نحوه انتخاب فونت مناسب5 دقیقه

مقدمه

احتمالاً شما هم هنگام انتخاب فونت زمان زیادی را از دست داده‌اید و فقط با فونت‌ها بازی کرده‌اید تا ببینند کدام یک مناسب به نظر می‌رسد. به دلیل زیاد بودن گزینه‌های انتخابی، گاها انتخاب فونت مناسب دشوار است. اما آیا انتخاب فونت واقعاً این همه اهمیت دارد؟

در پاسخ باید بگویم بله! دقیقا همین قدر اهمیت دارد. نحوه ارائه کلمات می‌تواند تأثیر عمیقی در نحوه درک خواننده داشته‌باشد. هر نوع فونت و نحوه استفاده از آن پیام خاصی را به خواننده منتقل می‌کند. در این مقاله، اهمیت فونت، عوامل تأثیرگذار در انتخاب فونت و نحوه انتخاب فونت را باهم بررسی می‌کنیم. پس با پایگاه دانش یوایکس نت همراه باشید.

اهمیت فونت

فونت مورد استفاده افراد به صورت ناخودآگاه می‌تواند در مورد آن‌ها چیزهای زیادی را برای ما تعریف کند. طبق آمار، ذهن ما در هفت ثانیه اول ملاقات با افراد در مورد آن ها قضاوت می‌کند. این موضوع درباره آرم و یا نوشته‌های یک برند نیز صادق است؛ ما فقط ممکن است آگاه نباشیم که مغز ما در حال انجام این فرآیند است! به همین دلیل انتخاب یک فونت و نحوه به‌کارگیری آن، بسیار مهم است و نشان دهنده ارزش‌ها و شخصیت شرکت است.
البته وقتی در حال تایپ کردن کلمات در رایانه خود هستید، هدف نهایی شما انتقال اطلاعات به افرادی است که آن‌ها را می‌خوانند. اما همانطور که می‌دانید، شکل‌ها چند حسی هستند؛ به این معنی که آن‌ها بیش از یکی از حواس شما را تحت تأثیر قرار داده و می‌توانند به راحتی احساسات شما را حتی قبل از خواندن کلمه‌ها برانگیخته کنند. بنابراین فونت انتخاب شده شما، می‌تواند تأثیر عمیقی بر روی افرادی که کلمات را می‌خوانند داشته باشد و معنای درک شده بسته به انتخاب فونت می‌تواند به شدت تغییر کند. در واقع، ما هر روز به انواع فونت واکنش می دهیم؛ حتی وقتی از آن آگاهی نداریم.

شاید باور نکنید اما تحقیقات در مورد فونت‌ها بیش از 100 سال است که ادامه دارد! اگرچه بخش زیادی از داده‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌اند، اما بدون تردید، نتیجه گیری‌هایی وجود دارد که هر شخص منطقی می‌تواند آن‌ها را استنباط کند. به عنوان مثال، فونت‌هایی که ظاهری رسمی دارند، نسبت به سایر فونت‌ها جدی‌تر گرفته می‌شوند. وقتی افراد مختلف مطالب یکسانی را با آن فونت می‌خوانند، به طور کلی با آن اطلاعات موافق هستند و اختلاف نظرهای کمتری بین خوانندگان وجود دارد. از طرف دیگر، فونت‌های غیر رسمی‌تر و فانتزی‌تر تأثیر متضاد دارند. به این صورت که اگر همان مطالب را با فونت غیر رسمی بنویسید، تمایل به اختلاف نظر بیش‌تر درباره محتوا وجود دارد.

انتخاب فونت

فونت‌ها هم عملکردی کاربردی دارند و هم زیبایی شناختی. همچنین، برخی از فونت‌ها در برنامه‌های خاص بهتر از بقیه عمل می‌کنند. فونت‌هایی که انتخاب می‌‌کنید در مورد برند شما به مشتریان فعلی و بالقوه چیزهای زیادی می‌گوید.

اگر شغلی دارید که رسمی‌تر و دارای محوریت شرکت است؛ مانند یک شرکت حقوقی‌، بهتر است یک قلم سنتی‌تر و رسمی‌تر انتخاب کنید. با این حال، اگر تجارت شما از نظر ماهیت شادتر است؛ مانند میزبانی جشن تولد، باید از یک فونت فانتزی‌تر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بعضی از فونت‌ها نسبت به سایرین احساس اعتماد بیشتری را ایجاد می کنند.

انتخاب فونت مناسب می‌تواند برای موفقیت شغل شما بسیار مهم باشد. در اینجا چند نکته برای انتخاب قلم مناسب ارائه شده‌است.

تأثیر فونت بر کاربر
منبع: https://www.pinterest.com/pin/517914025872356971/

در ابتدا بررسی کنید برند شما چه ویژگی‌هایی دارد و تصمیم بگیرید کدام ویژگی‌ها را می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که سبک فونت شما با شخصیت برند شما مطابقت دارد.

اطمینان حاصل کنید که فونت شما قابل خواندن است. البته که شما می‌خواهید مردم بتوانند هر چیزی را که منتشر کرده‌اید بخوانند. بنابراین، انتخاب قلم مناسب ضروری است. بعضی از فونت‌ها حروف و یا اعدادی دارند که بسیار شبیه به هم هستند؛ که می‌تواند برای خوانندگان گیج کننده باشد. اگر به دنبال یک فونت مناسب برای استفاده هستید، کمی آزمایش کنید و قبل از انتخاب نهایی خود مطمئن شوید که همه حروف و اعداد قابل تشخیص هستند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب فونت

اندازه

اندازه متن بیانگر استحکام بیانیه شرکت است. از تایپوگرافی بزرگ برای داشتن یک طرح گرافیکی استفاده می‌شود که از لحاظ بصری قدرتمند است. یک قانون در اندازه فونت وجود دارد؛ هر چه اندازه فونت بزرگ‌تر، برجسته‌تر.

اندازه فونت بزرگ‌تر به مخاطب این امکان را می‌دهد که پیام را به سهولت بخواند.

اندازه فونت

خط دور

خطوط صاف و مستطیلی نشان دهنده پایداری است. خط شکسته و خمیده برای برندهایی استفاده می‌شود که می‌خواهند هنر و زیبایی را نشان بدهند. خط دور فونت مورد استفاده بینشی از نحوه تفکر شرکت به ما می دهد. برای مثال پررنگ تر کردن خطوط، یک شخصیت جسورانه‌تر در تایپوگرافی شما ایجاد می‌کند.

استفاده از خطوط ضخیم نشان از اعتماد و قابلیت اطمینان دارد در حالی که خطوط نازک دقت و ظرافت را نشان می‌دهند. خطوط مستقیم افقی یا عمودی بیانگر منطق است. خطوط زاویه دار و مورب ناسازگاری یا شور و اشتیاق را نشان می دهد؛ در حالی که منحنی ها بیانگر ملایمت و خلاقیت هستند.

خط دور فونت

میزان انحراف (برای حروف انگلیسی  (Regular & Italic))

میزان انحراف کلمات (شیب) نشان دهنده پویایی سازمان است. اگر شرکتی محافظه کار، سنتی و مطابق آیین و قواعد دارید، نوشته‌های صاف و مستقیم برای شما مناسب است. این امر به مشتریان احساس ثبات و ثابت قدمی در انجام خدمات می دهد. با این حال اگر در یک صنعت جسورانه‌تر فعالیت می‌کنید؛ با استفاده از کلمات مورب می‌توانید این حس را به مخاطبان خود القا کنید.

انحراف فونت

فاصله بین حروف

در هنگام انتخاب فونت، به فاصله بین حروف دقت داشته باشید و مطمئن شوید که فاصله بین حروف در هنگام نوشتن یک کلمه خیلی کم یا خیلی زیاد نباشد.
انتخاب فونت بسیار سلیقه‌ای است و هر کس ترجیحات خود را دارد. نکته اصلی که هنگام انتخاب یک فونت باید در نظر بگیرید این است که آیا این فونت با برند شما مطابقت دارد یا خیر؟

فاصله بین حروف فونت

جمع‌بندی

اگرچه به نظر می‌رسد که انتخاب فونت مناسب در مقایسه با سایر تصمیم گیری‌های شغلی تصمیمی بسیار جزئی است اما انتخاب فونت مناسب می‌تواند تأثیر شگرفی در کسب و کار شما داشته باشد. قبل از تصمیم نهایی خود، چند گزینه را امتحان کنید و مطمئن شوید که فونتی که در نهایت انتخاب کرده‌اید، پیام مناسبی را برای برند شما منتقل می‌کند و واضح و قابل خواندن است.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (4)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار: