انواع طراحی گرافیک6 دقیقه

مقدمه

تا حالا این سوال به ذهنتون رسیده که یک طراح گرافیک چه کارهایی می‌تونه انجام بده؟ وقتی می‌گیم یک نفر طراح گرافیکه یعنی دقیقا چه کاری انجام میده؟ آیا یک طراح گرافیک همه کارهای طراحی گرافیک رو انجام میده؟ یا فقط می‌تونه به بخشی از اون وارد بشه؟

واقعیت اینه که دنیای طراحی گرافیک انقدر بزرگه که فقط میشه توی یک یا چند بخش اون کاملاً حرفه‌ای شد. پس اگه به طراحی گرافیک علاقه دارید بهتره اول در مورد همه حوزه‌های اون تحقیق کنید و بعد دست به انتخاب بزنید.

اگه قرار باشه حوزه‌های طراحی گرافیک رو دسته‌بندی کنیم، می‌تونیم اون رو به 10 دسته تقسیم کنیم.

انواع طراحی گرافیک

1- برندسازی (هویت بصری)

هر کس داستان منحصر به فردی برای گفتن داره؛ از افراد گرفته تا مشاغل کوچک و شرکت‌های بزرگ. طراحان گرافیک با افراد و صاحبان کسب و کار همکاری می‌کنند و یک نمایش تصویری از داستان برند آن‌ها ایجاد می‌کنند. طراحان از شکل‌ها، رنگ‌ها و تصاویر استفاده می‌کنند و امیدوارند تاثیری ماندگاری از برند در ذهن مخاطب بگذارند.

طراحان متخصص در این زمینه دارایی‌های متنوعی را ایجاد می‌کنند از جمله: لوگو؛ کارت ویزیت؛ پالت‌های رنگی؛ تایپوگرافی. تیم‌های برندسازی وظیفه دارند صفات و ویژگی‌های نامشهود را با استفاده از ارتباطات بصری به مخاطب منتقل کنند. طراحان گرافیک هویت بصری باید در مورد انواع طراحی گرافیک دانش داشته باشند تا مفهومی را ایجاد کنند که در رسانه‌های مختلف قابل تفسیر باشد و در عین حال در تمام کانال‌ها ثبات برند را حفظ کند.

طراحی برند

2- طراحی تبلیغات و بازاریابی

ما دائماً در هر مکان توسط تبلیغات بمباران می‌شویم. زمانی که تلوزیون تماشا می‌کنیم، هنگامی که در حال گشت و گذار در فیس بوک هستیم، وقتی درحال تماشای یک فیلم آنلاین هستیم یا حتی زمانی که مجله یا روزنامه ای را انتخاب می‌کنیم. ما آنقدر به این کمپین‌ها عادت کرده‌ایم که به طور آگاهانه به آن‌ها برچسب نمی‌‌زنیم. وقتی یک تبلیغ خوب می‌بینیم؛ ناخودآگاه به خرید آن محصول ترغیب می‌شویم و دکمه خرید را فشار می‌دهیم. و این مقیاس اندازه‌گیری یک کمپین بازاریابی مؤثر است.

یک کمپین بازاریابی چاپی، دیجیتالی یا ترکیبی از هر دوست. طراحان بازاریابی افرادی هستند که ایده و اجرای این پروژه‌ها را برعهده دارند. طراحان بازاریابی وظیفه خلق مفاهیم استراتژیک متناسب با ویژگی‌های جمعیت شناختی بازارهای هدف را دارند.

گاهی اوقات طراحان بازاریابی به عنوان فریلنسر کار می‌کنند و گاهی عضوی از یک تیم تبلیغاتی متشکل از مدیران خلاق، مدیران هنری و کپی رایترها هستند.

3- طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتال به طرحی که برای نمایش در یک صفحه نمایش ایجاد و تولید شده گفته می‌شود. طراحی دیجیتال شامل انواع طراحی‌های مختلف است. از طراحی UI (رابط کاربری موجود در وبسایت‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها) گرفته تا مدل‌سازی سه بعدی. یک طراح دیجیتال خود را با عناصر بصری تجربه دیجیتال شما درگیر می‌کند. مواردی مانند اندازه، رنگ و جایگاه قرارگیری دکمه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد. آن‌ها معمولا با توسعه‌دهندگان رابط کاربری همکاری می‌کنند.

4- طراحی جلد کتاب و سایر نشریات

یکی از انواع متداول طراحی گرافیک، طراحی جلد کتاب است. یک طراح جلدکتاب طرحی را خلق می‌کند که حاوی محتوای کتاب و دیدگاه نویسنده است. با ظهور انتشارات آنلاین این دسته از طراحان دیگر محدود به کارهای چاپی نمی‌شوند. این دسته از طراحان باید با صنعت چاپ، نشر دیجیتال و مدیریت رنگ آشنا باشند.

طراحی جلد خوب می‌تواند مهم‌ترین عامل موفقیت هرکتابی باشد. بر خلاف این گفته که هر کتابی را بر اساس جلد آن نباید قضاوت کرد، بسیاری از مردم این کار را می‌کنند و گاهی یک کتاب را فقط به خاطر جلد آن و جلوه بخشیدن به قفسه کتاب خود می‌خرند! این دسته از طراحی شامل طراحی صفحات کتاب، مجلات، روزنامه‌، خبرنامه‌، کاتالوگ و … نیز می‌شود. طراح گرافیک باید با هدف و سبک مورد نیاز هر یک از این موارد آشنا باشد؛ چرا که هر یک از آن‌ها به طراحی متفاوتی نیاز دارند.

طراحی جلد کتاب

5- طراحی بسته‌بندی

طراحی بسته‌بندی یک محصول هم قابل رؤیت‌ترین و هم غیرمشهودترین جنبه طراحی محصول است. همچنین بسته بندی عنصری است که می‌تواند تأثیر زیادی بردوام و طول عمر محصول داشته باشد و همچنین نقش برجسته‌ای در جذب مشتریان به محصولات شما دارد.

طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که بلافاصله توجه مشتریان را به خود جلب کند. در طراحی بسته‌بندی باید به این نکته توجه شود که لازم نیست که همه قسمت‌های بسته‌بندی گرافیکی و دارای مفاهیم منحصر به فرد باشد. در طراحی آن لازم است فقط بر قسمت‌هایی تمرکز شود که در معرض دید مشتریان قرار دارد و بیش‌ترین توجه را به خود جلب می‌کند.

طراحی بسته بندی

6- طراحی تایپوگرافی

یک طراح تایپوگرافی باید از “اصول تایپوگرافی” به صورت کامل آگاه باشد.

انتخاب فونت مناسب می‌تواند به انتقال پیام شما کمک کند در حالی که انتخاب نادرست فونت می‌تواند اثر نامطلوبی بر مخاطبان داشته باشد.

پیشنهاد: مقاله اصول تایپوگرافی را بخوانید.

7- طراح گرافیک وب سایت

سایت شما یک فروشگاه دیجیتالی است. طراحی مناسب وب سایت می‌تواند در جذب مشتریان بالقوه و افزایش فروش به شما کمک کند. یک طراح گرافیک حرفه‌ای به شرکت شما کمک می‌کند تا یک سایت کاربرپسند و دلپذیر برای شرکت شما بسازد. او یک ارتباط دهنده تصویری است که وظیفه آن جمع کردن تمام عناصر مانند متن، تصاویر، چیدمان و غیره است و در نهایت وب‌سایتی طراحی می‌کند که می‌تواند کنجکاوی را در مشتریان برانگیزد تا به بقیه صفحات نیز سر بزنند.

8- طراحی بروشور

بروشور ابزاری عالی برای بازاریابی هر شرکتی است تا بتواند اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات خود ارائه دهد. یک بروشور طراحی شده حرفه‌ای می‌تواند تأثیر مطلوبی بر مخاطبان هدف بگذارد و از این رو در ایجاد هویت برند به شما کمک می‌کند.

بروشور

9- طراحی برچسب

طراحی برچسب محصول شما را در قفسه‌های فروشگاه از محصولات رقبا متمایز می‌کند. یک برچسب به طور کلی دارای اطلاعاتی مانند سازنده آن، تاریخ تولید و انقضا، مواد تشکیل دهنده، هشدارها و غیره می‌باشد و در تصمیم گیری در خرید به مشتری کمک می‌کند. بسیاری از نمادها در سطح ملی و بین المللی استاندارد شده‌اند. به عنوان مثال، یک نقطه سبز برای انتقال این‌که بسته بندی قابل بازیافت است استفاده می‌شود. در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، لازم است براساس قانون بر بسیاری از محصولات از جمله مواد غذایی و دارویی برچسب‌های خاصی را قرار دهند. طراحی برچسب خلاقانه می‌تواند به شرکت در ایجاد هویت برند و انتقال پیام برند کمک کند و این عامل می‌تواند باعث افزایش فروش شرکت شما شود.

طراحی برچسب محصول

10- طراحی موشن گرافیک

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یک انیمیشن همراه با متن است که متن در آن به عنوان یک مؤلفه مهم تلقی می‌شود. استفاده از موشن گرافیک راهی مؤثر برای برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق موسیقی و مطالب قانع کننده است. موشن گرافیک در بین بازاریابان به یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها تبدیل شده است.

ابزارهای زیادی برای ایجاد موشن گرافیک در دسترس است. در موشن گرافیک حتی اگر مهارت‌های اولیه طراحی گرافیک را دارید، باید یاد بگیرید که چگونه عناصر مختلفی مانند زمان، صدا و فضا را با مهارت‌های موجود خود ادغام کنید تا یک طراح موشن گرافیک حرفه‌ای شوید. همچنین تسلط بر نرم افزارهایی مانند After Effects ،Cinema 4D ،Final Cut Pr و غیره ضروری است.

جمع‌بندی

طراحی گرافیک حوزه های زیادی دارد و فقط به طراحی لوگو یا بنر و پوستر محدود نمی‌شود. تسلط در همه حوزه‌های آن علیرغم داشتن اصول اولیه یکسان کار بسیار زمانبر و دشواری است. بنابر‌این توصیه می‌شود اگر علاقه‌مند به حوزه طراحی گرافیک هستید ابتدا همه حوزه‌های طراحی گرافیک را به خوبی بشناسید و سپس یک یا چند حوزه آن را انتخاب کنیدو اگر کار گرافیکی دارید؛ ابتدا متخصصان آن حوزه را به خوبی بشناسید و سپس کار خود را با خیال راحت به آن‌ها بسپارید.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
4.6/5 (8)

از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات