فرمول جالب 80 – 20 برای افزایش بهره وری در طراحی، کار و زندگی

فرمول 20-80 یا اصل پارتو

مقدمه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید چه خوب می‌شد فرمولی بود تا می‌توانست باعث افزایش بهره‌وری در طراحی، کار و زندگی‌تان شود؟ چگونه می‌توانید منابع، زمان، هزینه و انرژی خود را بهتر و بیشتر مدیریت کنید تا به کارهای مفید با نتایج بزرگ برسید؟ در طراحی سایت و اپلیکیشن نمی‌دانید چطور بر قسمت مهم متمرکز شوید؟ مسئول بهینه سازی سایت هستید و از بین یه عالمه راه، فرصت تست تک تکشان را ندارید؟ کارهای زیادی دارید و وقت سر خاراندن ندارید؟ ما در این مقاله فرمول جالب 80 – 20 یا اصل پارتو برای افزایش بهره وری در طراحی، کار و زندگی را برای شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید با همان زمانی که در دست دارید، زندگیتان را بهبود دهید.

اصل پارتو و قانون 20-80
pareto-rule

چطور با تمرکز بر موارد کمتر، نتایج بیشتری به دست آوریم؟

در اوایل دهه 1900 میلادی، اقتصاد‌دان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو، بر روی نحوه توزیع درآمد تحقیق می‌کرد. او مشاهده کرد که هشتاد درصد از زمین‌های ایتالیا، در دست بیست درصد از جمعیت این کشور است و در بررسی‌های بیشتر متوجه شد که این توزیع تنها بیانگر تقسیم ثروت در ایتالیا نیست!! بلکه در همه کشورها و به طور شگفت‌آوری در سیستم‌های بزرگ و پیچیده این تقسیم مشاهده می‌شود. حتی او فهمید  هشتاد درصد نخودهای باغش از بیست درصد غلاف‌های نخود به‌دست می‌آید!!

اصل پارتو یا قانون 20 80

این پدیده به‌عنوان اصل 80/20 شناخته می‌شود اما همچنان به اصل پارتو یا قانون “اندک اما حیاتی” معروف شده‌است. این اصل شرح می‌دهد که در هر سیستم بزرگ و پیچیده درصد بزرگی از اثرات، توسط درصد کمی از متغیرها ایجاد می‌شوند. (چه سخت شد!!!) اما مفهوم این جمله چیست؟ اجازه دهید با مثال آن را روشن کنیم:

  • مثلا 80 درصد دلیل اینکه از وب سایتی استفاده می‌شود، بخاطر 20 درصد محتوایش است.
  •  80 درصد ترافیک یک شهر در 20 درصد خیابان‌هایش است.
  • 80 درصد سود یک شرکت از 20 درصد مشتریان به دست می‌آید.
  • 80 درصد بهره‌وری شما از 20 درصد فعالیت‌هایتان حاصل می‌شود.
  • 80 درصد شکایات یک شرکت از 20 درصد مشتریان آن شرکت است!
  • 80 درصد پاخوردگی یک فرش مربوط به 20 درصد آن فرش است!
  • و 80 درصد شکست یک سیستم به علت نقص در 20 درصد از اجزای آن است.

این اصل ممکن است از یک مثال تا مثالی دیگر متفاوت باشد اما سعی کنید به معنای آن عمیق بیندیشید.

در این قسمت از مقاله فرمول جالب 80 – 20 برای افزایش بهره‌وری در طراحی، کار و زندگی می‌خواهیم چگونگی عملکرد این اصل را در بیزینس، فعل و انفعالات اجتماعی و روابط بررسی کنیم.

اصل پارتو در بیزینس

وقتی سایتمان را طراحی کردیم، از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کردیم مانند ربیت، پینترست، توئیتر و شبکه‌های دیگر که از آن‌ها بازدیدکننده به سمت سایت روانه می‌شد. آنقدر سرگرم مدیریت این شبکه‌های اجتماعی بودیم که کمتر وقت می‌گذاشتیم مقاله بنویسیم! اما بازخورد چندان مناسبی نداشتیم؛ برای همین تصمیم گرفتم این اتفاق را با اعضای تیم درمیان بگذارم تا هدفمند‌تر کار کنیم.

سایت را تحلیل کردم، داده‌ها را بررسی کردم. حدس بزنید چه پیدا کردم؟ دیدم از هر 100 نفری که به سایت آمدند، تنها 2 درصد از پینترست، 2 درصد از توئیتر و به همین نسبت از شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شدند!!! واقعا خجالت کشیدم که با صرف اینهمه وقت چرا چنین نتایجی به دست آورده‌ایم!!! سعی کردم مدیریت اطلاعاتم را جور دیگه‌ای برنامه‌ریزی کنم. یک سری شبکه‌ها را برای انتشار اطلاعات حذف کردم، وقتمان آزادتر شد تا بتوانیم روی محتوایی تمرکز کنیم که کاربران دوست دارند بخوانند و این باعث شد تغییر بزرگی در عملکرد وب سایت ایجاد کنیم.

اصل پارتو در فعل و انفعالات اجتماعی

در دانشگاه وقتم را به صورت مساوی بین 10 نفر از دوستانم که می شناختم اختصاص دادم، اما بعد متوجه شدم بیشترین ارزش و شادی زندگیم فقط از دو یا سه نفر آن‌ها به دست می‌آید. با خودم گفتم چه کار می‌کنم؟ این باعث شد با همان دو یا سه نفر بیشتر وقت بگذرانم و بقیه کم رنگ‌تر شوند و من توانستم وقت آزاد بیشتری داشته باشم تا بتوانم کتاب بخوانم، فکر کنم، باشگاه برم و پیشرفت کنم.

اصل پارتو در روابط

مشاوری تعریف می‌کرد خانمی وقتی همسرش از سر کار به خانه می‌آید، با اینکه 5 ساعت وقت در کنارش می‌گذراند، شکایت دارد که چرا برای من وقت نمی‌گذاری؟ همسرش متوجه منظورش نمی‌شد و مداوم یادآوری می کرد که 5 ساعت برای او وقت گذاشته ولی چرا همسرش هنوز شاکیست؟ آیا همسر او جاه طلب و زیاده‌خواه است؟؟؟  آقا وقتی بررسی کرد، متوجه شد درسته که 5 ساعت پیش خانمش بوده و با او صحبت کرده اما او از نظر جسمی پیشش بوده و نصف آن زمان حواسش پیش تلویزیون بوده، بقیه آن را هم صرف چک کردن فیسبوک و اینستاگرام می‌کرده است!! یک آقای دیگه مدت زمان بیشتری سرکار بوده و وقتی وارد خانه می‌شود، فقط یک ساعت با همسرش زمان می‌گذارد. اما خانمش هیچ وقت شکایت نمی‌کند!! چون تمام آن یک ساعت را به خانمش اختصاص داده است.

برای همین میتوانیم بگوییم قانون 80-20 را می‌توانیم به بیزینس، روابط اجتماعی و افراد تعمیم دهیم.

قانون 80 – 20 یا اصل پارتو

این اصل برای طراحان ژرف و عمیق است. مثلا برای طراحی مجدد یک وب‌سایت اصل 80-20 می‌تواند به این معنا باشد که 20 درصد قسمت پراستفاده وب سایت بهبود و توسعه یابد و 80 درصد باقیمانده نادیده گرفته شود. ایده تمرکز بر 20 درصد حیاتی، امکان می‌دهد تاثیر زیاد با هزینه کم داشته باشید. در صورتی که تمرکز بر 80 درصد غیرضروری در نهایت تاثیر کمی با صرف هزینه زیاد در بر دارد. البته اگر به تاریخچه نوآوری نگاه کنید، طراحی بسیاری از محصولات حاصلی از کاربرد غیرعمدی اصل 80-20 هستند. منظور از غیر عمدی اینست که مهندسان و طراحان درگیر پروژه، معمولاً در حال محقق کردن راه خود در به کار گیری و اجرایی نمون طرح‌ها به طور تصادفی هستند؛ بدون اطلاعات رسمی از اصول.

مثالی از کاربرد اصل پارتو در کمپانی سونی

مثلا طرح انقلابی واکمن سونی با تمرکز بر 20 درصد حیاتی به دست آمد. اینکه چه نوع مشتری را جذب می‌کند، امکان داشتن و شنیدن موسیقی شخصی‌شان با کنارگذاشتن آنچه در آن زمان عملکرد ضروری به حساب می‌آمد. مثل رادیو AM/FM، بلندگوی خارجی و قابلیت ضبط صدا. این طرح در شرکت سونی بسیار بحث برانگیز بود، به صورتی که رئیس شرکت آکیو موریتا مجبور شد پیشنهاد استعفا دهد تا بتواند به مهندسان فرصت ارائه این محصول را بدهد. موریتا اعلام کرد اگر سونی نتواند 30000 واحد به فروش برساند او کناره‌گیری می‌کند. هرچند که سونی بسیار بیشتر از 30000 تا فروخت!!!! و ماجرا آنگونه که می‌دانید ادامه یافت.

می‌توانیم 20 درصد حیاتی را مانند اهرمی بزرگ در نظر بگیریم که اجازه می‌دهد با تلاشی کم نتایج و تاثیراتی بزرگ به وجود آورد و 80 درصد دیگر مثل یک اهرم کوچک، هرچند تاثیر کوچکی می‌گذارد، اما بسیار بسیار مشکل است. به کارگیری این قانون در عمل سخت است اما از میان تمام ابزارهای جعبه ابزار یک طراح، از همه قدرتمندتر است. کلید این است که با پرسش درست شروع کنیم.

20 درصد حیاتی طرح چیست که 80 درصد نتیجه را ایجاد می‌کند؟

وقتی که 20 درصد حیاتی را شناسایی کنید، راحت‌تر است تا به مردم نظم دهید که زمان و منابع خود را بر چه چیزی متمرکز کنند.

در استفاده از قانون 20/80 توجه کنید که اعداد همیشه دقیقا به صورت 80 و 20 تقسیم نمی‌شوند!! 80-20 یک تخمین است می‌تواند 70-30 یا 90-10 و مانند آن باشد. یک تقسیم خاص اهمیتی ندارد، آنچه اهمیت دارد این است که تعداد کمی از متغیرها تغییر عظیمی در عملکرد به وجود می‌آورند. خب از دانشتان از فرمول 80-20 برای اولویت‌بندی ویژگی‌های محصول بعدی استفاده کنید یا برای رفع اشکالات در نرم افزارتان یا حتی برای بهره‌وری شخصیتان.

قانون 20-80

به یاد داشته باشید وقتی از بهبود عملکرد صحبت می‌شود، بهترین راه موفقیت، تمرکز بیشتر بر موارد کمتر است.

جمع‌بندی

در مقاله فرمول جالب 80 – 20 برای افزایش بهره وری در طراحی، کار و زندگی به اصل پارتو اشاره شد که می تواند بیزینس، روابط اجتماعی و بین فردیتان را ارتقا دهد. این قانون بر اصل تمرکز بر اولویت‌هایی اشاره دارد که بیشترین تاثیر را در زندگی می‌گذارند. می‌توان تمرکز را بر بیشترین‌های بی‌ارزش یا کم‌ارزشی گذاشت که نه تنها انرژی و زمان و منابع بیشتری را می‌گیرند، بلکه نتایج کمتری به دست می‌آید.

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
4.5/5 (10)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات