خلاقیت و ux

UX چیست؟

طراحی برای تجربه کاربری User Experience یا مخفف آن UX است. درواقع احساسی است که کاربران هنگام کار با یک سیستم پیدا می‌کنند. این سیستم می‌تواند یک وب‌سایت، یک برنامه تحت وب و یا یک نرم افزار کاربردی باشد.

طراحی تجربه کاربری در واقع تمام تلاش‌هایی است که طراحان انجام می‌دهند تا نیازهای کاربران هنگام استفاده از سیستم، برآورده شده و کاربران از کار با سیستم احساس رضایت داشته‌ باشند. در سال‌های اخیر وب‌سایت‌ها به یکی از اصلی‌ترین ابزار سازمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاص برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شده؛ بنابر این هدف اصلی از طراحی وب‌سایت، جذب مخاطبان بیشتربرای رسیدن به اهداف سازمان است.

ux-service
ux-service

چرا UX مهم است؟

هر سایت علاوه بر داشتن ظاهری دلنشین و زیبا نیازمند وجود ساختار و معماری درست و کاربرپسند است. طبق نیازمندی‌های سایت، مفهوم تجربه کاربری عنوانی است که به صورت مرتب در زندگی روزمره کاربرد دارد. مثلا در طراحی محصول، بازی‌های رایانه‌ای و وب‌سایت هم استفاده می‌شود. درواقع هدف UX آسان کردن زندگی برای کاربران است.

UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر در استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. از آنجایی که در طراحی وب‌سایت، هدف اصلی تطابق وب‌سایت با اهداف و ساختار سازمانی برای ارائه محصول و خدمات به کاربر است، بنابراین رویکرد تجربه کاربری بر طراحی کاربر محور تمرکز دارد. برای رسیدن به تجربه کاربری مناسب، توجه برحوزه‌هایی مثل تعامل انسان و رایانه، طراحی معماری اطلاعات، طراحی واسط کاربری، استراتژی محتوا نیاز است. این علم ترکیبی از علوم مختلفی چون: کامپیوتر، روانشناسی، رفتار شناسی، بازاریابی و … است.

UX یکسری قوانین و قواعد نیست، بلکه یک نگرش است. یک علم است و مانند هر چیز دیگری نیاز به انجام اقداماتی دارد. همچون: جستجو برای شناخت کاربران، بررسی نیاز کاربر و نیاز کسب و کار، ایجاد ایده برای حل نیاز کاربران و کسب و کار، ساخت و اندازه گیری راه حل ها.