تحلیل سایت چه فایده ای دارد؟8 دقیقه

analytic

مقدمه

تحلیل و بررسی سایت گام حیاتی و مؤثر در فرایند بهینه‌سازی کسب و کارهای اینترنتی است. این خدمات به شما امکان می‌دهند تا جایگاه خود را بین شرکت‌های رقیب پیدا کرده و از نظر موتورهای جستجو رتبه بگیرید. مدتی پس از شروع فعالیت‌های آنلاین کسب و کار خود، باید نسبت به شرایط و موقعیت خود حساس باشید و با بررسی سایت بتوانید نقاط قوت را بهبود و نقاط ضعف را رفع نمایید. ابزارهای آنالیز برای رسیدن به اهدافتان شما را یاری می‌کنند.

وقتی وب‌سایت خود را تحلیل می‌کنید اطلاعاتی به دست می‌آورید که این اطلاعات به شما می‌گوید:

  • سئو در چه وضعیتی است.
  • سرعت وب‌سایت چگونه است.
  • رقبای شما در چه وضعیتی هستند.
  • ترافیک وب‌سایت در چه وضعیتی است.

درست است که همه این اطلاعات مهم هستند اما این‌ها تنها بخشی از داستان عملکرد وب‌سایت شما را نمایش می‌دهند. مطمئناً قطعه گمشده این تحلیل، درک بازدیدکنندگان، کاربران و مشتریان هستند و اینکه چطور و از چه مسیری وارد سایت شما می‌شوند؟

تحلیل و بررسی سایت چیست؟

عملی است برای آزمایش و تحلیل عملکرد وب‌سایت در رابطه با سئو، سرعت، رقابت و ترافیک سایت.

هر سایتی می‌تواند از تحلیل استفاده کند و نتایج این تحلیل‌ها باعث بهبود و بهینه‌سازی آن شود. مثلا اگر اندازه و حجم صفحه کاهش یابد، سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند؛ یا بهینه‌سازی صفحه فرود (landing page) باعث افزایش ترافیک و در نتیجه کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

رویکرد کاربر محور جهت تجزیه و تحلیل وب سایت

همه ما موافق این هستیم که داشتن سایتی که رتبه خوبی در گوگل داشته‌باشد، سریع باشد و کاربردپذیری آسانی داشته باشد، مهم است. همچنین برای کسب و کار مهم است که چشم‌انداز رقابتی را شناسایی کرده و ترافیک را به بیشترین حالت برساند. یک تحلیل استاندارد همه اطلاعات گفته شده را به شما نشان می‌دهد. اما این کار مزیت رقابتی برای شما به وجود نمی آورد چرا که رقبای شما هم همین کار را انجام می‌دهند. همه آن‌ها به همان ابزارهای سئو، کارایی و ترافیکی دسترسی دارند که شما دسترسی دارید و به راحتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اما خبر خوب اینکه روشی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کرده و 100% برای وب سایت شما منحصربه فرد باشد و آن هم بررسی دیدگاه کاربران شماست!!

اینکه بدانید رقبا چطور به سایت شما رسیده‌اند، چه می‌خواهند، چه تجربه‌ای از سایت شما به ذهن می‌سپارند، چه چیزی برای آن‌ها کار می‌کند یا حتی کار نمی‌کند، این اطلاعات به شما بینشی می‌دهد که می‌توانید هر روز برای کاربرانی که از سایت بازدید می‌کنند تجربه‌ای عالی ایجاد کنید.

تجزیه و تحلیل رفتار و ابزارهای بازخورد برای وب سایت

کاربران شما منبع دانش خوبی برای رشد وب سایت و کسب و کار شما هستند. آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز درمورد اینکه چه چیری کار می‌کند یا کار نمی‌کند را به شما می‌دهند. نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل رفتاری هستند که کمک می‌کنند این دانش را جمع‌آوری کرده و به سوالات تجاری خود پاسخ دهید همچون:

  • کاربران چطور با هر بخش صفحه تعامل دارند؟
  • در کل وب سایت چه چیزی توجه آن‌ها را جلب می‌کند و یا چه چیزهایی را نادیده می‌گیرند؟
  • از این وب سایت یا محصول، چه می‌خواهند؟
  • در کجای صفحه، کاربران قبل از اینکه صفحه را ببندند می‌مانند؟

ابزارهای تحلیل رفتار

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بفهمید رفتار کاربران در وب سایت شما چگونه است و چطور تعامل می‌کنند. این ابزارها نشان می‌دهد کاربران با دکمه‌های برجسته، دکمه‌های فراخوان CTA (فراخوانی کاربر به عمل) و سایر اجزای قابل کلیک چطور رفتار کرده و ارتباط برقرار می‌کنند. کجا را پیمایش می‌کنند، به کدام صفحات می‌روند، چطور اسکرول می‌کنند و اینکه چه قسمت‌هایی را نادیده می‌گیرند.

همچنین این اطلاعات به شما کمک می‌کند نقشه سفر مشتریان خود را بهتر درک کرده و نقاط جذاب و یا خسته کننده را بیشتر متوجه شوید.

analytic-article-user-flow

ابزارهای بازخورد و صدای مشتریان

تحلیل اینکه مردم با صفحات شخصی خود یا با سایت چگونه کار می‌کنند، به عنوان منبع اطلاعاتی و پایگاه دانشی قوی و ارزشمند به شما در درک رفتار کاربران کمک می‌کند.

ابزارهای بازخورد، مانند ایجاد نظرسنجی در سایت، به شما کمک می‌کند تا به صورت لحظه‌ای اطلاعاتی از آنچه که کاربران واقعاً به دنبال آن هستند، به دست آورید. ابزارک‌های بازخورد می‌توانند بازخوردهای بصری از آنچه که کاربران دوست دارند یا از آن متنفر هستند، به شما بدهند. همچنین ترکیب این ابزارها به شما کمک می‌کند تا کانال‌هایی که کاربران را به سمت وب سایت شما روانه می‌کنند، موانعی که با آن رو به رو هستید و … را شناسایی کرده و عواملی که باعث می شود کاربران در سایت بمانند و از آن استفاده کنند را تقویت نمایید.

4 نوع دیگر از ابزارهای تحلیل سنتی (بر اساس گوگل)

تحلیل وب سایت به صورت سنتی در 4 دسته قرار می‌گیرد.

  • سئو: تجزیه و تحلیل سئو از راه‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از :

الف) بررسی سئو در صفحه ب) تحلیل رتبه در موتورهای جستجو ج) تحلیل بک لینک‌ها

الف) بررسی سئو در صفحه

این مورد به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را برای مسائل فنی که بر عملکرد موتورهای جستجو موثر است، بهینه کنید. مانند تگ های <title> یا تصحیح ریدایرکت‌های خراب، این نوع تجزیه و تحلیل با ابزارهای تخصصی خودکار به دست می‌آید ماننند کنسول گوگل. در حالی که بعضی از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که به صورت دستی آن را به صورت پیشرفته تنظیم کنید مانند Screaming Frog.  

analytic-article-user-place

ب) تحلیل رتبه در موتورهای جستجو

این تجزیه و تحلیل به شما نشان می‌دهد که سایت شما برای کلمات کلیدی خاص در موتورهای جستجویی مثل گوگل یا بینگ چه وضعیتی دارد. همچنین بعضی از این ردیاب‌های رتبه‌بندی، عملکرد سایت شما را بر اساس کلمه کلیدی خاصی محاسبه کرده و برخی دیگر بر اساس کلمات کلیدی که با آن رتبه‌بندی شده‌اید، نمایش می‌دهد. این ابزارها اطلاعات خوبی درمورد عملکرد سایت در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف مثلاً ایران در مقابل انگلستان و همچنین در دستگاه‌های مختلف مثل دسکتاپ، موبایل و تبلت ارائه می‌دهند.

ج) تحلیل بک لینک ها

این تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند بفهمید کدام صفحات به سایت شما لینک داده‌اند و همچنین متن پیوند (anchor text) را نمایش داده و امکان مقایسه نمایه بک لینک شما با رقبا را فراهم می‌کند. این اطلاعات پیوندسازی برای شما مفید خواهد بود. بیشتر ابزارهای سئو ویژگی تجزیه و تحلیل بک لینک داخلی را دارند مانند Moz, Ahrefs, MajesticSEO و … اما می‌توانید لیستی از بک لینک‌های سایت خود را در کنسول گوگل ببینید.

  • سرعت: اگر سرعت سایتی کند باشد، دو مشکل اساسی به وجود می‌آید: اول اینکه کاربران آن را دوست ندارند و بخاطر همین موتورهای جستجو هم به آن توجهی نمی‌کنند. بخاطر همین تست سرعت دومین بخش اصلی تحلیل یک وب سایت است.

قانون کلی این تست این است که اطلاعات و داده‌هایی را درباره سرعت صفحه وب جمع آوری کرده و بررسی کرد کدام عامل باعث کند شدن سایت شده، کدام یک خیلی بزرگ و طولانی است و … و سپس این اطلاعات نقطه شروعی برای سریعتر کردن وب سایت باشد. ابزارهای رایگان زیادی برای تست سرعت وب سایت وجود دارد:

analytic-article-gtmetrix

تجزیه و تحلیل سرعت سایت به شما کمک می‌کند سایت خود را در دسته کند، سریع یا متوسط بگذارید. همچنین می‌توانید دلیل این دسته‌بندی را تشخیص دهید. برای موبایل و دسکتاپ تحلیلی جداگانه داشته باشید و امتیاز کلی عملکرد و از روی تفکیک رنگ مناطق، شدت مشکلات گزارش شده را بیابید. با تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی همچون اندازه صفحه، زمان بارگزاری، درخواست http، فشرده‌سازی تصاویر و حافظه پنهان مرورگر، می‌توانید داده‌های موردنیاز خود را برای سرعت بخشیدن به سایت به‌دست آورده و تجربه بهتری از لحاظ افزایش سرعت به کاربران خود ارائه دهید.

  • ابزارهای تحلیل رقابتی: تقریبا در تمامی مشاغل آنلاین، رقبای وجود دارند که محصول، خدمات و یا تجربه مشابهی را به مخاطب هدف یکسان ارائه می‌دهند. تجزیه و تحلیل عملکرد رقابتی عملی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل شرکت‌های رقیب، تعیین تهدیدها و شناسایی فرصت‌ها و مزایایی است که می‌تواند به صورت منحصربفرد در کسب و کار شما اجرا شود. تحلیل رقبا بخش مهمی از تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات) است. برای تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای آنلاین، تحلیل رقابتی می‌تواند به دو سوال اساسی پاسخ دهد:
  • محصولات و خدمات ما چگونه با دیگران مقایسه می‌شوند؟
  • رقبای ما چه پیامی را می‌رسانند؟

تحقیقات دستی روشی موثر جهت جمع آوری و تحلیل داده های مربوط به وب سایت رقیب است. برای مقایسه آن می‌توانید نقاط swot و نکات کلیدی در صفحه را ثبت کنید.

ابزارهای تحلیل رقابتی همچون SEMRush می‌تواند به درک اینکه وب سایتهای رقیب چقدر محبوب هستند و یا مشتریان چگونه آن‌ها را پیدا می‌کنند به شما کمک کند.

  • ترافیک: تجزیه و تحلیل ترافیک به شما کمک می‌کند تا میزان و فعالیت بازدیدکنندگان وب سایت خود را کنترل کرده و موفق‌ترین صفحات و تکنیک‌های تولید ترافیک را بیابید.

دانستن اینکه منبع ترافیک شما از کجاست (مثلا جستجو در گوگل یا از طریق شبکه‌های اجتماعی)، میزان محبوبیت صفحات شما که باعث جذب ترافیک بیشتر می‌شوند، و همچنین کدام صفحات باعث دفع مشتریان می‌شود، به شما کمک می‌کند تا در برنامه‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاری منابع خود، هوشیارانه عمل کنید. بسیاری از وب سایت‌ها از ابزارهای تحلیل سنتی مثل گوگل آنالیتیک برای اندازه‌گیری ترافیک وب سایت استفاده می کنند در حالی که ابزارهایی همچون Matomo  و  Open Web Analytics (OWA) نیز در دسترس هستند. پس با تحلیل و بررسی سایت می‌توان ترافیک سایت را نیز افزایش داد.

جمع‌بندی

اهمیت تحلیل و بررسی سایت از هیج وبمستری پوشیده نیست. در این مقاله بررسی کردیم آنالیز وب‌سایت چیست و چه مزیتی دارد و چه اطلاعاتی به ما می‌دهد. با ابزارهای آنالیز آشنا شدیم و فهمیدیم با بهبود سئو، سرعت و ترافیک سایت و همچنین با بررسی رقبا با استفاده از روش‌های سنتی و غیر سنتی، خودکار یا دستی می‌توان جایگاه خود را بین کاربران و همچنین موتورهای جستجو بهبود بخشید.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (5)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

2 نظر برای “تحلیل سایت چه فایده ای دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *