تهیه چک لیست آنالیز سایت به سادگی آب خوردن6 دقیقه

analytics-cheklist

مقدمه

همه ما خواهان آن هستیم که سایتی سریع و مفید داشته باشیم که از طرف گوگل به سرعت ایندکس شود. اما باید توجه کنیم که وقتی کاربری، برای اولین بار به وب سایت بهینه‌سازی شده وارد می‌شود، اوست که باید تصمیم بگیرد آیا این سایت ارزش ماندن دارد یا نه. در این مقاله از دو منظر به تحلیل سایت می‌پردازیم، ابتدا چک لیستی را معرفی می‌کنیم تا با اصول اولیه سرعت، سئو، ترافیک و عملکرد گوگل آشنا شده و سپس روشی گام به گام معرفی می کنیم که می توانید آنالیز سایت خود را شروع کنید. اگر برایتان جذابیت دارد در ادامه با تهیه چک لیست آنالیز سایت به سادگی آب خوردن همراه باشید!

چرا به چک لیست آنالیز سایت نیاز داریم؟

 تجزیه و تحلیل وب سایت شامل وظایف زیادی است: تعداد المان‌های زیادی را باید اندازه بگیرید، و چون تعدادشان زیاد است ترس اینکه مبادا داده‌ها از دست بروند، از چندین ابزار مختلف می‌توانید استفاده کنید.

چک لیست وب سایت می‌تواند:

  • برای پیگیری نقشه راه به شما کمک کند
  • تضمین کند که شما تمام داده‌های مورد نیاز برای نتیجه‌گیری را جمع‌آوری کرده‌اید
  • از هدر رفتن وقت به دلیل استفاده از ابزار ناکارآمد جلوگیری کند.

5 گام برای تولید چک لیست تحلیل و بررسی سایت

 تجزیه و تحلیل کلاسیک وب سایت از ابزارهای سنتی، تحقیقات سئو، تست سرعت و ارزیابی‌های عملکرد استفاده می‌کند تا به این درجه از اطمینان برسد که همه مولفه‌های مهم وب سایت در حد مطلوب کار می‌کنند. این روش، روش ایده آلی است که به افزایش جریان ترافیکی شما کمک می‌کند.

برای آشنایی با چک لیست کاربر محور، مقاله “چک لیست کاربر محور برای تجزیه و تحلیل وب سایت” را بخوانید.

برای اینکه تجزیه و تحلیل وب سایت را به صورت جامع انجام دهید، 5 رویکرد به شما ارائه می‌شود:

1- تجزیه و تحلیل 

این نوع تحلیل به شما کمک جریان و فعالیت کاربران سایتتان را کنترل کرده و موفق‌ترین صفحات و تکنیک‌های تولید ترافیک سایت را شناسایی کنید. ابزار Google Analytics می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد و به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • ترافیک سایت شما رو به بالاست یا پایین؟
  • ترافیک از کجا می‌آید؟
  • کدام صفحات بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کنند؟
  • بانس ریت سایت چقدر است؟
  • چه تفاوتی در الگوهای رفتاری دسکتاپ و موبایل وجود دارد؟

website-analysis-checklists-1

فهمیدن میزان محبوبیت صفحات و بررسی میزان بازدیدی که باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود، به شما در ارزیابی مجدد بازاریابی و تخصیص منابع کمک می‌کند.

یک فکر بکر: چک لیست کامل گوگل آنالیتیک که راهنمای کامل شما در این زمینه است.

2- فرایند سئو و نتایج آن را در سایت بررسی کنید

سئو حیطه وسیعی دارد و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، اما در ادامه سه نوع متداول تجزیه و تحلیل بررسی می‌شود:

  • مرور سئوی سایت: برای اینکه سایت رتبه خوبی در گوگل داشته باشد، باید در هر صفحه عناصری خاص وجود داشته‌باشد. مانند: برچسب‌های عنوان، توضیحات متا، ساختار زیرعنوان مناسب، پیوندهای داخلی

یک فکر بکر: لیستی از صفحاتی که ساختار سئوی مناسبی ندارند تهیه کرده و برای بهبود رتبه و ترافیک سایت، اقدامات لازم را انجام دهید. پیشنهاد: سایت BigCommerce چک لیست ساده سئو را ارائه داده که به کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند تا توسط گوگل به خوبی شناسایی شوند.

  • رتبه بندی موتورهای جستجو را بررسی کنید: اینکه تنها سئوی داخلی سایت خود را بهینه کنید، کافی نیست. بلکه باید بدانید چطور می‌توانید با وجود سایر سایت‌های مشابه دیگر، همچنان در جایگاه خود بهتر شوید. برای این کار دو روش وجود دارد:
  • از ابزارهای Ahrefs، SEMrush یا SerpBook  استفاده کنید تا بدانید برای چه کلمات کلیدی رتبه خوبی دارید و این کلمات در بین رقبای شما چقدر خوب است. از این اطلاعات برای بهینه سازی صفحات خاص در وب سایت خود استفاده کنید تا با رقابت بهتر، ترافیک بیشتری را به سایت خود روانه کنید. 
  • قدرت دامنه: ابزارهایی وجود دارد که قدرت بک لینک‌های سایت را بررسی کرده و عددی بین 1 (ضعیف) تا 100 (قوی) می‌دهند تا حجم پیوند و کیفیت لینک را بررسی کنند.
  • تجزیه و تحلیل بک لینک: برای درک عمیق اینکه در بک لینک‌ها چه اتفاقی می‌افتد نیاز دارید استراتژی رقبا در بک لینک دهی را بدانید و با همدیگر به تبادل بپردازید.

یک فکر بکر: سایت Backlinko چک لیستی در این زمینه برای شما فراهم کرده‌است.

3- سرعت صفحه خود را اندازه بگیرید

وقتی سایتی به آرامی لود شود هم کاربران را ناامید می‌کند و هم رتبه گوگل خود را به خطر می‌اندازند. در این مرحله نیازی به چک لیست ندارید و تنها لازم است بار صفحه خود را با WebPageTest یا Google’s PageSpeed بررسی کرده و مشکلات آن را یادداشت کنید و توصیه های لازم برای افزایش سرعت سایت را اجرا نمایید.

website-analysis-checklists-2

  • خطاهای وب سایت را بررسی کنید

پیوندهای شکسته و صفحات خراب می‌توانند برای کاربران نا امیدکننده باشند و از طرف گوگل هم جریمه شوید. پیشنهاد: از کنسول گوگل استفاده کنید تا در هر مرحله خزیدن، خطاهای به وجود آمده آن را رفع نمایید.  

  • واکنشگرایی موبایل را رعایت کنید

برای گوگل واکنشگرایی موبایل به سه دلیل اهمیت دارد:

  • بیش از 50 درصد جستجوهای گوگل با استفاده از تلفن همراه است.
  • سایتهایی که صفحاتشان در موبایل واکنشگراست، در نتیجه صفحات موتورهای جستجو بالاترند.
  • وب سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند، بازدیدکنندگان به احتمال 5 برابر بیشتر ترک می‌کنند.

از همه مهم‌تر گوگل، در سال 2018 اول از همه به ایندکس کردن صفحات برای موبایل اقدام کرد و این بدین معناست که صفحات برای همه دستگاه‌ها براساس عملکردشان در موبایل ارزیابی می‌شوند. پس اولین اقدام اینست که صفحات سایت شما، با موبایل سازگار باشد، بررسی کنید آیا هر عملی متناسب با اندازه صفحه است؟ و به سرعت لود می‌شود؟ می‌توانید آن را با ابزارهایی همچون Google’s mobile responsiveness checker انجام دهید.

website-analysis-checklists-3

برای اینکه بتونین سرعت سایتتون رو افزایش بدید، مقاله 11 راه افزایش سایت وردپرس رو مطالعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله به تهیه چک لیست آنالیز سایت پرداختیم. چون چک لیست همچون نقشه راهنما است و کمک می‌کند مطمئن شویم تمام داده‌های مورد نیاز بهینه‌سازی را جمع‌آوری کرده‌ایم و از هدر رفتن زمان و هزینه جلوگیری می‌کند، لازم است به خوبی برای آن وقت بگذاریم.

از پنج مرحله تجزیه و تحلیل سایت، در این مقاله به بررسی موارد فنی همچون سئو، سرعت سایت، یافتن خطاها و بررسی واکنشگرایی سایت پرداختیم و ابزارهای مفیدی در این زمینه ارائه دادیم. اما این روش‌ها تنها یک مرحله از تهیه چک لیست از نظر عملکرد و ساختار فنی سایت است و برای تکمیل بهینه‌سازی باید کاربر را نیز در نظر گرفت که در مقاله چک لیست کاربر محور برای تجزیه و تحلیل وب سایت به این موضوع خواهیم پرداخت.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
5/5 (4)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *