روانشناسی رنگ6 دقیقه

مقدمه

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف می‌توانند بر روحیه، احساسات و حتی رفتارهای ما تأثیر بگذارند. رنگ نقش مهمی در بازاریابی و برندینگ دارد و می‌تواند در درک افراد از شخصیت یک برند تأثیر‌گذار باشد. انتخاب رنگی که از شخصیت برند شما پشتیبانی می‌کند مهم‌تر از آن است که سعی کنید احساسات خاصی را در مشتریان بالقوه القا کنید؛ زیرا  هریک از افراد تجربیات و نظرات مختلفی دارند.

نکته‌ای که باید همواره به خاطر داشته باشید این است که پیوندهای رنگی لزوماً جهانی نیستند. رنگ‌ها ممکن است در فرهنگ‌های مختلف، دارای معانی متفاوتی باشند. در این مقاله به بررسی تأثیر هر یک از رنگ‌ها بر احساسات و رفتارهای افراد یا همان روانشناسی رنگ ها به صورت جداگانه می‌پردازیم.

روانشناسی رنگ

قرمز

قرمز اغلب به عنوان رنگ گرم، پر جنب و جوش و هیجانی و حتی تهاجمی توصیف می‌شود. اما همچنین می تواند احساس عشق و راحتی را برانگیزد. از  قرمز اغلب برای جلب توجه به ویژه در تبلیغات و علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ قرمز

آبی

رنگ آبی به ذهن آرامش می‌بخشد و اغلب به عنوان رنگ صلح آمیز، آرام، ایمن و منظم توصیف می‌شود. آبی اغلب به عنوان نشانه ثبات و قابلیت اطمینان دیده می‌شود و همچنین می‌تواند احساس غم و اندوه را از بین ببرد.

روانشناسی رنگ آبی

مشاغلی که می‌خواهند تصویری از امنیت ایجاد کنند، معمولاً از رنگ آبی در تبلیغات و بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

زرد

زرد رنگی پرانرژی است و می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. از آن جا که این رنگ توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، استفاده از آن در تبلیغات و بازاریابی می‌تواند مؤثر باشد.

زرد اگرچه اغلب به عنوان رنگ شاد و گرم توصیف می‌شود اما می‌تواند در افراد احساس ناامیدی و عصبانیت ایجاد کند.

همچنین به دلیل انعکاس نور زیاد، ممکن است منجر به خستگی چشم شود. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه روی کاغذ یا مانیتور می‌تواند در موارد شدید منجر به کاهش بینایی شود.

روانشناسی رنگ زرد

سبز

از آن جایی که این رنگ با طبیعت ارتباط تنگاتنگی دارد، بلافاصله چمن، درخت و جنگل‌ را به یاد می‌آورد و شاید به همین دلیل، اغلب به عنوان یک رنگ باطراوت و آرام توصیف می‌شود. علاوه بر این سبز آرامش بخش، تسکین دهنده، شاد و نماد سلامتی است.

با این حال در روانشناسی رنگ ها، سبز گاهی اوقات نماد حسادت نیز هست.

روانشناسی رنگ سبز

بنفش

رنگ بنفش نماد ثروت است. در زمان‌های قدیم، ایجاد رنگ‌ها برای رنگ آمیزی پارچه غالباً نیاز به تلاش و هزینه زیادی داشت؛ به خصوص برای رنگ‌های خاص. از آنجا که بنفش در طبیعت کمتر رایج است، منابع مورد نیاز برای ایجاد این رنگ بسیار کم‌یاب‌تر و پرهزینه‌تر بودند. به همین دلیل، اغلب اوقات ثروتمندان تنها افرادی بودند که می‌توانستند چنین اقلام گران قیمت را تهیه کنند. بنفش همچنین بیانگر خرد و معنویت است. طبیعت نادر و اسرارآمیز آن شاید باعث می‌شود که به نظر برسد به امور فوق طبیعی و الهی مرتبط باشد.

رنگ بنفش گاهی اوقات رمزآلود دیده می‌شود.

روانشناسی رنگ بنفش

قهوه‌ای

قهوه‌ای یک رنگ طبیعی است که باعث ایجاد حس قدرت و قابلیت اطمینان می‌شود. غالباً مانند زمین بسیار محکم دیده می‌شود، و رنگی است که غالباً با تاب آوری ، قابلیت اطمینان، امنیت و ایمنی همراه است.

قهوه‌ای همچنین می‌تواند احساس تنهایی، غم و انزوا ایجاد کند. در مقادیر زیاد، مثل یک بیابان عظیم عاری از زندگی، می‌تواند بسیار گسترده، محکم و خالی به نظر برسد.
قهوه‌ای احساس گرما، راحتی و امنیت را نیز در ذهن تداعی می‌کند. با این حال رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای با احساسات منفی بیش‌تر همراه هستند.

در برندسازی و بازاریابی، رنگ قهوه‌ای نماد قابلیت اطمینان است.

روانشناسی رنگ قهوه ای

نارنجی

نارنجی یک رنگ بسیار قوی و پرانرژی محسوب می‌شود. مانند زرد و قرمز، می‌تواند جلب توجه زیادی کند. به همین دلیل است که اغلب در تبلیغات استفاده می‌شود. مردم غالباً نارنجی را شاد و انرژی‌زا توصیف می‌کنند.

روانشناسی رنگ نارنجی

 نارنجی یادآور پاییز و رنگ برگ‌های خشک شده است. همچنین رنگ میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی است؛ بنابراین بسیاری از افراد ممکن است این رنگ را با زیبایی برگ‌های پاییز یا طعم مرکبات مرتبط کنند.

صورتی

صورتی کمرنگ به عنوان یک رنگ آرامش بخش توصیف می‌شود؛ در حالی که صورتی پررنگ می‌تواند باعث ایجاد تحرک در افراد شود.

بسیاری از افراد بلافاصله این رنگ را با همه چیزهای زنانه و دخترانه مرتبط می‌کنند. افراد گاهی اوقات رنگ را با خصوصیاتی که اغلب به عنوان زنانه تصور می شود، از جمله نرمی، مهربانی و شفقت و تغذیه مرتبط می‌دانند.

رنگ صورتی یک رنگ آرام بخش است که با عشق، مهربانی و زنانگی همراه است.

روانشناسی رنگ صورتی

مشکی

مشکی اغلب به عنوان نمادی از تهدید یا شر استفاده می‌شود، اما در عین حال نمادی از قدرت است.

مشکی در بسیاری از فرهنگ ها با مرگ و عزاداری همراه است. در حالی که در مصر باستان، سیاه نمادی از زندگی و تولد دوباره بود.

در بازاریابی مشکی نماد جسارت، رسمیت، رمز و راز، قدرت، تجمل و جدیت است. رنگ سیاه می‌تواند با هر رنگ دیگری ترکیب شود.

روانشناسی رنگ مشکی

سفید

در کشورهای غربی، رنگ سفید اغلب با عروسی، بیمارستان‌ها و فرشتگان همراه است و اغلب برای انتقال حس پاکی‌، خلوص، پاکیزگی و آرامش استفاده می‌شود.
با این وجود، در بسیاری از کشورهای شرقی (مانند چین)، رنگ سفید به طور نمادین با مرگ و غم و اندوه پیوند خورده است و رنگی است که در مراسم تشییع جنازه و دیگر مراسم عزاداری به کار می رود.

در فرهنگ ما، سفید نشان دهنده پاکی و بی‌گناهی است. برخی از معانی مثبتی که سفید می‌تواند داشته باشد شامل پاکیزگی، طراوت و سادگی است. رنگ سفید معمولاً نمادی از یک شروع دوباره است.
از طرف دیگر، رنگ سفید می تواند کاملاً سرد و منزوی به نظر برسد.

در مبحث روانشناسی رنگ و در بازاریابی و برندسازی، از رنگ سفید برای انتقال احساس امنیت، خلوص، طراوت و پاکیزگی و همچنین ایجاد تضاد استفاده می‌شود. سفید هم همانند مشکی می‌تواند با هر رنگ دیگری ترکیب شود.

روانشناسی رنگ سفید

جمع‌بندی

رنگ‌ها تأثیر زیادی بر احساسات و رفتار ما دارند. رنگ نقش مهمی در بازاریابی و برندینگ دارد و می‌تواند در درک افراد از شخصیت یک برند تأثیر بگذارد. پس لازم است در طراحی گرافیک و سایر خدمات مرتبط با آن، بحث روانشناسی رنگ را جدی بگیریم.

  • به طور کلی می‌توان گفت رنگ‌ها در ناحیه قرمز طیف رنگ به عنوان رنگ‌های گرم شناخته شده‌اند و شامل قرمز ، نارنجی و زرد می‌شوند. رنگ‌های گرم باعث بروز طیفی از احساسات، از احساس عشق گرفته تا احساس خشم و خصومت می‌شوند.
  • رنگ‌هایی که در طرف آبی طیف وجود دارد به عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند و شامل رنگ‌های آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان رنگ‌های آرامش‌بخش توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساس غم و بی تفاوتی را نیز در ذهن تداعی کنند.
  • قهوه ای نماد امنیت و قدرت و اطمینان است و در عین حال می‌تواند تداعی کننده احساس تنهایی، غم و انزوا باشد.
  • سفید عمدتا نشان دهنده پاکی، بی‌گناهی، پاکیزگی و طراوت و سادگی است ولی می‌تواند حس سردی و انزوا ایجاد کند.
  • مشکی نماد جسارت، رسمیت، رمز و راز، قدرت، تجمل و جدیت است ولی نماد شرارت، مرگ و عزاداری نیز هست.
لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (3)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

2 نظر برای “روانشناسی رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *