پیش به سوی نوشتن محتوای سایت8 دقیقه

مقدمه

نوشتن محتوا برای وب سایت یکی از بزرگترین سؤالاتی است که بازاریابان محتوا با آن روبرو هستند. ممکن است ابتدای کار به یادداشت‌های خود خیره شوید و فکر کنید که چگونه این نوشته‌های پراکنده را یه خوبی ترکیب کرده و یک محتوای جذاب برای خوانندگان بنویسید.

در این مقاله به صورت گام به گام، با نحوه نوشتن محتوای سایت آشنا می‌شویم. همچنین با پیدا کردن کلمات کلیدی و بهینه‌سازی صفحات فرود برای نوشتن یک متن مؤثر و قدرت‌مند آشنا خواهیم شد. پس با یوایکس نت همراه باشید.

چگونه برای سایت محتوا بنویسیم؟

1. هدف محتوای وب سایت را تعیین کنید

در گام اول باید درک کنید که برای چه می‌خواهید محتوا بنویسید. بدون درک هدف از نوشتن، نمی‌توان یک محتوای خوب نوشت.

آیا هدف از محتوای وب سایت فروش محصولات است؟ آیا منظور جذب مشتری جدید است؟ آیا نوشتن محتوای جدید برای پشتیبانی از تبلیغات و جذب ترافیک است؟ هنگامی که هدف اصلی محتوای وب سایت تولید شده را بدانید، بهتر می‌توانید پیام خود را به مخاطب برسانید.

اما قبل از اینکه حتی یک کلمه در وب سایت بنویسید، بدانید برای چه کسانی می‌نویسید.

2. روی مخاطبان تحقیق کنید

به یاد داشته باشید که مطالب شما قرار است توسط بازدیدکنندگان مختلفی خوانده شود که در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  • سطح تخصص. قطعاً زبان صحبت کردن و اصطلاحات مورد استفاده برای یک متخصص و یک تازه‌کار متفاوت خواهد بود.
  • مخاطب چه چیزی را می‌خواهد بداند؟ این مورد بسیار مهم است؛ چرا که اگر بتوانید به سؤالات مخاطب بهتر از دیگر سایت‌ها پاسخ بدهید، شانس بیشتری برای جذب مشتری یا بازدیدکننده خواهید داشت.
  • از چه طریقی جذب سایت (صفحه) می‌شوند. دانستن اینکه کاربران شما از کجا آمده‌اند، می‌تواند به شناخت سلیقه آن‌ها کمک کند.
  • علایق آن‌ها. دانستن اینکه مخاطبان به کدام قسمت صفحاتتان علاقه دارند، کمک می‌کند که متوجه شوید چه عناصری را به محتوای وب سایت خود اضافه کنید تا آن‌ها را در سایتتان درگیر کنید.

شناخت مخاطبین

چگونه مخاطبان را بشناسیم؟

روش‌های مختلفی برای تحقیق روی مخاطبان وب سایت وجود دارد. الکسا ابزارهای مفیدی را برای این کار ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، Audience Overlap یا همپوشانی مخاطبان، سایت‌های دیگری را به نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان شما احتمالاً از آن‌ها نیز بازدید می‌کنند. Audience Interests همچنین مباحثی را که احتمال می‌رود مخاطب به آن علاقه داشته باشد، نشان می‌دهد.

شناخت سایت رقیب

راه‌های دیگر برای تحقیق در مورد مخاطبان، شامل سؤال مستقیم از آن‌ها، مشاهده رفتار آن‌ها از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک و جستجوی صفات مشترک در بین بهترین مشتریان است.

3. درمورد وب سایت‌های رقیب تحقیق کنید.

نوشتن مطالب خوب در سایت، بستگی به یک دید خوب از منظر رقابتی دارد. مقایسه سایت خود با رقبا، بینش مهمی در انتخاب محتوای سایتتان به شما خواهد داد.

  • از سایت‌های رقیب می‌توانید موضوع مورد علاقه بازدیدکنندگان را بفهمید؛ سپس به شیوه خودتان در مورد آن موضوعات مطالبی را تهیه کنید و در وبسایت خود قرار دهید.
  • تحقیق در مورد رقبا به شما کمک خواهد کرد که با کسب و کار مدنظر بیشتر آشنا شوید. با تحقیق در مورد رقبا، با استراتژی‌ها و تاکتیک‌های آن صنعت یا کسب‌و‌کار آشنا خواهید شد.
  • می‌توانید از داده‌های رقیب برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید. برای مثال کلمات کلیدی مورد استفاده در سایت رقیب را به دست آورید و پیرامون آن‌ها مطلب بنویسید.
  • از نوشته‌ها و مطالب رقبا ایده بگیرید. داشتن موضوع برای نوشتن به کار شما سرغت خواهد بخشید.

این مرحله اکتشافی به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های خود را قبل از نوشتن ارزیابی کنید.

اکنون که در مورد مخاطبان و همچنین محتوای رقبا تحقیق کرده‌اید، ایده‌ای راجع به آنچه می‌خواهید به مخاطب ارائه دهید خواهید داشت.

4. ارتباط ایده جدید را با سایر قسمت‌های سایت بررسی کنید.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید سایر نوشته‌های خود را به نحوی با نوشته جدید ارتباط دهید.

مشخص کنید که:

  • به کدام صفحات نیاز دارید و هدف هر کدام چیست؟
  • بازدید کننده چگونه بین صفحات حرکت خواهد کرد؟

محتوای وب سایت در اشکال و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. از محتوای طولانی وبلاگ گرفته تا توضیح پیرامون محصولات؛ بنابراین ساختار هر یک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد.

5. شروع به نوشتن کنید.

اکنون زمان آن رسیده که شروع به نوشتن کنید. در ابتدا نیاز است که کاربر را با محتوایتان آشنا کنید و کمی درمورد متن نوشته شده و اهداف آن، او را آگاه کنید.

پیشنهاد می‌شود مقاله “10 نکته طلایی تولید” محتوا را بخوانید.

هدف صفحه را تعریف کنید

قبل از نوشتن محتوا برای صفحه، تصمیم بگیرید که چگونه درمورد هدف هر صفحه به بازدید کننده اطلاعات بدهید.

به عنوان مثال، صفحه اصلی به عنوان ورودی اصلی سایت شما عمل می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا در یک نگاه متوجه شوند که شما که هستید و چه کاری انجام می‌دهید. این بدان معناست که محتوای صفحه اصلی شما باید اطلاعات کمی در مورد مهم‌ترین مفاهیم به افراد بدهد و به افراد کمک کند تا در مورد ماندن در سایت یا ترک آن تصمیم بگیرند.

همچنین ممکن است در حال نوشتن محتوا برای صفحات فرود باشید. صفحات فرود را به عنوان صفحاتی توصیف شناخته می‌شوند که “برای یک هدف واحد و متمرکز طراحی شده‌اند”. این صفحه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر را به سمت عملی سوق دهد و به نحوی کاربر را به تعامل وادار کند. به طور کلی اهداف صفحات فرود عبارت است از:

  • کلیک: صفحه‌ای که برای هدایت کاربر به صفحه دیگر طراحی شده است.
  • هدایت کاربر: صفحه‌ای که به منظور هدایت کاربر برای وارد کردن اطلاعات طراحی شده است؛ برای مثال عضویت کاربر در انجمن یا خبر‌نامه.
  • خرید: صفحه‌ای طراحی شده تا کاربر را به سمت خرید سوق دهد.

اهداف صفحه فرود

پست‌های وبلاگ نیز محتوای وب سایت محسوب می‌شوند، اما هدف آن‌ها معمولاً آموزش و ایجاد آگاهی از برند است. این صفحات پس از مدتی نیاز به بازبینی و بروز‌رسانی دارند؛ در حالی که صفحات فرود سایت معمولاً صفحات همیشه سبز (evergreen pages) هستند.

ممکن است برخی از صفحات شما برای جذب ترافیک از افرادی که به صورت آنلاین جستجو می‌کنند، طراحی شده باشند. اگر هدف شما جذب مخاطبانی است که پیرامون موضوعی جستجو می‌کنند، به دنبال کلمه کلیدی مناسب باشید.

چگونه بهترین کلمه کلیدی را پیدا کنیم؟

کلمه کلیدی کلمه‌ای است که به وسیله آن، موتورهای جستجو با صفحه شما در ارتباط خواهند بود. قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، بهترین کلمه کلیدی مورد نظر را شناسایی کنید.

برای پیدا کردن کلمه کلیدی، از ابزارهای آنلاین مانند alexa یا similarweb استفاده کنید. با استفاده این ابزارها، کلمه مورد نظر خود را وارد کنید و با استفاده از فیلترهای موجود در آن، کلمات کلیدی کم رقابت را انتخاب کنید تا بهتر نتیجه بگیرید.

بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی، سایت‌های محبوب پیرامون این کلمه را بررسی کنید. یکی از راه های انجام این کار، سرچ کردن کلمه مورد نظر در گوگل است. چند سایت نمایش داده شده را باز کنید و به طور مختصر موارد زیر را در آن‌ها بررسی کنید.

  • طول محتوای صفحه
  • مباحث مطرح شده در صفحات
  • نحوه ارائه اطلاعات (آیا به صورت تیتروار ارائه شده یا به صورت مفصل)

6. ویرایش کنید

وقتی محتوای صفحه را نوشتید، برای چند ساعت سراغ آن نروید. سپس متن را دوباره بررسی کنید و آن را ویرایش کنید.

  • ویرایش اشکالات نگارشی
  • بهبود عبارات و کلمه‌های انتخابی
  • بازنویسی قسمت‌های نامفهوم
  • لینک دهی به سایر نوشته‌ها یا قسمت‌های سایت 

7. صفحه را برای SEO بهینه کنید

بسته به هدف صفحه، ممکن است بخواهید که کاربران از طریق جستجو آن را پیدا کنند. بنابراین هنگام نوشتن محتوا برای صفحات وب سایت، از بهترین روش‌های سئو استفاده کنید که در رتبه‌بندی سایتتان کمک کند.

از کلمه کلیدی اصلی به طور طبیعی در کل محتوا استفاده کنید.

پس از نوشتن مطالب خود، دوباره آن را مرور کنید و مطمئن شوید که به خوبی آن را در محتوایتان استفاده کرده‌اید. چگالی کلمات کلیدی در حدود 1 تا 2 درصد ایده‌آل است؛ تنها کافی است به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه در چه موردی است، زیرا انباشت کلمه کلیدی در یک صفحه منجر به تأثیر معکوس بر رتبه سایت می‌شود.

علاوه بر استفاده از کلید واژه در متن اصلی، از آن در قسمت‌های زیر نیز استفاده کنید:

  • عنوان صفحه
  • حداقل یک زیر‌عنوان (در یکی از تگ‌های H2، H3 یا H4 و غیره)
  • توضیحات متا (بین 150-160 کاراکتر)
  • برچسب alt برای تصاویر

سئو داخلی

از پیوند داخلی استفاده کنید.

پیوندهای داخلی به مخاطبان کمک می‌کند تا مطالب مرتبط با آنچه که لازم دارند را پیدا کنند؛ و همچنین سیگنال‌هایی را برای موتورهای جستجو ارسال کنند که ارزش سایتتان را مشخص کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله به صورت قدم به قدم با نحوه نوشتن محتوا برای سایت آشنا شدیم. به طور خلاصه ابتدا لازم است هدف از نوشتن محتوای سایت را بدانیم. سپس بفهمیم برای که می‌نویسیم و مخاطبان ما چه کسانی هستند. سپس به بررسی سایت‌های رقیب بپردازیم و از آن‌ها ایده بگیریم. در این مرحله لازم است تا در ذهنمان ساختار و ارتباط محتوایی که قرار است بنویسیم را تصور کنیم و سپس شروع به نوشتن نماییم. بعد از اینکه نوشتن کامل شد، به سراغ ویرایش نوشته برویم. در آخر نیز سئو آن را بررسی کنیم.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (4)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار: