی از طراحی متعادل است. طراحی می‌تواند نامتقارن ولی همچنان متعادل باشد.

طرح‌های متقارن همیشه خوشایند هستند اما گاهی خسته کننده می‌شوند. طرح‌های نامتقارن جسورانه‌تر هستند و می‌توانند علاقه و حرکت بصری واقعی را به ترکیب شما بیاورند.

در ابتدای طراحی لازم است تمام این اصول را برای داشتن یک طرح خوب پیاده‌سازی کنید. هنگامی که به طور کامل با این اصول آشنا شدید، می‌توانید برخی از این اصول را تغییر دهید و سبک و امضای منحصر به فرد خود را ایجاد کنید.

جمع‌بندی

برای داشتن یک طراحی خوب لازم است 5 اصل اساسی را در طراحی گرافیک رعایت کنید. این 5 اصل عبارتند از: هم‌ترازی برای داشتن یک طرح منظم، تکرار برای ماندگاری در ذهن مخاطب، کنتراست برای برجسته سازی مطالب با اهمیت، سلسه مراتب برای دسته بندی مفاهیم و تعادل برای ایجاد ساختار مناسب. با فرا گرفتن این اصول می‌توانید طراحی خوب را از بد تشخیص دهید و اگر خودتان طراح هستید طراحی خود را بهبود دهید.

 

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (4)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات