طراحان تجربه کاربری به گوش: بدانید و آگاه باشید (نکته‌های طراحی تجربه‌ کاربری)12 دقیقه

نکات و آموزش تجربه کاربری

مقدمه

نکته‌های طراحی تجربه‌ کاربری که هر طراحی باید بدونه تا پیشرفت کنه.

تجربه‌ کاربری رشته گسترده‌ایه و هر کسی که UX رو انجام میده باید در زمینه‌های مختلفی مثل بازاریابی، روانشناسی، تولید محتوا، طراحی بصری، طراحی تعاملی و … مهارت داشته باشه. ما نمی‌تونیم همه نکات رو در یک مقاله خلاصه کنیم اما سعی می‌کنیم قوانین مهمی که هر طراح تجربه‌ کاربری باید بدونه تا بتونه تجربه‌های عالی برای کاربرانش ایجاد کنه رو توضیح بدیم.

در ادامه 15 نکته‌ طراحی تجربه‌ کاربری که هر طراح باید بدونه رو توضیح دادیم.

1- UX فقط UI نیست:

طراحی رابط کاربری تنها بخشی از طراحی تجربه کاربری است.

طراحی رابط کاربری تنها بخشی از طراحی تجربه کاربری است.

اشتباهی که بین بسیاری از طراحان رایجه اینه که فکر می‌کنند تجربه‌ کاربری و رابط کاربری، هر دو یکسانند. درصورتی که رابط کاربری، فضائیه که تعامل بین کاربر و یک محصول ایجاد میشه، در حالی که تجربه‌ کاربری، نتیجه احساسی است که بعد از تعامل با محصول ایجاد میشه.

ux-not-ui

مثلا این نمونه طراحی، رابط کاربریه و اگه کاربر از عملکرد این کِش و قوس‌های طراحی، راضی باشه، میشه تجربه‌ کاربری.

2- مخاطبان هدف خودتون رو بشناسید

تحقیقات کاربری اولین قدم در فرایند طراحی است.

جای تعجب نیست که یکی از مهمترین عواملی که باید هنگام طراحی محصول در نظر بگیریم، مخاطبه. اگه هدف این باشه که محصولی تولید کنیم که کاربران دوست داشته باشند، باید خواسته‌ها و نیازهای واقعی مخاطبانمون رو درک کنیم. پس تحقیقات کاربری باید بخشی از فرایند طراحی UX باشه. مهمه که کاربران خودمون رو قبل از شروع طراحی، در قسمت مهمی از ذهنمون بذاریم! این بهمون اجازه میده برای کاربرانی که به جای ویژگی‌ها، روی مزایا تمرکز می‌کنند، ارزش‌آفرین باشیم.

user-research

کاربر محصول شما رو نمی خره، حس و قابلیت انجام کارها رو میخره. محصولی تولید شده، کاربر بخاطر خود محصول نیست که اون رو میخره بلکه بخاطر قدرت گرفتن، مبارزه و حس پیروزی اون رو میخره.

همچنین این نکته رو درک کنیم که مثلا اگه ساعت لوکسی از برند معتبری می‌فروشیم، کاربران ما خود ساعت رو نمی‌خرند بلکه ارزش و اعتباری که از دست کردن ساعت براشون پیش میاد رو می‌خرند.

پس نکته طلایی اینه که افراد محصول شما رو نمی‌خرند بلکه چیزی رو می‌خرند که نسخه بهتری از خودشون ارائه بده. یک طراح ماهر باید بدونه چه موقع اضافه کردن ویژگی‌ها رو متوقف کنه و به اون چیزی که کاربر نیاز داره و میخواد تجربه کنه، متمرکز بشه.

 

3- شما کاربرانتان نیستید

تست محصول با کاربران واقعی، بخش مهمی از فرایند طراحی است.

اغلب طراحان تصور می‌کنند افرادی که از محصولشون استفاده می‌کنند، مثل خودشون هستند، در نتیجه محصولی رو می‌سازند که بازتاب رفتار و واکنش خودشونه. اما فکر کردن به اینکه کاربران هم مثل شما درک و احساس کنند، کار درستی نیست. این تاثیر در روانشناسی به اثر اجماع کاذب معروفه. یعنی تمایل داریم فکر کنیم که بقیه هم مثل ما فکر می‌کنند و در زمینه‌ای خاص، مثل ما رفتار می‌کنند.

به احتمال خیلی زیاد، افرادی که از محصولات ما استفاده می‌کنند، دارای زمینه‌های مختلف، ذهنیت مختلف، مدل‌های ذهنی مختلف و اهداف مختلفی هستند. پس یادتون باشه که اونها شما نیستند!!!

You-are-not-the-user

شما کاربرانتون نیستید

یک تکنیک کاربردی که به طراحان کمک می‌کنه تا بر سوگیری اجماع کاذب غلبه کنند، تست قابلیت استفاده است. اگه می‌خواهید محصولی بسازید که کاربران عاشق اون هستند، باید تست کنید. آزمایش با کاربران واقعی….، نه اینکه هم تیمی‌ها، نه دوستان و نه خانواده، به ما طراحان کمک می‌کنه که یاد بگیریم چطور محصولات مناسبی طراحی کنیم که مخصوص کسانی باشه که ازش استفاده می‌کنند. درسته که ممکنه وقت‌گیر باشه اما تنها راه اطمینان از حرکت در مسیر درست، همینه.

4- برای بازه‌های کوتاه، طراحی کنید

تست محصول با کاربران واقعی، بخش مهمی از فرایند طراحی است.

بازه توجه مدت زمانیه که کسی بدون اینکه حواسش پرت بشه روی کاری تمرکز می‌کنه. در سال 2015 تحقیقی در ماکروسافت انجام شد و محققان فهمیدند متوسط بازه توجه انسان، از 12 ثانیه به 8 ثانیه کاهش پیدا کرده. این نتیجه نشون میده دامنه توجه ما نسبت به ماهی قرمز داره کمتر و کمتر میشه! پس ما به عنوان یک طراح باید طراحی خودمون رو با این رفتار کاربران سازگار کنیم و اطلاعات رو به کاربران طوری نمایش بدیم که در اسرع وقت به مطالب مورد نیازشون برسند. در طراحی باید عناصر و محتواهای غیر ضروری رو که به کاربر کمکی نمی‌کنه، حذف کنیم و رابط‌ها رو هر چه می‌تونیم، ساده کنیم. تکنیکی که در این زمینه خیلی به طراحان کمک می‌کنه، عملکرد مینیمالیستیه. این به معنای محدود کردن تجربه نیست بلکه هدف اینه که اطلاعاتی که ارائه می‌دهیم، ارزشمند و مرتبط باشه.

5- فرایند UX چارچوب سفت و سختی ندارد

فرایند طراحی تجربه‌کاربری خود را برای محصولی که طراحی می‌کنید، مناسب کنید

فرایند طراحی تجربه‌کاربری، می‌تونه باعث ساخت یا شکست پروژه‌های تجربه‌کاربری بشه. بدون یک فرایند، طراح می‌تونه کاملا در تاریکی حرکت کنه. در صورتی که اگه یک فرایند درست باشه و اجرا بشه ، امکان ایجاد تجربه‌های شگفت‌انگیزی رو برای کاربران فراهم می‌کنه.

اگه می خواهید از فرایند طراحی تجربه‌کاربری بیشتر بدونید، کتاب نکته‌های درگوشی برای طراحی دقیق‌تر فرایند تجربه‌کاربری که به صورت اختصاصی در یوایکس‌نت آماده شده رو بخونید.

خیلی از طراحان معتقدند که یک فرایند جهانی UX وجود داره که می‌تونن با استفاده از اون، پروژه‌هاشون رو انجام بدهند. اما واقعیت اینه که چیزی به نام طراحی UX یکسان وجود نداره. ما باید تعریف جداگانه‌ای برای هر پروژه انجام بدیم. پس یک فرایند دقیق UX باید همیشه بر اساس نیازهای پروژه انتخاب بشه چون هر پروژه‌ای منحصر به فرده و نیازهای خاص خودش رو داره. پس برای ایجاد بهترین تجربه‌کاربری ممکن، طراح باید آماده باشه که روند طراحی خودش رو بر اساس مشخصات پروژه سازگار کنه. مثلا وقتی در حال طراحی محصول جدیدی هستید ممکنه لازم باشه وقت بیشتری رو برای تحقیقات کاربری بذارید در حالی که وقتی دارید محصولی رو طراحی می کنید که موجوده، باید وقت بیشتری روی اعتبارسنجی و تست بذارید.

 

6- ساخت پروتوتایپ قبل از ساخت محصول واقعی اهمیت دارد

مرحله طراحی محصولات دیجیتال، باید شامل یک مرحله نمونه‌سازی باشد.

یکی از اشتباهات رایج و البته خطرناک طراحان اینه که از نمونه‌سازی پرش کنند و مستقیم سراغ ساخت محصول واقعی بروند. اگه فکر کنیم چیزی درست و عالیه، تلاش زیادی می‌کنیم تا بسازیم و به کاربران بدهیم. در حالی که وقتی محصولمون وارد دنیای واقعی میشه، می‌بینیم اونجوری که انتظار داشتیم جواب نداده و دلسرد میشیم. نمونه‌سازی اولیه، مدلی از محصول می‌سازه که بتونیم قبل از ساخت واقعی، اون رو تست کنیم. درواقع نمونه‌سازی، ابزار ساخت فرضیه است. یکی از تکنیک‌هایی که خیلی مفیده نمونه‌سازی سریع نام داره. این روش محبوب برای ایجاد سریع یک محصول در آینده هست که میشه با گروهی از کاربران اعتبارسنجی بشه. برای وب‌سایت، اپلیکیشن و … استفاده می‌شه.

7- هنگام طراحی از محتوای واقعی استفاده کنید.

مرحله طراحی محصولات دیجیتال، باید شامل یک مرحله نمونه‌سازی باشد.

تقریبا همه محصولات مبتنی بر محتوا هستند، خواه متن باشد، عکس یا فیلم. اما بسیاری از طراحان از متن‌های ساختگی در طراحی خودشون استفاده می‌کنند در حالی که اگه از متن واقعی استفاده کنند طراحی متفاوت‌تری دارند.

هدف ما به‌عنوان طراح اینه که تا حد امکان به تجربه واقعی مشتری نزدیک بشیم پس نباید از تجربه واقعی دوری کنیم.

8- کارها را ثابت و ساده انجام دهید

نشانه یک رابط کاربری عالی، سادگی و سازگاری است.

سادگی در محصولات دیجیتال یعنی درک و تعامل و استفاده از آن برای کاربران آسان باشه. برای استفاده از محصول، سایت و اپلیکیشن و نرم افزار، کاربران لازم نیست دستورالعملی رو بخوانند تا کار باهاش رو یاد بگیرند.  وظیفه ما به عنوان طراح اینه که همه چیز واضح و روشن باشه و به راحتی کاربران رو از جایی که هستند، به جایی که می‌خواهند بروند، برسونه. همینطور رابط‌ها باید در طول زمان تقریبا ثابت باشند. خلاقیت در طراحی خوبه اما تنوع و ناسازگاری باعث دلزدگی کاربران میشه. مثلا می‌تونیم طرح‌های مختلف رنگی رو در صفحات مختلف وب‌سایت استفاده کنیم اما این طرح‌ها باعث سردرگمی و ناامیدی کاربران میشه. پس مهمه که عناصر طراحی رو آشنا نگه داریم و در هر مرحله مهمترین جنبه‌های طرحمون رو تقویت کنیم.

9- شناختن فراخوان‌ها

نمایش عناصری که کاربران می‌توانند تشخیص بدهند، قابلیت استفاده از محصول را بهبود می بخشد.

نمایش عناصری که کاربران می‌توانند تشخیص بدهند، قابلیت استفاده از محصول را بهبود می بخشد.

با توجه به محدودیت‌های حافظه، ما به‌عنوان طراح باید این اطمینان رو بدهیم که کاربران می‌توانند بدون نیاز به یادآوری اطلاعات، به صورت خودکار از برخی از ویژگی‌های محصول استفاده کنند. سعی کنید با شناختن و دسترسی آسان به عملکردها بارشناختی کاربران رو کاهش بدهید.

برای آشنایی با بار شناختی، مقاله 5 قانون ناب روانشناسی در طراحی تجربه کاربری را بخوانید.

10- طراحی، قابل استفاده و در دسترس باشد

برای مجموعه متنوعی از کاربران که با محصولات شما تعامل دارند، طراحی کنید.

وقتی نوبت طراحی می‌شود، طراحان بجای قابلیت استفاده و قابل دسترس بودن، به دنبال ظاهر جذاب هستند. بیشتر ما می‌خواهیم عناصر رو زیبا جلوه بدهیم. این کار باعث می‌شه به جنبه زیباشناسی کمتر از قابلیت استنفاده اهمیت دهیم. البته زیبایی مهمه و ما باید در طرح‌ها از آن استفاده کنیم اما زیبایی در رده بعدی قابلیت استفاده قرار می‌گیره. مهمترین کار محصولات و خدمات دیجیتال، عملکرد اونهاست.

طراحی تعاملی به کاربران امکان می‌ده تا با موفقیت از محصولات دیجیتالی استفاده کنند. اگر محصولی طراحی مناسبی داشته باشه برای همه از جمله افراد کم بینا، نابینا، کم شنوا، و کسانی که اختلالات شناختی و حرکتی دارند، قابل دسترسه. درسته که قابلیت دسترسی یک سری محدودیت ها برای طرح شما ایجاد می کنه اما باعث میشه رنج وسیع‌تری از کاربران از محصولتون استفاده کنند.

11- سعی نکنید خودتان مشکلات را به تنهایی حل کنید

طراحی یک فرایند تیمی است، به تنهایی کار نکنید.

لیندون جانسون گفته “اشکالی نداره خودمون به تنهایی نتونیم مشکلی رو حل کنیم. تیمی بهتر حل میشه” عالی‌ترین نتیجه کاربری از همکاری طراحان با برنامه نویسان، ذینفعان و کاربران به وجود می‌آید. چیزی به عنوان نبوغ انفرادی وجود نداره. هنگام طراحی باید تا حد امکان با بیشترین افراد ممکن، کار کنید تا ایده‌ها، دیدگاه‌ها و افکار اونها رو درمورد کار بدست بیارید.

12- سعی نکنید همه مشکلات را یکباره حل کنید

طراحی فرایندی است تکراری

مهمه که این دیدگاه رو داشته باشید که UX یک فرایند خطی نیست. مراحل طراحی تجربه‌ کاربری، (ایده پردازی، نمونه سازی اولیه و تست) همپوشانی دارند و اغلب رفت و برگشت زیادی در اون وجود داره. وقتی درباره مشکلات، کاربران و جزئیات پروژه مخصوصا محدودیتها، اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورید، ممکنه تحقیقاتی که قبلا انجام دادید رو مجددا بازبینی کنید یا ایده‌های جدیدی رو به پروژه اضافه کنید. هیچ گاه فکر نکنید که تنها با یک تکرار می‌توانید طرح خودتون رو تکمیل کنید. تا می توانید ایده‌ها رو اصلاح کنید تا بتوانید با کاربران واقعی آزمایش کنید. بازخوردهای ارزشمند رو جمع‌آوری و مجددا بر اساس اطلاعات جدید، فرایند رو تکرار کنید.

13- پیشگیری از خطا بهتر از رفع آنهاست

تا حد ممکن محصولی طراحی کنید که خطاهای احتمالی آن به حداقل رسیده باشد.

اشتباه کردن فرایندیه انسانی، خطاها وقتی به وجود میان که افراد با رابط کاربری درگیر می‌شن. این اتفاق به خاطر این به وجود میاد که کاربران اشتباه می‌کنند و یا زمانی که برای برنامه مشکلی پیش میاد. علت هر چه باشه این خطاها و نحوه برخورد با اونها تاثیر زیادی در تجربه‌کاربری داره. کاربران از پیش اومدن خطا متنفرند و از احساسی که نسبت به اون خطا دارند بیشتر تنفر دارند. پس وظیفه شما اینه که تا جای ممکن زمینه‌های مستعد خطا رو از بین ببرید و یا قبل از اقدام کاربران، به اونها هشدار بدین.

پیشگیری-از-خطا-در-طراحی-ux

به کاربر هشدار بدین کدوم کار درست و کدام نیاز به اصلاح دارد

یه نمونه از طراحی مهم، صفحه 404 هست که استراتژی شما می تونه ناراحتی کاربر رو کم کنه یا او رو عصبانی تر کنه. مثلا ما اومدیم با شعر طنز، درد کاربر رو توی صفحه پیدا نشد سایتمون کم کردیم.

14- بازخوردهای مناسب به کاربر نشان دهید

یک برنامه یا وبسایت همیشه کاربران خود را در جریان اتفاقات قرار می دهد.

یکی از اصول مهم طراحی، قابلیت مشاهده وضعیت سیستمه. کاربران می‌خواهند هر زمانی که دوست دارند از شرایط فعلی سیستم یا برنامه اطلاع داشته باشند. یک برنامه خوب نباید کاربر رو وادار کنه حدس بزنه بلکه با دادن فیدبک مناسب، باید به کاربر بگه چه اتفاقی داره میفته. بازخوردهای بصری مناسب، مثل حرکت نشانگر، وقتی کاربر داره شروع می‌کنه یک روش عالیه برای اینکه به کاربر آگاهی بده که این رابط کاربری داره کار می کنه و منتظر بمونه.

نمایش-بازخورد-مناسب-به-کاربران-در-UX

با نمایش یک تصویر گرافیکی به کاربران این پیغام رو میدین که سیستم داره درخواستشون رو پردازش میکنه

 

15- از بازطراحی‌های خیلی متفاوت جلوگیری کنید

تحقیقات نشون میده کاربران از تغییرات عمده در مورد محصولات موجودی که در حال استفاده هستند، راضی نیستند. حتی اگه این تغییرات به نفع کاربران باشه. اگه طراحی مجدد با تغییرات خیلی متنوع انجام بدین، احتمال زیادی وجود داره که کاربران از این همه تغییر خوششان نیاد. این پدیده نام علمی قانون وبر (Weber) داره. که بیان می‌کنه ممکنه شما تغییراتی ایجاد کنید که برای کاربران محسوس نباشه. eBay یکی از شرکت‌هائیه که متوجه شده کاربرانش تغییرات چشمگیر رو دوست ندارند. ماجرا از این قرار بود که تصمیم گرفته شد که پس زمینه زرد صفحات سایت رو به رنگ سفید تغییر بدهند. اما بلافاصله با شکایت زیاد مشتریان مواجه شدند و آنها مجبور شدند به رنگ قبلی برگردونن. اما تیم طراحی، استراتژی دیگه‌ای رو در پیش گرفت. اونها در بازطراحی اول، از کد رنگ روشن‌تر استفاده کردند و این کار رو چند مرحله ادامه دادند. در مرحله آخر هم این پس زمینه رو به سفید تغییر دادند. همانطوری که پیش بینی شده بود، کاربران متوجه این تغییرات نشدند.

پس برای رسیدن به بازطراحی موثر، بهتره این تغییرات به آرامی انجام بشه تا برای کاربران محسوس نباشه. اگه به آرامی پیش بروید کاربران متوجه تفاوت‌ها نخواند شد.

نتیجه گیری

از اشتباه کردن نترسید. از اشتباه نکات زیادی به دست میارید و واقعا یاد می‌گیرید. وقتی بترسید سعی می‌کنید همه چیز به بهترین حالت ممکن باشه و یادگیری شما کم میشه. قوانین بالا رو اجرا کنید و سعی کنید در کسب و کار خودتون بهترین روش ممکن رو به دست بیارید تا کاربرانی راضی داشته باشید.

قانون وبر را به خاطر بسپارید.

از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده

اشتراک
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ترانه صمدی

یک مقاله عالی و کامل👌 از این به بعد سایت شما رو به عنوان مرجع یوایکس قرار میدم، منتظر مقاله های بعدیتون هستم🌹




    × از من بپرس...