روانشناسی اشکال6 دقیقه

مقدمه

موفقیت بازاریابی بصری عمدتا به آنچه یک مخاطب درک می‌کند متکی است. در این مقاله درباره روانشناسی اشکال صحبت می‌کنیم تا با آگاهی، هر شکل را در طراحی خود استفاده کنیم. هرچیزی از عناصر موجود در عکس گرفته تا یک تایپوگرافی خاص می‌تواند از نظر شکل مورد بررسی قرار گیرد. استفاده آگاهانه از اشکال می‌تواند به ارسال پیام صحیح در مورد برند شما کمک کند و استراتژی بازاریابی بصری شما را ثابت نگه دارد. برای اینکه بتوانید بهترین ترکیب‌اشکال را برای طرح‌های خود انتخاب کنید، در ابتدا لازم است بیاموزید که چگونه اشکال مختلف معانی و احساسات پنهان را منتقل می‌کنند.

سه نوع شکل اساسی

شکل‌ها در سه دسته کلی قرار می‌گیرند: اشکال هندسی، ارگانیک و انتزاعی. اما هر کدام از آن‌ها بیانگر چه مفهومی هستند و در طراحی چگونه استفاده می‌شوند؟

  •  اشکال هندسی: اشکال هندسی ساده‌ترین و رایج‌ترین شکل‌ها هستند و شامل مربع، دایره، مثلث و مشتقات آن‌ها، مانند مستطیل، بیضی و چند ضلعی‌ها می‌شوند.

بیش‌تر اشکال هندسی متقارن هستند.

 

اشکال هندسی

 

  • اشکال ارگانیک: این گروه شامل اشکال دنیای طبیعی هستند. مثل شکل برگ، گل، گیاهان، حیوانات، لکه جوهر و … . این نوع اشکال عمدتاً نامتقارن هستند.

    اگر طراحی شما مربوط به محیط زیست است، این اشکال می‌توانند برای شما مناسب باشند. همچنین این اشکال برای موضوعاتی مانند پیاده‌روی و تورهای گردشگری مناسب هستند. اشکال ارگانیک معنا و پیام واضحی دارند. آن‌ها غالباً احساس طراوت و وحدت را با محیط طبیعی به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، حیوانات و گیاهان می‌توانند ویژگی‌ها و نمادهای خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال، گل سرخ گل عشق و شور است، در حالی که شیر نمادی از غرور و شجاعت است.

  •  اشکال انتزاعی: اشکالی که به صورت ذهنی خلق می‌شوند و حاصل تجربیات فرد هستند. همچنین اشکالی که از امور روزمره الهام گرفته شده‌ باشند. مثل آیکون‌ها، لوگو، علائم راهنمایی و رانندگی و … . اشکال انتزاعی یک روش مؤثر برای انتقال سریع پیام بدون متن است.

اشکال انتزاعی

شکل‌ها بیانگر ایده‌ها و احساسات هستند

اما در روانشناسی اشکال، هر شکل به چه معناست؟

مربع و مستطیل

 این شکل‌ها بیانگر قدرت، ثبات و نظم هستند.خطوط صاف و زاویه قائمه این اشکال حس اطمینان و امنیت ایجاد می‌کند.

دایره و بیضی

 اولین و اصلی‌ترین معنای این دو شکل جاودانگی است؛ زیرا آن‌ها آغاز و پایان ندارند. دایره نماد چرخه زندگی و حیات است و همچنین بیانگر تمامیت، ابدیت، پایان ناپذیری، رشد و پیشرفت، هماهنگی و توازن است. دایره و بیضی برخلاف سایر اشکال هندسی زاویه ندارند و بنابراین نرم‌تر و ملایم‌تر به نظر می‌رسند.

مثلث

 نشان‌دهنده رهبری، قدرت و پویایی است. همچنین از مثلث برای نشان دادن استقامت و پیروزی استفاده می‌شود. قاعده مثلث به تلاش و مبارزه و رأس آن به هدف اشاره دارد. در هنرهای گرافیکی این شکل نماد تعادل و ثبات است. همچنین از مثلث برای جلب توجه بیننده به سمت نقطه مورد نظر تصویر استفاده می‌شود. مثلث‌هایی که راس آن‌ها به سمت پایین است، می‌توانند حس بی‌ثباتی و سرپیچی در افراد ایجاد کنند.

در معنویت، مثلث‌ نشان دهنده اتحاد بدن، ذهن و روح است.

پنج ضلعی‌ها، شش ضلعی‌ها و هشت ضلعی‌ها

 چندضلعی‌ها طرح‌های شما را منحصر به فرد می‌کنند.

منحنی

 منحنی در افراد احساس آرامش ایجاد می‌کند. از منحنی‌ها اغلب برای بیان احساسات استفاده می‌شود. منحنی مظهر عشق، دوستی، حمایت، حفاظت و محبت است. منحنی برخلاف خط صاف، القا کننده حرکت است.

مارپیچ

 این شکل اغلب در طبیعت دیده می‌شود و به همین دلیل بیانگر رشد است. همچنین، در برخی از فرهنگ‌ها، مارپیچ‌ها می‌توانند دانش و اطلاعات را نشان دهند. در جامعه مدرن، آن‌ها به عنوان نشانه خلاقیت و ذهن تازه و هوش دیده می‌شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، مارپیچ حسی رمزآلود را به افراد القا می‌کند و گاهی اوقات نشان‌دهنده خطر و نگرانی نیز هست. همچنین مارپیچ می‌تواند در برخی از افراد احساس سرگیجه، در برخی احساس کمال و زیبایی و در بعضی دیگر حس وحشت و پریشانی ایجاد کند.

خط افقی

 خط افقی القا کننده حس آرامش، سکوت و سکون است و از آن برای ایجاد حس اعتماد استفاده می‌شود.

خط عمودی

 خط عمودی نشانه ثبات و قدرت است ولی می‌تواند تا حدی تهاجمی و سلطه‌گر نیز باشد. خط عمودی ظریف می‌تواند حس قدرت و حرفه‌ای بودن را در بیننده ایجاد کند و برای کسب و کارهایی که در بازارهای رقابتی فعالیت دارند مناسب است؛ چون القا کننده اعتماد و بهره‌وری است.

خط مورب

 خط مورب بیانگر حس سرعت، سرزندگی، نشاط و فعالیت است. همچنین می‌تواند در افراد احساس عدم ثبات و ریسک ایجاد کند.

ستاره

 ستاره‌ها اغلب در تصاویر مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ستارگان به یاد ماندنی هستند و غالباً به عنوان سمبل شهرت و اهمیت شناخته می‌شوند. چشمان ما همیشه قبل از هر شکل دیگری به سمت ستارگان (خصوصاً اگر زرد یا طلایی باشد) جلب می‌شود. ستاره‌ها برای اطلاعات ویژه در مورد یک محصول یا تبلیغ، تخفیف یا یک جایزه، شکل‌هایی عالی هستند.

فلش

 فلش‌ها در طرح‌ها و اشکال مختلفی ارائه می‌شوند و هرکدام دارای معانی منحصر به فردی هستند. فلش‌های پررنگ و توپر حس مقاومت بیش‌تری را نسبت به فلش‌های نازک و توخالی منتقل می‌کنند. فلش‌های پرپیچ و خم می‌توانند حس سرزندگی به طرح دهند. بزرگ‌ترین هدف استفاده از فلش‌ها نمایش دادن جهت است. استفاده از فلش می‌تواند به بیننده شما کمک کند تا مسیر اطلاعات را از یک بخش در طرح به بخش دیگر دنبال کند. همچنین می‌توانید از فلش در طراحی برای نشان دادن “قبل و بعد” یک رویداد استفاده کنید. در طراحی بهتر است از یک سبک ثابت فلش استفاده کنید.

نکات تکمیلی

در یک طرح گرافیکی بهتر است از یک سبک پیروی کنید؛ به عنوان مثال اگر مستطیل‌ها یا مربع‌های شما گوشه‌های گرد دارند، آن‌ها را به همین ترتیب ادامه دهید. اگر از هشت ضلعی به عنوان کادر متن استفاده می‌کنید، تا پایان طرح همیشه از هشت ضلعی استفاده کنید.

معمولا شکل‌های گرد ملایم‌تر و زنانه‌تر هستند و اشکال دارای خطوط مستقیم و با زوایای تیز بیش‌تر رسمی و گاهی پرخاشگر به نظر می‌رسند.

هنگام استفاده از اشکال در گرافیک و طراحی‌، مطمئناً از رنگ نیز استفاده خواهید کرد. ترکیب بعضی از اشکال با رنگ‌های خاص از قبل مفهوم مشخصی را در ناخودآگاه ما دارد. به عنوان مثال، یک دایره زرد معمولاً نشان‌دهنده خورشید است، در حالی که یک نیم‌دایره قرمز می‌تواند یک تکه هندوانه را نشان دهد. شکل‌ها و رنگ‌ها در طراحی اکثرا لوازم جانبی هستند و باید به همین ترتیب در نظر گرفته شوند.

بنابراین در هنگام طراحی فقط به کیفیت بصری کار خود فکر نکنید و به تأثیر عاطفی آن نیز فکر کنید.

جمع‌بندی

همانطور که رنگ‌ها از نظر عاطفی تاثیرگذار هستند، هر طرحی می‌تواند از نظر شکل مورد بررسی قرار گیرد. شکل‌ها نشان دهنده عواطف و احساسات مختلفی هستند؛ از این رو در این مقاله به روانشناسی اشکال پرداختیم.

استفاده مناسب از اشکال می‌تواند به ارسال پیام صحیح در مورد برند کمک کند. در یک طرح می‌توانیم از اشکال هندسی، اشکال ارگانیک و اشکال انتزاعی استفاده کنیم. هر یک از اشکال هندسی احساسات خاصی را منتقل می‌کنند. برای مثال مربع القا کننده حس ثبات و قدرت و امنیت و مثلث نشان‌دهنده رهبری، قدرت و پویایی است.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (5)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات