هارمونی رنگ در طراحی گرافیک6 دقیقه

هارمونی رنگ در طراحی

مقدمه

هارمونی رنگ به چه معناست؟ یکی از مهمترین عوامل جذابیت بصری یک طرح نحوه چینش و گزینش رنگ‌هاست. اگر رنگ‌های موجود در یک طرح به صورتی باشه که یک کل جذاب و واحد رو به وجود بیاره، به اصطلاح می‌گیم رنگ‌ها با هم‌دیگه هارمونی دارند؛ یعنی بین رنگ‌ها هماهنگی و هم‌خوانی وجود داره یا به عبارت دیگه رنگ‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند جذابیت بصری دارند و زیبا هستند.

اما چطور در طرحمون هارمونی ایجاد کنیم؟ چطور مطمئن باشیم که رنگ هایی که استفاده کردیم جذابیت بصری دارند؟ اصلا برای چی رنگ هامون باید هارمونی داشته باشند؟ آیا فرمولی وجود داره که با استفاده از اون بتونیم رنگ‌های مناسب انتخاب کنیم و وقت زیادی رو صرف انتخاب رنگ نکنیم؟

بعد از خوندن این مقاله می‌تونید جواب‌های قانع کننده‌ای برای این سوالات پیدا کنید.

چرا رنگ‌هایی که در یک طرح به کار می‌بریم باید با هم هارمونی داشته باشند؟  

وجود هارمونی در یک طرح باعث به وجود اومدن نظم و تعادل می‌شه و مغز انسان این نظم و تعادل رو درک می‌کنه؛ در نتیجه در مخاطب احساس آرامش ایجاد می‌شه و مخاطب بهتر می‌تونه با طرح ارتباط برقرار کنه و از دیدن اون لذت ببره. وجود نداشتن هارمونی بین رنگ‌ها ممکنه در نگاه اول توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه! ولی در مخاطب احساس خوشایندی به وجود نمیاره؛ چون مغز انسان هر چیزی رو که قابلیت سازماندهی نداشته باشه و نامفهوم باشه رو پس می زنه و در نتیجه مخاطب چندان خوشش نمیاد مدت زمانی رو صرف نگاه کردن به یک طرح ناهماهنگ و درک مفاهیم اون کنه.

هارمونی رنگ

پس از هارمونی رنگ برای دستیابی به جذابیت بصری استفاده می‌کنیم و از این طریق درک پیام رو راحت‌تر می‌کنیم.

چطور هارمونی رنگ ایجاد کنیم؟

از اونجایی که مغز انسان می‌تونه حدود 2.8 میلیون رنگ مختلف رو درک کنه، تعداد ترکیبات رنگی تقریباٌ بی‌نهایته. پس فرمولی وجود نداره که تمام ترکیبات رنگی رو شامل بشه و به ما بگه دقیقا چه رنگ‌هایی باهم هماهنگی دارند. اما اصولی وجود داره که می‌تونند به ما کمک کنند رنگ‌هایی رو در طرحمون به کار ببریم که باهم همخوانی داشته باشند و زیبایی طرحمون رو تکمیل کنند.

برای درک بهتر چگونگی قرار دادن رنگ‌ها در کنار هم، ابتدا لازمه عوامل روانشناختی و تاثیر رنگ بر احساسات و همچنین معنی هر رنگ در فرهنگ‌های مختلف رو بشناسیم.

پیشنهاد

برای آشنایی با تاثیر رنگ‌ها بر احساسات انسان‌ها مقاله “روانشناسی رنگ‌ ها” رو بخونید.

نکته طلایی: همونطور که در مقاله روانشناسی رنگ‌ها هم گفته شد، روانشناسی رنگ‌ها همه جا ثابت نیست و بسته به شرایط مخاطب (سن، جنس، اولویت‌های شخصی و …)، نحوه بکارگیری رنگ در اشکال مختلف، نحوه چینش رنگ‌ها در کنار همدیگه و … متفاوته. مثلا زمانی که یک نیم دایره با رنگ قرمز و سبز می‌بینیم، اولین چیزی که به ذهنمون میرسه اینه که این طرح یک قاچ هندونه رو نشون میده. در اینجا دیگه احساساتی که رنگ منتقل می‌کنه مهم نیستن و دیگه نمی‌تونیم بگیم رنگ سبز حس تازگی و طراوت رو منتقل می‌کنه و رنگ قرمز یادآور عشق یا خشمه.

کاربرد روانشناسی رنگ

یه مثال دیگه می‌زنم تا واضح‌تر بشه این موضوع. وقتی شکل یک قطره رو می‌بینیم، اگر به رنگ قرمز باشه خون، اگه آبی باشه آب، اگر سفید باشه شیر و اگر زرد باشه روغن در ذهنمون تداعی می‌شه.

روانشناسی و تداعی

از این مثال نتیجه می‌گیریم روانشناسی رنگ‌ها در اشکالی که اضافه کردن یک رنگ به اون‌ها تداعی کننده یک موضوع در ذهن مخاطبه کاربردی نداره.

خب! برگردیم به موضوع اصلیمون و ببینیم چطور می‌تونیم در طرح‌ها هارمونی ایجاد کنیم.

مراحل ایجاد هارمونی رنگ

قدم اول در انتخاب رنگ توجه به مفاهیمه. یعنی در ابتدا باید مشخص کنیم قصد داریم چه مفاهیمی رو منتقل کنیم. در مرحله دوم برای انتخاب رنگ ثانویه می‌تونیم از رنگ‌هایی استفاده کنیم که به تقویت مفاهیم اولیه کمک می‌کنه (مفاهیمی که از روانشناسی رنگ‌ها می‌دونیم) همچنین می‌تونیم از روش‌هایی مثل الهام گرفتن از طبیعت یا استفاده از چرخ رنگ استفاده کنیم. آشنایی با نحوه قرارگیری رنگ‌ها در چرخ رنگ می‌تونه به ما در شناسایی ترکیبات رنگی هماهنگ کمک کنه؛ چون نحوه چینش رنگ‌ها در چرخه رنگ اتفاقی نیست و رنگ‌ها به ترتیب طیف رنگ نور مرئی مرتب شده‌اند و به یک دایره ختم می‌شند.

چرخه انتخاب رنگ

پیشنهاد

پیشنهاد: برای آشنایی بیشتر با نحوه قرار گیری رنگ‌ها در چرخ رنگ  و همچنین روش‌های ترکیب رنگ با استفاده از چرخ رنگ، مقاله “ترکیب رنگ در طراحی” رو بخونید.

الان فرض کنید برای رنگ آمیزی طرح از چرخ رنگ کمک گرفتیم. ولی هنوز هارمونی لازم در طرح وجود نداره. مشکل از کجاست؟

استفاده از چرخ رنگ برای ایجاد هارمونی کافی نیست و صرفا با به کارگیری دو رنگ مکمل، مشابه یا … هارمونی لازم در طرح ایجاد نمی‌شه.

ما علاوه بر انتخاب رنگ‌های مناسب باید عوامل دیگه مثل شدت رنگ، شدت روشنایی و کنتراست رو هم در نظر بگیریم و از رنگ‌های مکمل و متضاد به درستی استفاده کنیم.

چند نکته مهم برای ایجاد هارمونی در رنگ‌ها:

  • رنگ‌های مکمل و متضاد رو باید به گونه‌ای در کنار هم قرار بدیم که چشم‌ها رو اذیت نکنند (تا حد امکان شدت رنگ‌ها رو کم کنیم تا چشم‌ها اذیت نشند.)

ترجیحا از رنگ‌های ملایم بجای رنگ‌هایی با شدت زیاد و به اصطلاح جیغ استفاده کنیم.

هارمونی رنگ ملایم

  • شدت روشنایی رنگ‌ها باهم همخوانی داشته باشند و کنتراست مناسبی داشته باشند (از لحاظ تنالیته تفاوت زیادی باهم نداشته باشند و کنتراست اون‌ها خیلی کم یا زیاد نباشه).
  • در صورتی که در طرح فقط برای ایجاد سایه و افزایش کیفیت بصری از رنگ‌های ثانویه استفاده می‌کنیم، نیازی به درصد کنتراست بالا نیست.
  • اگر در طرح از بکگراند استفاده می‌کنیم کنتراست بکگراند با المان های مهم و المان‌هایی که روی آن قرار گرفته‌اند باید زیاد باشه. این نکته رو هم در نظر داشته باشید که رنگ بکگراند میتونه بر ویژگی‌های رنگی تصویر تاثیرگذار باشه. اگر شما رنگ خاصی را در مقابل پس زمینه ای سفید قرار بدید، اون رنگ مقداری از شفافیتش رو از دست میده و ممکنه تا حدی کدر به نظر برسه. در حالی که اگر همان رنگ در مقابل بکگراند سیاه قرار بگیره، نتیجه‌ای کاملا معکوس داره؛ یعنی رنگ شفاف‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسه.

شفافیت در هارمونی رنگ

  • استفاده از رنگ‌های زیاد در تصویر می‌تونه گیج کننده باشه چون در این حالت چشم نمی‌تونه روی نقطه‌ی خاصی در تصویر متمرکز بشه و در نتیجه تصویر در هم بر هم به نظر میاد. پس بهتره از تعداد رنگ های کمتری استفاده کنید مگر اینکه با خواص رنگ‌ها آشنایی کافی داشته باشید و به اندازه‌ی کافی دقت کنید تا وجود رنگ‌های متعدد در طرح منجر به ایجاد آشفتگی در نگاه و ذهن مخاطب نشه.
  • کم کردن غلظت رنگ، می‌تونه باعث ایجاد حسی از آرامش و سکون در طرح بشه در حالی که بالا بردن درجه اشباع رنگ حسی از سرزندگی و پویایی رو به مخاطب القا می‌کنه. البته این رو هم در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در بالا بردن اشباع رنگی می‌تونه باعث بشه تصویرتون حالت غیر واقعی به خودش بگیره.

پیشنهاد

برای آشنایی با مفاهیم اولیه رنگ ها مقاله “انواع مدل و مد رنگی در فتوشاپ” رو بخونید.

جمع بندی

هارمونی رنگ‌ اصطلاحی در تئوری رنگه که برای بیان هماهنگی و هم‌خوانی بین رنگ‌ها به کار میره. آشنایی با عوامل روانشناختی و نحوه تاثیر رنگ‌ها بر احساسات در انتخاب رنگ اول و آشنایی با چرخ رنگ و سایر روش های انتخاب رنگ در انتخاب رنگ دوم به ما کمک می‌کنه. رعایت تمامی اصولی که در این مقاله گفته شد می‌تونه ما رو یک قدم به زیباتر شدن طرحمون نزدیک‌تر کنه.

حالا به سوالات بخش اول مقاله برگردید و ببینید می‌تونید جواب‌های قانع کننده‌ای بهشون بدید؟ اگر نتونستید یا به نظرتون نکته‌ای رو جا انداختیم می‌تونید در بخش نظرات سوال یا دیدگاهتون رو ثبت کنید تا در اسرع وقت جوابتون رو بگیرید.

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (4)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات