سبک‌های طراحی گرافیک5 دقیقه

مقدمه

طراحی گرافیک سبک‌های مختلفی دارد. اگر چه اغلب آن‌ها با هم همپوشانی دارند، اما هر نوع طراحی گرافیک نیاز به مجموعه خاصی از مهارت‌ها و تکنیک‌های طراحی دارد. بسیاری از طراحان در یک نوع واحد تخصص دارند. برخی دیگر روی مجموعه‌ای از انواع مشابه تمرکز دارند. اما از آنجا که این صنعت به طور مداوم در حال تغییر است، طراحان باید دانش آموزان مادام العمر باشند تا بتوانند تخصص‌های جدید را در هر زمان به دست آورند و با سبک‌های جدید آشنا شوند. در ادامه با برخی از رایج‌ترین سبک‌های طراحی گرافیک آشنا می‌شویم.

پیشنهاد: این مقاله مکمل مقاله “انواع طراحی گرافیکِ“. اگه نخوندیدش پیشنهاد می‌کنم اول اونو بخونید.

انواع طراحی گرافیک:

  • مسطح
  • سه بعدی
  • انتزاعی
  • مینیمال
  • مفهومی
  • هندسی
  • تصویرگری
  • لوکس و مجلل
  • فوتورئالیسم
  • تایپوگرافی

طراحی مسطح (Flat design)

طراحی مسطح یک سبک طراحی است که در آن از عناصر ساده و دو بعدی استفاده می‌شود و محبوبیت آن با انتشار ویندوز 8، اپل iOS 7  و طراحی گوگل برجسته شد.

طرح‌های مسطح، ساده و قابل فهم هستند و به دلیل حجم کم به سرعت بارگذاری می‌شوند. با کاهش میزان خطای دید (در قالب بافت و سایه‌ها) تجربه کاربری ساده و بهینه‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

طرح‌های مسطح علیرغم محبوبیت اشکالاتی نیز دارند. یکی از عیب‌های طرح‌های مسطح نداشتن افکت‌های سه بعدی مانند سایه‌های بیرونی است. به عنوان مثال دکمه‌های مسطح در یک صفحه وب از سایر عناصر صفحه متمایز نیستند و بنابراین قابل تفکیک نیستند. تفکیک عناصر در طراحی مسطح تنها با استفاده از تفاوت رنگ عناصر صورت می‌گیرد. بنابراین طراحان معمولاً ترجیح می‌دهند از طراحی نیمه مسطح استفاده کنند. در این روش برخی از افکت‌های طراحی سه بعدی مانند سایه‌ها و تغییرات رنگ بر روی طرح اعمال می‌شود.

طراحی مسطح

طراحی سه بعدی

طرح‌های سه بعدی به زندگی واقعی نزدیک‌ترند و حجم و عمق طرح را به خوبی نشان می‌دهند. این طرح‌ها دارای افکت‌هایی هستند که نور و سایه را به خوبی نشان می‌دهند و شامل سایه‌های مختلف از یک رنگ هستند و از این طریق باعث ایجاد حجم و عمق در تصویر می‌شوند. از این سبک بیش‌تر در صنایع مربوط به تفریح و سرگرمی، تصویرگری و طراحی کاراکتر استفاده می‌شود.

طراحی سه بعدی

طراحی انتزاعی

طراحی انتزاعی ترکیبی از رنگ‌ها و شکل‌هایی است که بر اساس تفسیر فردی طراح یا مشتری و یا هر دو حاصل می‌شود و می‌تواند دور از واقعیت باشد. طراحی انتزاعی می‌تواند ترکیبی از طراحی سه بعدی، مینیمالیستی یا هندسی باشد. طراحی انتزاعی در طراحی لوگو و طراحی کاراکتر کاربرد زیادی دارد.

طراحی انتزاعی

طراحی مینیمالیسم

اصلی‌ترین مشخصه طراحی مینیمال سادگی است. در طراحی مینیمال از تعداد کمی رنگ استفاده می‌شود. در این نوع طراحی تنها اساسی‌ترین شکل‌ها باقی می‌مانند و سایر عناصر اضافی حذف می‌شوند. بنابراین در طراحی مینیمالیسم فضای خالی زیادی وجود دارد. در واقع هدف از طراحی مینیمالیسم ایجاد طرحی ساده اما به یادماندنی است. این سبک طراحی ساده‌ترین بستر پیام رسانی را تشکیل می‌دهد. هر چه عناصر کمتری در طرح وجود داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که مشتریان روی محصول یا ایده شما تمرکز کنند.

طراحی مینیمال

از آنجایی که در طراحی مینیمالیسم از پالت رنگی محدودی استفاده می‌شود، باید در انتخاب رنگ دقت بیشتری کنید و رنگ انتخابی شما دقیقا همان حسی را به مخاطبین منتقل کند که می‌خواهید.

پیشنهاد: برای آشنایی بیشتر با احساساتی که هر یک از رنگ ها در افراد ایجاد میکنند مقاله “روانشناسی رنگ” رو بخونید.

از طراحی مینیمالیسم در همه زمینه‌های طراحی گرافیک می‌توان استفاده کرد.

طراحی مفهومی

طراحی مفهومی زیر مجموعه‌ای از تصویرگری است و یک تصویر استعاری از یک ایده بصری است. در واقع طراحی مفهومی تفسیر طراح از یک شیء یا یک اسم است. این تفسیر باید به گونه‌ای باشد که با کمی دقت و توجه برای دیگران نیز قابل درک باشد و تنها زاییده ذهن طراح نباشد. به عبارت دیگر با واقعیت در ارتباط باشد. این نوع طراحی در طراحی لوگو بیش‌ترین کاربرد را دارد.

طراحی مفهومی

طراحی هندسی

این نوع طراحی شامل اشکال متقارن با خطوط مستقیم است. تنها کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید تا طرح‌های خارق العاده‌ای خلق کنید. این سبک از طراحی در طراحی کارت ویزیت، طراحی پس‌زمینه پوستر  و استند، بنر، تراکت، بروشور، لوگو و … کاربرد زیادی دارد.

طراحی هندسی

تصویرگری

سبک تصویرگری از تفسیر یا توضیح بصری یک متن، مفهوم یا فرآیند حاصل می‌شود. شاخه‌های زیادی از جمله طراحی مفهومی در این زمینه وجود دارد.

طراحی لوکس و مجلل

در این سبک از طراحی غالبا از رنگ‌های مشکی، طلایی و برنز استفاده می‌شود و از فونت‌های قدیمی یا فونت‌های ساده و مدرن برای مجلل و لوکس نشان دادن کسب و کار استفاده می‌شود.

طراحی مجلل

فوتورئالیسم (Photorealism)

 فوتورئالیسم نوعی تصویرگری است که طراح آن را تا حد ممکن از نزدیک با تصویر اصلی یا عکس مطابقت می‌دهد. این سبک در تصویرگری بیش‌ترین کاربرد را دارد.

فتورئالیسم

طراحی تایپوگرافی

در این نوع طراحی تمرکز اصلی بر نوشته است. در طراحی تایپوگرافی ممکن است عناصر دیگری نیز در طرح به کار روند اما پیام اصلی طرح را نوشته‌های آن منتقل می‌کنند. البته هیچ وقت نباید در استفاده از تایپوگرافی زیاده روی شود و فقط باید از آن در جای درست و در موقعیت مناسب استفاده شود.

پیشنهاد: برای آشنایی بیشتر با تایپوگرافی مقاله “اصول تایپوگرافی” رو مطالعه کنید.

جمع‌بندی

سبک‌ها و روندهای طراحی گرافیک همیشه در حال تحول هستند. در این مقاله سعی کردیم رایج ترین سبک‌های طراحی گرافیک را که طراحان از آن ها بیشترین استفاده را می‌کنند معرفی کنیم. برخی از رایج ترین سبک‌های طراحی گرافیک عبارتند از: طراحی مسطح، طراحی سه بعدی، طراحی مینیمالیسم، مفهومی، هندسی، تصویرگری، لوکس و مجلل، فتورئالیسم و تایپوگرافی.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
4.3/5 (6)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات