طراح تجربه کاربری باید چه مهارت هایی داشته باشد؟6 دقیقه

تجربه کاربری

مقدمه

در طراحی تجربه‌کاربری دیدگاه طراح به مشکلات می تواند کار را بهبود دهد یا برعکس آن‌را از بین ببرد. مخصوصا وقتی دیدگاه و تجربه شخصی طراح خلاف انتظار کاربر باشد (چه مثبت و چه منفی). اما با کسب چه مهارت‌هایی می‌توانیم به طراح بهتری تبدیل شویم؟

در این مقاله مطالب زیر را یاد می گیریم:
  • مهارت‌های نرم که یک طراح تجربه‌کاربری باید یاد بگیرد را مرور می‌کنیم.
  • مهارت‌های سخت که یک طراح تجربه‌کاربری باید یاد بگیرد را مرور می‌کنیم.
  • تصور اشتباه ولی رایج درباره تجربه‌کاربری را بررسی می‌کنیم.
  • طرز تفکر یک طراح تجربه‌کاربری را یاد می‌گیریم.
  • چند منبع معتبر برای مطالعه بیشتر معرفی می‌کنیم.

مهارت‌های یک طراح تجربه‌کاربری

اگر قصد دارید طراح تجربه‌کاربری باشید با خودتون فکر کردید که یک طراح تجربه‌کاربری باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ در ادامه به مهمترین مهارت ها می پردازیم.

1- مهارت‌های نرم

منظور از مهارت‌های نرم، ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است. اندازه‌گیری آن نسبت به مهارت‌های سخت و فنی، سخت‌تر است و در محیط کار ارزش‌گذاری می‌شود.

یک طراح تجربه‌کاربری بیشتر به صورت تیمی و در تعامل با محصول کار می‌کند و اینجاست که مهارت‌های نرم می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

در ادامه به مهمترین مهارت‌های نرم که یک طراح تجربه‌کاربری می‌تواند داشته‌باشد می‌پردازیم:

مهارت های طراح تجربه کاربری

  • ارتباطات

    طراحان تجربه‌کاربری زمان زیادی را برای ارائه به مشتریان و ذینفعان، مصاحبه کاربران، همکاری با برنامه نویسان و همفکری با طراحان صرف می‌کنند. بنابراین مهارت شماره یک برای یک طراح UX مهارت ارتباطی است. این مهارت می‌تواند نوشتاری، دیداری یا گفتاری باشد. او باید بتواند ایده‌های خود را به وضوح بیان کند، در حالی که شنونده فعال و درگیری نیز هست.

  • یکدلی

    یکدلی قلب و مرکز یک طراحی کاربر محور است. هر موقع تصمیماتی درباره مسیر یک محصول یا ارائه خدمتی به کاربران گرفته می‌شود، طراح تجربه‌کاربری از کاربران دفاع می‌کند. شما به عنوان طراح UX باید از دیدگاه کاربران به محصول نگاه کرده و بتوانید با کفش‌های آن ها راه بروید!!! از خود بپرسید: نقاط درد آن‌ها چیست؟ هدف آن‌هااز استفاده از این محصول یا خدمت چیست؟ می‌خواهند به چه چیزی برسند؟همدلی به شما و همه کسانی که با آن‌هاکار می‌کنید این امکان را می‌دهد تا تصمیم طراحی بهتری بگیرید. بنابراین همدلی را در آغاز فرایند طراحی بگنجانید.

  • سازمان‌دهی

طراحان تجربه‌کاربری با اسناد و موارد تحویل دادنی زیادی کار می‌کنند، از جمله: خلاصه طراحی، نتایج تحقیقات، نتایج مصاحبه‌ها، وایرفریم‌ها و پروتوتایپ‌ها. بنابراین طراحان تجربه‌کاربری باید در سازماندهی کارهای خود مصمم باشند. نه فقط بخاطر کارایی خودشان بلکه برای کل تیم. چرا که نتیجه فعالیت آنها بین همه اعضای تیم و ذینفعان توزیع می‌شود. شما به عنوان طراح تجربه‌کاربری حجم کاری متنوعی خواهید داشت. بنابراین باید آنها را سازماندهی کنید تا بازدهی خوبی داشته باشید.

  • تحلیل

    داده های متعدد به‌دست‌آمده از تحقیقات‌کاربری گرفته تا مصاحبه با ذینفعان و … باید از دیدگاه طراح تجربه‌کاربری گذر کرده و پردازش شود. توانایی تحلیل، بررسی، نتیجه‌گیری و … یک طراح می‌تواند با استفاده از دو عنصر دیگر یعنی تجربه و دانش ترکیب شده و هدایت طرح به درستی انجام شود.

  • حل مسئله

    طراحی کاربر محور چالشی برای طراحان تجربه‌کاربری است. آن‌ها در طول مسیر با چالش‌های متعددی روبرو می‌شوند. طراح تجربه‌کاربری باید مسائل را بررسی و راه حل های متعددی ارائه دهد و از بین آنها بهترین را انتخاب کند. بعلاوه با چاشنی خلاقیت به نتایج خارق العاده برسد.

2- کدام یک از مهارت‌های سخت، برای طراح تجربه‌کاربری مهم است؟

منظور از مهارت‌های سخت، مهارت‌های فنی و عملکردهای موردنیاز یک شغل است. برخلاف مهارت‌های نرم، این مهارت‌ها در هر شغلی خاص هستند و بر اساس عملکرد قابل اندازه‌گیری است. درواقع بیشتر با ابزارهای آن حرفه در ارتباط است. بنابراین مهارت‌های اصلی کلیدی که طراحان UX باید داشته باشند چیست؟ با هم آنها را مرور می‌کنیم:

  • تحقیقات کاربری

    تحقیقات دقیق عامل تعیین کننده‌ای برای شکل‌گیری یک تجربه‌کاربری عالی یا وحشتناک است. تحقیقات‌کاربری و همچنین تحلیل شما از این تحقیق، نقش اساسی در کشف نیازهای کاربر و ایجاد مسیر همدلی برای او دارد. بعنوان یک طراح تجربه‌کاربری تست‌های کاربر، مصاحبه ها، نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها را شما انجام می‌دهید. پس بهتر است مهارت‌های تحقیق و تحلیل خود را بهبود دهید.

  • معماری اطلاعات

    معماری اطلاعات یعنی سازماندهی اطلاعات موجود به روشی موثر، در دسترس و معنادار است. با توجه به حجم اطلاعاتی وب، نقش معماری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحان تجربه‌کاربری باید اصول معماری اطلاعات را یاد بگیرند. چون باید نقشه‌های سایت، برچسب گذاری‌ها و ساختار پیمایشی را طوری طراحی کنند که کاربر احساس کند از طرف طراح درک شده‌است.

  • وایرفریم‌ها و پروتایپ‌ها

    وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه ابزارهای مناسبی برای تبدیل ایده به اجرا و آزمایش آن‌ها هستند. می تواند از نمونه های ساده دستی تا مدل‌های پیشرفته دیجیتالی باشد.

3- تصور غلط درباره مهارت‌های طراح تجربه‌کاربری

ما به مهارت‌های نرم و سخت یک طراح تجربه‌کاربری اشاره کردیم. اکنون وقت آن رسیده که طرز فکر اسطوره‌ای راییج در این زمینه را رد کنیم. بسیاری از طراحان تجربه‌کاربری گمان می‌کنند برای اینکه طراح فوق العاده‌ای باشند باید دو چشم طبیعی بای خلق زیبایی داشته باشند. یا اینکه بتوانند طراحی جادوگرانه‌ای داشته باشند!!! در واقع به‌وجود آوردن یک طرح کاربردی زیبا فراتر از زیبایی ظاهری است!!!

UX  به فرایند طراحی و اینکه چطور می‌توان نیاز کاربران را برطرف کرد، توجه می‌کند. این فرایند چیزی بیشتر از طراحی محصول صرفا زیباست. چون در مراحل پایانی زیبایی بصری توسط طراح رابط کاربری انجام می‌شود.

طراح رابط کاربری مسئولیت زیباسازی محصول را برعهده دارد در حالی که طراح تجربه‌کاربری به نحوه احساس و تجربه استفاده از محصول متمرکز است. مثال محبوب در این زمینه استفاده از یک ساختمان است. UX یک خانه از پی، ساختار و اسکلت تشکیل شده در صورتی که اجزای UI چیزهایی همچون کاغذ دیواری، رنگ و طراحی داخلی و دکوراسیون آن است.

با اینکه طراحی با هنر در ارتباط است اما لازم نیست ما یک هنرمند متولد شده باشید تا در آن موفق شوید.

4- آیا آماده هستید مانند یک طراح UX فکر کنید؟

اگر شما در زمینه طراحی تجربه‌کاربری تازه‌کار هستید و شخصی از شما بپرسد چه کاری انجام می‌دهید، چه می‌گویید؟ ممکن است با توضیحات شما، طرف مقابل گیج شود. پس چگونه توضیح می‌دهید که طراحی تجربه‌کاربری چیست و نقش شما چگونه است؟ به سوالات زیر خوب فکر کنید و صادقانه به خود جواب دهید:

  • طراحی UX چیست؟
  • یک طراح UX چه کاری انجام می دهد؟
  • طراحی UX با سایر زمینه های طراحی چه تفاوتی دارد؟

در ادامه چند منبع مفید در این زمینه به شما معرفی می‌شود. به دنیای زیبای تجربه‌کاربری خوش آمدید:

زنگ مطالعه: معرفی کتاب

برای مطالعه و پژوهش آماده هستید؟ کتاب های معرفی شده منابع مفیدی برای شناختن تجربه کاربری و نحوه انجام فرایند طراحی کاربر محور هستند.

جمع‌بندی

یک طراح تجربه‌کاربری حرفه‌ای لازم است به یادگیری مهارت‌های ابزاری این رشته را یاد بگیرد. دسته ای از مهارت‌ها، مهارت‌های سخت هستند (تحقیقات کاربری، معماری اطلاعات، وایرفریم و پروتوتایپ‌ها). همچنین باید مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی، حل مسئله، یکدلی و سازماندهی را نیز به خوبی یاد بگیرد.چرا که بتواند با استفاده از ابزارها، به طراحی کاربر محور برسد. در این مقاله این مهارت‌ها را بررسی کردیم و چند کتاب معتبر در این زمینه معرفی کردیم.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (3)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *