محتوای خود را یتیم نکنید!7 دقیقه

محتوای یتیم در سئو

مفهوم محتوای یتیم در سئو و رفع آن

شاید این عنوان برای شما عجیب به نظر برسد. مگر محتوا هم می‌تواند یتیم شود؟ اما این اصطلاحی است که متخصصان سئو برای برخی از نوشته‌ها یا صفحات سایت به کار می‌برند.

اگر می‌خواهید محتوایی که برای آن وقت گذاشته‌اید و بابت تولید محتوا آن هزینه کرده‌اید، در گوگل رتبه خوبی کسب کند، باید کاری کنید که گوگل از وجود آن محتوا اطلاع داشته باشد. این بدان معناست که شما (یا هر سایت دیگری) باید به این محتوا لینک دهید. گوگل این پیوندها را دنبال می‌کند و تمامی این لینک‌ها به همراه صفحات را در فهرست خود ذخیره می‌کند. به همین دلیل است که در چک لیست سئو، لینک دهی به مطالب اولویت بالایی دارد.

در نگاه اول پیدا کردن محتوای مربوط به نوشته منتشر شده در سایت و لینک دادن به آن کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما اگر محتوای زیادی تولید و منتشر می‌کنید، ممکن است تمرکزتان تنها روی نوشتن مقالات باشد و لینک‌دهی را در اولویت قرار ندهید. به این ترتیب برخی از مقالات شما هیچ لینکی دریافت نخواهند کرد. در اصطلاح سئو این محتوا را محتوای یتیم orphaned content می‌نامیم. در این مقاله یاد می‌گیریم که محتوای یتیم چگونه بوجود می‌آید، چرا برای سئو مهم است و چگونه آن را برطرف کنیم!

دوست داری سئو سایتت رو خودت انجام بدی و طبق یک چک لیست پیش بری؟ مقاله چک لیست سئو رو فراموش نکن.

محتوای یتیم چیست؟

محتوای یتیم محتوایی است که هیچ پیوندی از نوشته‌ها یا صفحات دیگر همان وب سایت دریافت نمی‌کند. در نتیجه، یافتن این محتوا هم برای گوگل و هم بازدیدکنندگان سایت دشوار است (به اصطلاح نوشته شما میون انبوهی از مقالات و صفحات گم می‌شه و کسی سراغش نمی‌ره؛ پس محتوای شما کسی رو برای توجه بهش نداره، غریب و بی‌کسِ).

محتوای یتیم محتوای بدون لینک داخلی است

پست‌ها و صفحات به پیوندهای داخلی نیاز دارند تا در ساختار سایت قرار بگیرند و قابل یافتن باشند. توجه داشته باشید که “پیوند یا لینک” در این مورد به معنای: پیوندهای متنی است نه هر پیوندی. به طور مثال اگر از طریق منو، فوتر و یا سایت مپ و … به صفحه یا نوشته خود لینک دهید، اما لینک دهی شما فاقد پیوندهای متنی باشد، محتوا همچنان یک محتوای یتیم محسوب می‌شود.

چرا محتوای یتیم بر سئوی شما تأثیر می‌گذارد؟

برای رتبه بندی محتوای سایت، بدیهی است که گوگل باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد. موتورهای جستجو لینک‌ها را دنبال می‌کنند و تمام محتوایی را که در صفحات پیدا می‌کنند را در فهرست خود ذخیره می‌کنند.

اگر در سایتتان محتوا یا صفحه‌ای داشته باشید که لینکی به آن در نظر نگرفته باشید، گوگل این نوع محتوا را نسبت به سایر محتوایی که لینک‌های زیادی به آن دارند، کم اهمیت‌تر می‌داند و برای آن ارزشی قائل نمی‌شود. بنابراین، اگر مقاله‌ای برای شما مهم است، باید اهمیت آن را برای گوگل و البته بازدیدکنندگان روشن کنید. البته توجه داشته باشید که منظورمان لینک دادن به محتوا به هر قیمتی نیست و لینک دهی باید بتواند مطالب مرتبط را به هم متصل کند.

محتوای یتیم چگونه ایجاد می‌شود؟

اگر یک مقاله جدید در سایتتان بنویسید، آن را منتشر کنید و بعد از مدتی آن را فراموش کنید، احتمالاً دیگر در هیچ نوشته و صفحه جدید سایت به آن پیوند نخواهید داد. آیا این کار چیز بدی است؟ بستگی به هدف شما از انتشار مقالات دارد. اگر بخواهید که کاربران و گوگل این پست را پیدا کنند، باید بتوانید از طریق صفحاتی که چندان هم با نوشته شما بی‌ربط نیستند به این نوشته لینک دهید. با لینک ندادن به یک صفحه یا پست از سایر صفحات یا پست‌ها، در گذر زمان نوشته قدیمی شما در دنیای وسیع اینترنت گم می‌شود و در نهایت با محتوای یتیم مواجه خواهید شد💔.

محتوای یتیم در سئو سایت

پیشگیری بهتر از درمان است

اگر می خواهید از یتیم شدن محتوای خود جلوگیری کنید، باید مطمئن شوید که به آن محتوا پیوند داده شده است. پیوند دادن به آن از دیگر صفحات سایت، به گوگل و مخاطبان شما کمک می‌کند تا به آن دسترسی پیدا کنند. پیوند دادن به آن از طریق مقالاتی که ترافیک زیادی از طریق موتورهای جستجو جذب می‌کنند، شانس دیده شدن این محتوا را بیش از پیش می‌کند. فقط حواستان باشد که لینک دهی از طریق عبارات مربوط به موضوع نوشته باشد و در پیوند‌دهی زیاده روی نکنید و از طریق هر نوشته نامربوطی به محتوای مورد نظر لینک ندهید، هر چند که اینکار ممکن است وسوسه انگیز باشد و فکر کنید رتبه سایتتان با اینکار بهتر خواهد شد!

بازدید سایتتو زیاد کن...

برای جذب ترافیک و بازدید سایت، سعی کنین بصورت اصولی از سئو خارجی بهره ببرید. به همین خاطر در مقاله‌ای جداگانه به معرفی راه‌هایی برای افزایش ترافیک و بازدید سایت پرداختیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست

چطور محتوای یتیم سایت را پیدا کنم؟

راه دستی

می‌توانید محتوای یتیم سایت خود را به صورت دستی پیدا کنید. برای این کار باید لیستی از تمام محتوای موجود در وب سایت خود ایجاد کنید. سپس باید سایت را به طور کامل بررسی کنید. چک لیستی از محتواهای خود تهیه کنید و ببینید آیا نوشته‌هایتان قسمت مرتبطی با سایر مقالات دارند یا نه. در آخر مقالات مربوط را به یکدیگر لینک‌دهی کنید و در قسمت مربوط به چک لیست، تیک بزنید.

پیدا کردن محتوا یتیم بدون افزونه

راه دوم: استفاده از افزونه

  • افزونه یواست سئو پریمیوم وردپرس

در مورد پیدا کردن محتوای یتیم و رفع مشکل آن خیلی خیلی در صفحات متعدد تحقیق کردم. فکر می‌کنم سر راست‌ترین و بهترین گزینه (بخصوص برای ما ایرانی‌ها که به خیلی از ابزارهای پریمیوم سئو دسترسی نداریم)، استفاده از نسخه پولی افزونه محبوب یواست سئو است. هنگامی که این افزونه را روی سایت خود نصب می‌کنید، در قسمت صفحات و نوشته‌های سایت یک گزینه به نام “محتوای یتیم” یا “orphaned content” اضافه می‌شود که مشخص می‌کند چه تعداد محتوای یتیم دارید و چه مقاله ها یا صفحاتی یتیم هستند.

محتوای یتیم در افزونه یواست

این افزونه رایگان را در سایت وردپرسی خود نصب کنید. به قسمت report افزونه link whisper رفته و روی دکمه run link scan کلیک کنید.

افزونه link whisper برای بررسی تعداد لینک هر صفحه

این گزارش، اطلاعاتی در مورد پیوندهای داخلی ورودی و همچنین پیوندهای داخلی و خارجی برای پیوندهای خروجی ارائه می‌دهد. پست‌هایی که دارای 0 لینک داخلی ورودی باشند محتوای یتیم محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید اطلاعات نمایش داده شده در گزارش را از گزینه های Screen تغییر دهید.

تشخیص محتوای بدون لینک در افزونه link whisper

به نظر من این دو افزونه برای پیدا کردن محتوای یتیم به شما کمک می‌کنند. اگر شما هم افزونه‌ای برای پیدا کردن محتوای یتیم و بدون لینک سراغ دارید، خوشحال می‌شوم که در قسمت نظرات آن را معرفی کنید تا از نظر گرانبهای شما استفاده ببریم.

چگونه محتوای یتیم در سایت وردپرس خود را رفع کنیم؟

هنگامی که فهرست صفحات یتیم خود را تهیه کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ارزش محتوایی و ترافیکی که این محتوا برای شما جذب می‌کند را تعیین کنید:

  • اگر می‌خواهید آن صفحه یا نوشته را حفظ کنید، آن را به عنوان فرزند خود بپذیرید!

از صفحه‌ای که می‌دانید از قبل توسط کاربران و ربات‌ها قابل دسترسی است، به صفحه یتیم خود پیوند داخلی بدهید. به کاربران خود فکر کنید؛ این صفحه یتیم به طور طبیعی باید از کجا لینک دریافت کند و برای کاربر من چه ارزشی ایجاد می‌کند؟

  • اگر نمی‌خواهید چنین صفحه‌ای را نگه دارید، آن را حذف کنید و 301 تغییر مسیر دهید!

اگر یک صفحه یتیم دارای محتوای ضعیف، تکراری یا بدون ارزش باشد، می‌توانید به سادگی صفحه را به طور کامل حذف کنید. توجه داشته باشید که باید یک تغییر مسیر 301 برای URL یتیم از این صفحه به مرتبط‌ترین صفحه بعدی ارائه دهید، زیرا ممکن است از یک منبع خارجی (لینک از سایت‌های دیگر به سایت شما) قابل دسترسی باشد.

حرف آخر

Googlebot صفحات سایت ما را با استفاده از پیوندهای داخلی که ایجاد کرده‌ایم بررسی می‌کند و در آن می‌خزد. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر کاربری نتواند به محتوایی در سایتمان دسترسی داشته باشد، احتمالاً گوگل هم نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

سایت خود را مانند یک درخت در نظر بگیرید. مطمئن شوید که شاخه‌های این درخت دچار شکستگی نیستند و به همدیگر متصل‌اند. در این صورت درختی پربار با شاخه‌هایی به وسعت دنیای اینترنت خواهید داشت.

برای مشاوره در خصوص بررسی سئو سایت کافیه با شماره ۰۹۹۲۳۸۹۳۴۸۰ تماس بگیرید یا در واتساپ همین شماره پیام بدین تا به صورت مستقیم مشاوره بگیرید و خدمات مورد نظر رو سفارش بدین.

از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات




    × از من بپرس...