کسب و کار شما چه رنگی است؟ (رنگ در کسب و کار)6 دقیقه

مقدمه

رنگ برند شما برای مشتریان چه معنی دارد؟ اصلا رنگ در کسب و کار چقدر اهمیت دارد؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا مک دونالد از قرمز به همراه قوس‌های طلایی استفاده می‌کند؟ چرا اکثر بانک‌ها از رنگ آبی استفاده می‌کنند یا چرا لوگو Whole Foods (Whole Foods Market یک سوپرمارکت زنجیره‌ای چند ملیتی آمریکایی است که مقر آن در آستین تگزاس است و به طور انحصاری محصولات عاری از چربی‌های هیدروژنه و رنگ‌های مصنوعی‌، طعم دهنده‌ها و مواد نگهدارنده را به فروش می‌رساند.) سبز است؟ واقعیت این است که انتخاب رنگ این برند‌های محبوب و بسیار موفق تصادفی نیست. رنگ‌ها می‌توانند به طور ماهرانه معانی و احساسات زیادی را منتقل کنند و این برند‌های بزرگ دقیقا می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. شما هم می‌توانید برای بهبود بازاریابی خود از از روانشناسی رنگ ها استفاده کنید!

تأثیر رنگ بر تعامل مشتریان با برند شما

به آخرین باری که می خواستید لباس یا لوازم خانگی بخرید یا برای صرف غذا بیرون بروید، فکر کنید. چه برندی را انتخاب کردید؟ لوگو آن برند چه رنگ‌هایی داشت؟ آیا می‌دانید که این رنگ‌ها احتمالاً در تصمیم خرید شما (حتی به طور ناخودآگاه) نیز نقش داشته‌اند؟ به همین دلیل روانشناسی رنگ مهم است.
در حقیقت‌، استفاده از روانشناسی رنگ‌ها یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای جلب توجه مشتریان‌، تحریک به خریدبیشتر و ایجاد وفاداری به برند است.

در ادامه چند واقعیت بازاریابی وجود دارد که مربوط به رنگ لوگو یا رنگ محصول است.

  • مشتری ظرف 90 ثانیه محصول شما را ارزیابی می‌کند.
  • 62% – 90% از این ارزیابی فقط براساس رنگ است.
  • زنان رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند، در حالی که مردان رنگ‌های پررنگ‌تر را ترجیح می‌دهند.
  • دکمه‌های فراخوانی(CTA) قرمز، نارنجی و سبز نرخ تبدیل بالاتری دارند.
  • 93%مواقع تصاویر وب سایت مهمترین عامل تأثیرگذار در تصمیمات خرید است.

هنگام انتخاب رنگ‌های خود باید به دو عامل سن مخاطب و نوع محصول / خدمات توجه کنید.

سن مخاطب:

رنگ‌هایی را انتخاب کنید که برای بازار هدف شما جذاب باشد. به عنوان مثال، رنگ زرد اغلب با جوانی و نشاط همراه است، در حالی که سبز معمولاً مخاطبان مسن‌تر و محافظه کارتری را به خود جلب می‌کند.

نوع محصول / خدمات:

رنگی که انتخاب می‌کنید باید با محصولات و خدماتی که ارئه می‌دهید متناسب باشد.برای مثال اگر تجارت شما ارگانیک و دوستدار محیط زیست است، از سبز و قهوه‌ای استفاده کنید و اگر در صنعت پزشکی هستید، از آبی استفاده کنید.

اکنون که اهمیت رنگ محصول، رنگ لوگو و رنگ وبسایت را دریافتیم، وقت آن رسیده است که احساساتی که هر یک از رنگ ها در ما ایجاد می‌کنند و همچنین رنگ مناسب هر کسب و کار را بررسی کنیم.

