مقدمه
آیا تا بهحال عبارت “SEO منفی” را شنیدهاید؟ شاید فکر کنید که سئوی منفی یک افسانه است و در واقع نمیتواند بر روی سایتتان اجرایی شود. و یا گمان میکنید که به دلیل هجوم پیوندهای اسپم، قربانی سئو منفی در وب سایت خود هستید.
صرف نظر از آنچه ممکن است در مورد سئو منفی شنیده باشید، در این مقاله سعی داریم تا توضیحات کاملی درمورد سئوی منفی و نحوه محافظت سایت در برابر آن را توضیح دهیم. بنابراین خواهیم فهمید که بهینهسازی موتور جستجوی منفی چیست، چقدر رایج است و چگونه میتوانیم بفهمیم که آیا قربانی آن هستیم یا خیر. پس با ما همراه باشید.
سئو منفی چیست؟
تعریف سئوی منفی میتواند دشوار باشد، زیرا این موضوع به ندرت مورد بحث قرار میگیرد؛ با اینکه تا حدودی گسترده است. به طور کلی SEO منفی هر اقدام مخربی است که علیه سایت شما و در تلاش برای صدمه زدن به رتبه شما انجام میشود.
بهینه سازی موتور جستجوی منفی، لزوماً نتیجه رقابت رقبا برای پیشی گرفتن از شما نیست. اگرچه بیشتر افراد تصور میکنند که SEO منفی از سوی سایتهای رقیب انجام میشود، اما انجام آن میتواند نتیجه تلاش یک فرد ناشناس و نامرتبط باشد که منابع چشمگیری از سئو را در اختیار دارد.
چه موقع SEO منفی اتفاق میافتد؟
سئو منفی معمولاً زمانی اتفاق میافتد که فرد یا شرکت دیگری تمایل داشته باشد تا شما را از رتبهبندی برای یک کلمه کلیدی خاص خارج کند. این حمله میتواند در هر زمان اتفاق بیفتد؛ پس از چند سال تلاش برای رسیدن به رتبه مناسب برای کلمه کلیدی موردنظر و یا درحالی که یک سایت تازه تأسیس هستید.
سئو منفی چقدر رایج است؟
گوگل سعی میکند SEO منفی را بسیار دشوار کند. علاوه بر این، زمان، منابع و توانایی قابل توجهی برای انجام یک حمله سئو منفی علیه یک وبسایت لازم است.
گوگل همچنین با بیاعتنایی به پیوندهای “ناخواسته” که به مرور زمان ایجاد میشود، میتواند SEO منفی را دشوار کند. از آنجا که هر کسی میتواند به هر دلیل یا بدون دلیل به سایتتان لینک بدهد، Google نمیخواهد شما را به خاطر بکلینکهایی که دیگران برایتان ایجاد کردهاند، مجازات کند. در اصل، هرچه وبسایتتان بزرگتر باشد، پیوندهای تصادفی بیشتری به دست میآورید و Google نیز ارزش کمتری برای این لینکها قائل میشود.
چگونه میتوانیم وبسایتمان را پس از حمله سئو منفی بازیابی کنیم؟
1. پیوندهای مضر را شناسایی کنید
اولین قدم شناسایی لینکهایی است که به سایت شما آسیب میرسانند. اگر واقعاً مورد حمله قرار گرفته باشید، احتمال دارد صدها پیوند به صفحات سایتتان وجود داشته باشد.
انواع مختلفی از ابزارهای بازبینی لینک وجود دارد که میتوانید برای انجام این مرحله از آنها استفاده کنید؛ یا میتوانید پیوندهای دریافتی خود را در Webmaster Tools مرور کنید تا به صورت دستی پیوندهای مشکوک را شناسایی کنید.
2. برای حذف بک لینکها درخواست دهید
اولین کاری که Google توصیه میکند، این است که برای حذف پیوند درخواست بدهید. حتی در صورت وجود پیوندهایی که در وبسایتهای مخرب قرار داده شدهاند، ممکن است این شانس را داشته باشید که آنها را فقط با درخواست از بین ببرید.
به سایتهایی که این لینکها در آن قرار دارد، ایمیل مؤدبانه ارسال کنید و درخواست کنید که لینکها حذف شوند (یا حداقل به پیوند nofollow تغییر داده شوند، یعنی برای موتورهای جستجو وزنی نداشته باشند). ایمیل شما باید حاوی موارد زیر باشد:
- نام، موقعیت و اطلاعات تماس شما
- صفحه لینک شده
- مهلت حذف
فعالیت خود را در جایی ثبت کنید تا بتوانید لیستی از افراد و پاسخی که از آنها دریافت کردهاید را پیگیری کنید. این لیست برای استفاده در مراحل بعدی نیز مفید خواهد بود.
اگر از شما خواسته شد که برای حذف یک پیوند پول پرداخت کنید، یا با هر نوع امتناع یا تهدید روبرو شدید، نگران این موضوع نباشید. در اینجا روش گوگل برای حذف قدرت این نوع سایتها به کمکمان میآید.
3. یک پرونده Disavow ایجاد و بارگذاری کنید
اگر درخواست شما برای حذف پیوندهای نامرتبط به نتیجه نرسید، باید از طریق گوگل اقدام کنید. گوگل به صاحبان وبسایت اجازه میدهد تا لیستی از پیوندهایی تهیه کنند که احساس میکنند برای سایتشان مضر هستند؛ اما هشدار میدهد که اگر به طور نامناسب استفاده شود، ویرایش مجدد آن میتواند برای وبسایت مضر باشد و جریمهای در پی داشته باشد.
پس از تهیه لیست به صورت یک فایل متنی که شامل لینک سایتهای پیونددهنده به وبسایت شما است، آن را مطابق شکل زیر در Webmaster Tools بارگذاری کنید.
توجه داشته باشید که گوگل برای پردازش لینکها در پرونده disavow به زمان نیاز دارد.
اما همیشه پیشگیری راحتتر از درمان است! پس بهتر است سایت خود را از قبل در خصوص حملات احتمالی سئو ایمن کنید.
نحوه جلوگیری از حملات منفی SEO
1. هشدارهای ایمیل Google Webmaster Tools را تنظیم کنید
گوگل میتواند هشدارهای ایمیلی برای شما ارسال کند وقتی که:
- وبسایت توسط بدافزار مورد حمله قرار میگیرد
- صفحات شما ایندکس نمیشوند
- سایتتان خطای اتصال به سرور داشته باشد
- از طرف گوگل مجازات بشوید
برای فعالسازی اعلانیههای خود از طرف گوگل، وبسایتتان را به Google webmaster tools متصل کنید.
به حساب کاربری خود وارد شوید و روی”Preferences Tools Webmaster Tools” کلیک کنید.
اعلانهای ایمیل را فعال کنید و برای دریافت همه هشدارها، “All Issues” را انتخاب کنید. سپس روی “ذخیره” کلیک کنید
این اولین قدم است. اکنون به قسمت مهم ماجرا یعنی بررسی بکلینکها میرسیم.
2. نمایه Backlinks خود را پیگیری کنید
بیشتر اوقات سئوی منفی با ایجاد لینکهای کم کیفیت یا تغییر مسیر (redirect)، اتفاق میافتد؛ پس مهم است که بدانید چه سایتی به سایتتان لینک داده است. MonitorBacklinks یکی از بهترین و آسانترین ابزارهایی است که میتواند وقتی لینکی به سایت شما ارجاع داده میشود، هشدارهای ایمیلی را برای شما ارسال کند. پس از ایجاد حساب کاربری در سایت، باید دامنه خود را اضافه کنید و آن را به حساب Google Analytics خود وصل کنید.
این ابزار معمولاً بکلینکهای سایت را بلافاصله نشان میدهد؛ اما بعضی اوقات ممکن است چند دقیقه طول بکشد. به طور پیش فرض، لیستی شامل وبسایتهایی که به سایت شما لینک دادهاند دریافت میکنید:
آیا در رابطه با سئو منفی به راهنمایی بیشتری نیاز دارید؟
در این مقاله با مفهوم سئو منفی آشنا شدیم و یادگرفتیم که چگونه آن را شناسایی و در صورت وقوع با آن مقابله کنیم. همچنین با ارائه راهکارهایی دانستیم که میتوان از این حمله جلوگیری کنیم.
اگر مطمئن نیستید که مورد حمله سئوی منفی قرار گرفتهاید یا خیر، بهتر است با یک متخصص سئو مشورت کنید. ما در تیم بهینهسازان سایت ایران سایت شما را بررسی میکنیم و از سایتتان در برابر حملات احتمالی محافظت خواهیم کرد.
مقاله مفیدی بود تونستم مطالب خوبی یاد بگیرم. ممنون
ممنون که همراه ما هستید