خلاقیت و ux

طراحی برای تجربه کاربری User Experience یا مخفف آن UX، احساسی است که کاربران در مواجهه با یک سیستم پیدا می‌کنند. این سیستم می‌تواند یک وب‌سایت، یک برنامه تحت وب و یا یک نرم افزار کاربردی باشد. طراحی تجربه کاربر در واقع تمام تلاش‌هایی است که طراحان انجام می‌دهند تا نیازهای کاربران هنگام استفاده از سیستم، برآورده شده و کاربران از کار با سیستم احساس رضایت داشته‌ باشند. در سال‌های اخیر وب‌سایت‌ها به یکی از اصلی‌ترین ابزار سازمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاص برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شده‌است؛ بنابر این هدف اصلی از طراحی وب‌سایت، جذب مخاطبان بیشتربرای رسیدن به اهداف سازمان است .

هر سایت علاوه بر داشتن ظاهری دلنشین و زیبا نیازمند وجود ساختار و معماری درست و کاربرپسند می‌باشد. در راستای نیازمندی‌های سایت، مفهوم تجربه کاربری عنوانی است که به صورت مرتب در زندگی روزمره در طراحی محصول، بازی‌های رایانه‌ای و وب‌سایت استفاده می‌شود که هدف آن آسان کردن زندگی برای کاربران است. تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر در استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. از آنجایی که در طراحی وب‌سایت، هدف اصلی تطابق وب‌سایت با اهداف و ساختار سازمانی برای ارائه محصول و خدمات به کاربر است، بنابراین رویکرد تجربه کاربری بر طراحی کاربر محور در راستای اهداف کسب و کارتمرکز دارد. ضمن مطالعات صورت گرفته برای رسیدن به تجربه کاربری مناسب، توجه برحوزه‌هایی همچون تعامل انسان و رایانه، طراحی معماری اطلاعات، طراحی واسط کاربری، استراتژی محتوا، که ترکیبی از علوم مختلفی چون: کامپیوتر، روانشناسی، رفتار شناسی، بازاریابی و… لازم است.

UX یکسری قوانین و قواعد نیست، بلکه یک نگرش است: یک علم است و مانند هر چیز دیگری نیاز به انجام اقداماتی همچون: جستجو برای شناخت کاربران، بررسی نیاز کاربر و نیاز کسب و کار، ایجاد ایده برای حل نیاز کاربران و کسب و کار، ساخت و اندازه گیری راه حل ها دارد.