همانطور که در مقاله “روانشناسی رنگ ها” گفته شد، رنگ‌ها در ناحیه قرمز طیف رنگ به عنوان رنگ‌های گرم شناخته شده‌اند و شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند. رنگ‌های گرم باعث بروز طیفی از احساسات، از احساس عشق گرفته تا احساس خشم و خصومت می‌شوند.
رنگ‌هایی که در طرف آبی طیف وجود دارد به عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند و شامل رنگ‌های آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان رنگ‌های آرامش‌بخش توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساس غم و بی تفاوتی را نیز در ذهن تداعی کنند.

برای آشنایی بیشتر با احساساتی که هر یک از رنگ ها در ما به وجود می آورند، مقاله “روانشناسی رنگ ها” را بخوانید.

رنگ مناسب کسب و کار شما

قرمز

صنایعی که قرمز برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • صنایع غذایی
  • ورزشی
  • تفریحی
  • حمل و نقل
  • خودرو

قرمز برای این مشاغل مناسب نیست:

  • هواپیما
  • پوشاک
  • مالی
  • صنایع مرتبط با انرژی
  • پزشکی و مراقبت های بهداشتی

برندهای موفقی که از رنگ قرمز استفاده می‌کنند:

برند های قرمز

  • McDonalds
  • Target
  • Coca-Cola
  • Kelloggs
  • Lay’s
  • Colgate
  • KFC
  • Red Bull
  • CNN
آبی

صنایعی که آبی برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • پزشکی و مراقبت های بهداشتی
  • بانک
  • تکنولوژی
  • مشاوره
  • انرژی
  • مالی
  • ارتباطات

آبی برای این مشاغل مناسب نیست:

  • پوشاک
  • صنایع غذایی

برندهای موفقی که از رنگ آبی استفاده می‌کنند:

برندهای آبی

  • Ford
  • IBM
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • VISA
  • GE
  • PayPal
  • Oral-B
  • AT&TL
  • Lowe’s
  • DEL
سبز

صنایعی که سبز برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • صنایع غذایی
  • کشاورزی
  • محیط زیست
  • پزشکی و سلامتی
  • آموزش
  • مذهبی
  • تکنولوژی
  • انرژی
  • مالی
  • لوازم خانگی

سبز برای این مشاغل مناسب نیست:

  • هواپیما
  • پوشاک
  • وسایل نقلیه

برندهای موفقی که از رنگ سبز استفاده می‌کنند:

برندهای سبز

  • Whole Foods
  • Subway
  • Holiday Inn
  • Animal Planet
  • John Deere
  • Hess
  • BP
  • Starbucks
نارنجی

صنایعی که نارنجی برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • مشاغل خلاقانه و هنری
  • تکنولوژی
  • پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی
  • صنایع غذایی
  • ورزشی
  • تفریحی
  • حمل و نقل

نارنجی برای این مشاغل مناسب نیست:

  • هواپیما
  • پوشاک
  • انرژی
  • مالی

برندهای موفقی که از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند:

برندهای نارنجی

  • Harley Davidson
  • Fanta
  • Nickelodeon
  • Firefox
  • Payless
  • Gulf
صورتی

صنایعی که صورتی برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • مشاغل لوکس و مدرن
  • مد و زیبایی
  • محصولات آرایشی و بهداشتی

صورتی برای این مشاغل مناسب نیست:

  • هواپیما
  • وسایل نقلیه
  • مالی

برندهای موفقی که از رنگ صورتی استفاده می‌کنند:

برندهای صورتی

  • Glossier
  • Lya
  • pink Floyd
  • Barbei
بنفش

صنایعی که بنفش برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • مشاغل لوکس و مدرن
  • پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی
  • تکنولوژی
  • مالی
  • روانشناسی
  • انسان دوستانه

بنفش برای این مشاغل مناسب نیست:

  • کشاورزی
  • انرژی

برندهای موفقی که از رنگ بنفش استفاده می‌کنند:

برندهای بنفش

  • Crown Royal
  • YAHOO!
  • Taco Bell
  • Welch’s
  • Hallmark
  • Syfy
زرد

صنایعی که زرد برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • صنایع غذایی
  • انرژی
  • لوازم خانگی
  • ورزشی
  • حمل و نقل

زرد برای این مشاغل مناسب نیست:

  • هواپیما
  • پوشاک
  • مالی

برندهای موفقی که از رنگ زرد استفاده می‌کنند:

برندهای زرد

  • DHL
  • Pennzoil
  • Hertz
  • Shell
  • National Geographic
  • Best Buy
  • Ferrari
  • IKEA
  • Sprint
  • Denny’s
قهوه‌ای

صنایعی که زرد برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • صنایع غذایی
  • کشاورزی
  • حمل و نقل
  • نجاری
  • قانونی

قهوه‌ای برای این مشاغل مناسب نیست:

  • پوشاک
  • حمل و نقل
  • مد و زیبایی
  • تفریحی

قهوه ای تقریباً با هر رنگ دیگری قابل جفت شدن است. در استفاده از این رنگ محتاط باشید؛ زیرا وقتی به تنهایی استفاده می‌شود، می‌تواند نمایانگر کسالت باشد.

برندهای موفقی که از رنگ قهوه‌ای استفاده می‌کنند:

برندهای قهوه‌ای

  • UPS
  • m&m’s
  • Cracker barrel
  • A&W
  • Cotton
  • Dreyer’s
  • Valpo
سفید

صنایعی که سفید / نقره‌ای برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • پزشکی و مراقبت های بهداشتی
  • خودرو
  • پوشاک
  • خیریه

سفید / نقره‌ای برای این مشاغل مناسب نیست:

  • غذا
  • کشاورزی
  • مالی
  • انرژی

سفید برای برجسته سازی رنگ های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ به خودی خود قدرتمند است. هنگامی که به درستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود‌، می‌توانند احساسات قوی وجود آورند.

برندهای موفقی که از رنگ سفید یا نقره‌ای استفاده می‌کنند:

برندهای نقره‌ای

  • Apple
  • Toyota
  • Nissan
  • Lexuse
  • Honda
  • Mercedes Benz
خاکستری

خاکستری یک رنگ خنثی است و تقریباً با هر رنگ دیگری مطابقت دارد. خاکستری را می‌توان یک رنگ ملایم در نظر گرفت اما می‌تواند بیانگر تنهایی و اندوه نیز باشد. هنگامی که در ترکیب با سایر رنگ‌ها استفاده می‌شود‌، به عنوان تقویت کننده عمل می‌کند و هر آنچه را که در کنار آن قرار دارد تقویت می‌کند.

مشکی

صنایعی که مشکی برای آن‌ها رنگ مناسبی است:

  • تکنولوژی
  • پوشاک
  • وسایل نقلیه

مشکی برای این مشاغل مناسب نیست:

  • غذا
  • مراقبت های بهداشتی
  • مالی
  • انرژی

مشکی می‌تواند در کنار یک رنگ اصلی دیگر در همه صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

برندهای موفقی که از رنگ مشکی استفاده می‌کنند:

  • Mont Blanc
  • Jaguar
  • Chanel
  • Nike
  • CBS
  • Puma

جمع‌بندی

در این مقاله به اهمیت رنگ در کسب و کار پرداختیم. هنگام ایجاد یک لوگو و سایر علائم برندهای تجاری برای شرکت خود، همیشه نوع تجارت و احساسی را که می‌خواهید در مشتریان خود ایجاد کنید، در نظر بگیرید. هنگام انتخاب رنگ‌های خود، از اصول اولیه‌ استفاده کنید. طرح‌های رنگی شما می‌تواند باعث شود شخصی تلفن را بردارد تا در مورد شما اطلاعات بیشتری کسب کند یا به سمت رقبای شما حرکت کند. این به این دلیل است که رنگ ها (مانند کلمات) در واقع می‌توانند در افراد احساسات ایجاد کنند.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (1)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *