چک لیست سئو در سال 2021

چک لیست سئو سایت

مقدمه

در این مقاله از سری مقاله های سئو یوایکس نت، چک لیست سئو رو بهتون معرفی می‌کنیم، یعنی مرحله به مرحله مشخص می‌کنیم که برای سئو سایت دقیقاً چه مراحلی رو باید طی کنیم. این چک لیست سئو، حاصل تحقیق در مورد کارهایی هست که متخصصان سئو در سال 2021 انجام می‌دن تا به نتیجه مطلوب برسن.

شاید شما هم شنیده باشین که سئو و بهینه سازی سایت، تفاوت زیادی رو توی میزان بازدید از سایت رقم می‌زنه. اما اگه به صورت اصولی سئو سایت رو انجام بدین، تعجب می‌کنین که علاوه بر افزایش بازدید سایت، چقدر هم می‌تونین از اون استفاده کنین و درآمدتون رو به طور خارق‌العاده‌ای افزایش دهید. به فرض مثال اگه سایت فروشگاهی دارین، با سئو محصولات می‌تونین خیلی راحت بازدیدهاتون رو به روزانه صدها نفر برسونین، مشتری جذب کنین و فروشتون رو چندین برابر کنین.

شاید سئو سایت آسون به نظر بیاد! اما این رو بدونین که یک کار درصورتی آسون خواهد بود که توسط متخصص انجام بشه و با در نظر گرفتن الگوریتم‌های گوگل، اصول سئو رعایت بشه. علاوه بر کارهایی که یک سئوکار برای بهینه سازی سایت انجام میده، صاحب کسب و کار هم باید با استراتژی هایی که داره باید سعی کنه با خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌ده، رضایت مشتری رو جلب کنه.

چک لیست کامل سئو برای رتبه صفحه اول گوگل در سال 2021

گام 1: ابزارها و افزونه‌های لازم برای سئو سایت رو نصب کنین

اولین کاری که باید در چک لیست سئو سایت وردپرس انجام بدید، اینه که ابزارها و افزونه‌های لازم برای سئو رو نصب و راه‌ندازی کنین. اولین ابزار که داشتنش برای هر سایتی الزامیه، کنسول جستجوی گوگل هست.

کنسول جستجوی گوگل google search console

این ابزار رایگان به شما کمک می‌کنه تا به راحتی عملکرد سایتتون رو زیر نظر قرار بدین. همچنین مشکلات سئو سایت که کسب و کارتون رو نسبت به رقبا عقب میندازه رو بهتون گوشزد می‌کنه. مهم تر از این‌ها، سرچ کنسول گوگل مشخص می‌کنه که کدوم کلمه کلیدی سایتتون مخاطب بیشتری جذب کرده و وضعیت سایتتون برای اون کلمه کلیدی چطوریه. این آمارها هم قطعاً قابل اعتمادن، چرا که مستقیما از دل موتور جستجوی گوگل استخراج میشن.

سرچ کنسول گوگل و سئو سایت

گوگل آنالتیک google analytics

با گوگل آنالتیک می‌فهمید که منبع ترافیک شما از کجاست، کدوم صفحه چه میزان بازدیدی داشته، کاربران با چه سیستم عاملی از سایت بازدید می‌کنن، نرخ خروج هر صفحه چقدره و …

به طور کلی مواردی مثل:

  • میزان بازدید از صفحات سایت
  • نرخ پرش یا بانس ریت هر صفحه
  • منبع هدایت بازدید کننده به سایت (جستجوی گوگل یا سایر سایت‌ها)
  • زمان سپری شده در سایت

و خیلی چیزهای دیگه در گوگل آنالتیک نمایش داده میشه.

مگه میشه از وردپرس استفاده کنی و از افزونه سئو یوآست استفاده نکنی!

افزونه سئو یوآست YOAST

با اختلاف خیلی زیاد، یوآست محبوب‌ترین افزونه دنیاست! توجه داشته باشین افزونه‌های سئو سایت مثل یواست یا All in One SEO، به خودی خود باعث سئو شدن سایت و بهتر شدن رتبه نمیشن، بلکه فرآیند سئو سایت رو خیلی آسون‌تر می‌کنن. در هر صورت برای استفاده از این افزونه بهتره از یک سئوکار استفاده کنین.

افزونه یواست سئو در چک لیست سئو وردپرس

گام 2: کلمه کلیدی هایی رو پیدا کنین که مشتری ها دنبالشن

پیدا کردن کلمه کلیدی، شاهراه جذب کاربر و بازدید سایته. باید بدونین کاربران اینترنتی چه کلمه‌هایی رو سرچ میکنن و دنبال چه محصولات یا خدماتی می‌گردن. اما از کجا میشه فهمید میزان جستجوی هر کلمه یا عبارت به چه صورته؟ از کجا میشه فهمید یک کلمه کلیدی چقدر رقابتیه و آیا میشه روزی سایت ما هم برای یک کلمه خاص، توی صفحه اول (یا حتی رتبه یک!) گوگل قرار بگیره یا نه.

پیدا کردن کلمات کلیدی- گام مهم در چک لیست سئو

توی این مقاله 3 تکنیک ساده برای پیدا کردن کلمه کلیدی بهتون یاد می‌دیم. چون می‌خوایم از اصل ماجرا یعنی چک لیست سئو دور نشیم، بهتره مقاله “پیدا کردن کلمه کلیدی” رو بخونین. توی این مقاله به طور مفصل درمورد راه های رسیدن به کلمه کلیدی حرف زدیم.

پیشنهاد

برای آشنایی با پیدا کردن کلمه کلیدی سایت و ابزارهای رایگان پیدا کردن کلمات کلیدی، مقاله ابزارهای پیدا کردن کلمه کلیدی سایت رو مطالعه کنین.

تکنیک شماره 1: کلمات کلیدی دنباله دار (یا دم دار) رو از طریق پیشنهاد‌های خود گوگل پیدا کنین

برای استفاده از این روش، به google.com برید. کلمه کلیدی موردنظرتون رو تایپ کنید اما دکمه Enter رو فشار ندین. درعوض، به کلمات کلیدی که گوگل بهتون نشون میده نگاهی بندازین. گوگل کلمات کلیدی ای رو پیشنهاد می‌کنه که مردم آن‌ها را جستجو می‌کنند.

کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل

بنابراین از این طریق کلماتی رو پیدا می‌کنین که می‌دونید بسیاری از مردم اون‌ها رو سرچ می‌کنن.

تکنیک شماره 2: با Google Keyword Planner کلمات کلیدی را پیدا کنید

Google keywords planner  یک ابزار رسمی برای پیدا کردن کلمات کلیدی گوگل هست

این ابزار از نظر فنی برای تبلیغات گوگل طراحی شده، اما همچنان برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی سئو بسیار مفید است. برای استفاده از اون، فقط یک کلمه کلیدی رو وارد کنید و کلماتی رو که این ابزار پیشنهاد میده، بررسی کنید؛ همه ش همین!

تکنیک شماره 3: یه راه جالب!

اما راه سوم و هیجان انگیز پیدا کردن کلمه کلیدی با استفاده از فروم‌ها و نظرات کاربران است. کافیه کلمه کلیدی مربوط به حوزه کسب و کارتون رو جستجو کنین و چند سایت که می‌دونین رتبه و نرخ تعامل خوبی دارند رو باز کنین. تو قسمت نظرات کاربران، ببینین بیشتر چه سؤالاتی پرسیده شده و مشتریان به دنبال چه چیزی هستن. با این کار به طور مستقیم می‌فهمید کاربران دنبال چه کلمه‌هایی هستند و سوالاتشون چیه. پس خیلی راحت میرید سر اصل مطلب و متناسب با سوال اون‌ها و جوابی که دنبالش هستن، تولید محتوا می‌کنین. این یه روش خاص و جالبه برای پیدا کردن کلمه کلیدی.

گام 3: مطالب بهینه شده بنویسید

بعد از اینکه ابزارهای لازم سئو رو نصب کردین، نوبت میرسه به بهینه کردن محتوا و متن. برای سئو کردن متن لازمه یه سری قوانین ساده رو بدونین.

کلمه کلیدی در ابتدای محتوا

کلمه کلیدی مدنظرتون رو در بین 100 کلمه ابتدای متن به کار ببرین. به طور کلی گوگل برای اولین بخش‌های هر صفحه ارزش بیشتری قائله و بیشتر بررسیشون می‌کنه. برای مثال اگه توجه کرده باشین، ما خودمون هم در پاراگراف اول این مقاله کلمه کلیدی “چک لیست سئو سایت” رو بکار بردیم تا هم کاربر بدونه محتوا ما درمورد چیه و هم گوگل ارزش بیشتری برای این کلمه کلیدی توی این مقاله قائل بشه.

کلمه کلیدی در عنوان هر صفحه یا مقاله

عنوان هر صفحه سایت که اصطلاحاً با title tag شناخته میشه، مشخص میکنه که محتوای شما در مورد چیه. پس باید کلمه کلیدی رو در همون اول عنوان صفحه بیاریم. گوگل هم برای این قضیه اهمیت خاصی قائل میشه و توقع داره شما هم از کلمه کلیدی توی عنوان مقاله یا صفحه استفاده کنین.

عنوان صفحه وب یا title tag

از URL کوتاه استفاده کنید که کلمه کلیدی را نیز در خودش داشته باشه

تحقیقات نشون میده که بین یک آدرس کوتاه و رتبه بهتر سایت، همبستگی وجود داره. بهینه بودن آدرس صفحه، به داشتن رتبه بهتر کمک می‌کنه. برای آشنایی بهتر با URL مناسب سایت شدیداً توصیه می‌کنیم مقاله پیوند یکتای سئو پسند رو از دست ندین. داشتن پیوند یکتا استاندارد سایت، خودش یک مبحث طولانی هست که بهتره توی یک مقاله کامل آن را دنبال کنین.

مقاله تکمیلی

پیوند یکتا یا URL صفحات سایت، در امتیاز سئو سایت تأثیر زیادی داره. اما url سایت باید چه استانداردی رو رعایت کنه تا موتورهای جستجو برای اون نمره قابل قبولی بدن و از لحاظ سئو مشکلی پیش نیاد؟ در مقاله سئو پیوند یکتا سایت، به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کردیم، کافیه این مقاله رو مطالعه کنین.

کلمه کلیدی در تگ‌های H1 و H2 و H3 استفاده کنین

قرار دادن کلمات کلیدی رقابتی به عنوان تگ، در سئو سایت تأثیر مهمی می‌گذاره. گوگل برای استفاده کلمه کلیدی در تگ ها اهمیت بیشتری نسبت به استفاده از آن‌ها در خود متن قائل می‌شود.

توجه داشته باشید که عنوان صفحه، داخل تگ H1 قرار می‌گیره و باید داخل خود متن و محتوا، از تگ H2 به بعد استفاده کنین. داشتن تنها یک تگ H1 در هر صفحه کفایت می‌کنه.

اما بریم سراغ سئو تکنیکال. گام اساسی دیگه‌ای که باید توی چک لیست سئو بررسی کنیم، توجه به سئو تکنیکال و رفع ارورهای اونه.

گام 4: سئو تکنیکال

مشکلاتی که توی سئو تکنیکال پیش میاد، میتونه رتبه سایت رو خراب کنه. پس اول باید مفهوم سئو تکنیکال رو بدونین و بفهمین شامل چه پارامترهایی هست. ما به ترتیب پارامترهای سئو تکنیکال رو توضیح می‌دیم:

1. اطمینان پیدا کنین که سایتتون ریسپانسیو (mobile friendly) هست.

همونجور که می‌دونین، گوگل ابتدا سایت را برای موبایل ایندکس میکنه، در نتیجه اگه سایتتون مناسب استفاده دستگاه‌های تلفن همراه یا تبلت نباشه، گوگل رتبه‌ای به سایتتون نمیده. به راحتی و با استفاده از ابزار خود گوگل برای تست ریسپانسیو بودن سایت، می‌تونین بفهمین سایتتون تو تست ریسپانسیو بودن قبول میشه یا نه. فقط کافیه از ابزار google mobile-friendly test استفاده کنین. اگه سایتتون ریسپانسیو نیست، حتما از یک طراح سایت کمک بگیرین.

2. ارورهای سرچ کنسول رو جدی بگیرین

ارور های کرال یا خزیدن گوگل، به این معنیه که گوگل نمی‌تونه صفحات سایتتون رو ایندکس کنه و بهش رتبه بده. به راحتی و با استفاده از گزینه coverage report توی کنسول جستجوی گوگل می‌تونین بفهمین که کدوم صفحات سایتتون خطا دارن و خطای اونها چیه که گوگل نتونسته ایندکسشون کنه.

ارور سرچ کنسول گوگل

3. سرعت سایتتون رو بهبود ببخشید

سرعت لود سایت، به عنوان یک فاکتور اثبات شده در رتبه سایت شناخته می‌شود. اگرچه خود سرعت به تنهایی فاکتور رتبه بندی نیست، ولی داشتن سایت کند باعث میشه نرخ پرش سایت بالا بره و کاربران سایت رو خیلی سریع ترک کنن.

برای بررسی سرعت سایت، پیشنهاد می‌کنیم که از دو ابزار تست سرعت سایت گوگل و webpagetest.org استفاده کنین. هر دو سایت به سرعت سایت شما نمره میدن و برای بهبود سرعت سایتتون پیشنهاداتی رو هم ارائه میدن که با انجام اون‌ها می‌تونین سرعت سایت رو بهینه کنین. البته باید توجه داشته باشید که تحلیل اطلاعاتی که در اختیارتون قرار داده میشه به تخصص نیاز داره، پس بهتره با یک سئوکار در ارتباط باشین و ازش کمک بگیرین.

گام 5: محتوایی بنویسید که گوگل برای آن ارزش قائل باشد

شکی نیست در این نیست که اگر می‌خواهید صفحات شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشند، باید محتوایی عالی بنویسید. ولی منظور از محتوای عالی چیست؟ چه محتوایی ارزشمند است؟

محتوای خوب و ارزشمند، محتوایی است که بتونه کاربران را مجاب کنه تا مقاله یا صفحه رو بطور کامل بررسی کنند و ترغیب بشن توی سایت بمونن یا اینکه سایت شما رو توی ذهنشون بسپارن.

در ادامه چند تکنیک برای نوشتن محتوای خوب بهتون معرفی می‌کنیم:

 1: از تکنیک آسمان خراش استفاده کنین

تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا، یک تکنیک عالی برای نوشتن محتواست که یک فرمول سه مرحله‌ای دارد. خیلی از تولید کنندگان محتوا و بلاگر‌ها از این تکنیک برای افزایش ترافیک سایت در زمانی کوتاه استفاده می‌کنند.

سه مرحله تکنیک آسمان خراش به صورت زیر است:

  • در صنعت مورد نظر، محتوایی پیدا کنین که میان کاربران محبوب باشه
  • سعی کنید چیز بهتری نسبت به این محتوا خلق کنید
  • در آخر هم محتوا رو در اختیار خوانندگان قرار بدین و تا جایی که می‌تونین به اشتراک بگذارین

تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا

فرض کنین قصد دارین در مورد طراحی تجربه کاربری مقاله بنویسین. گام اول اینه که (1) 10 مقاله جامع و به در بخور رو پیدا کنین و محتوای هرکدوم رو به صورت کامل بررسی کنین. بعد از اینکه بهترین مقالات در حوزه تجربه کاربری رو مطالعه کردین، (2) سعی کنین محتوایی بنویسین که هر کدوم از مواردی که توی این 10 مقاله گفته شده رو پوشش بده. یعنی چیزی که جامع‌تر از مواردی که وجود داره باشه و اینکه حتماً برداشت خودتونم به این متن‌ها اضافه کنین نه اینکه فقط خلاصه نویسی کنین و چندتا مقاله رو در یه مقاله ترکیب کنین. (3) در آخر هم مقاله و محتوای خودتون رو بین افراد و گروه هایی که می‌دونین مقاله تون به دردشون میخوره پخش کنین. فضای مجازی در این مرحله خیلی بدرد می‌خوره.

2: محتوا رو قطعه قطعه کنین

هیچ کسی دوست نداره با حجم عظیمی از نوشته‌های خسته کننده روبرو بشه. برای همین است که ما در مقاله‌ها از تیترهای مختلف به همراه عکس استفاده می‌کنیم. خواندن متن‌هایی که به صورت تیتروار قسمت بندی شده اند برای کاربر راحتتره، پس کاربر زمان بیشتری برای خوندنشون صرف میکنه و بانس ریت سایت که یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی سایته؛ پایین‌تر میاد.

3: اطمینان حاصل کنید تمام موارد لازم را پوشش می‌دهید

مطالعه بر روی بیش از یک میلیون سایت نشان می‌دهد سایت‌هایی که مطالب رو به صورت عمیق و تخصصی مورد بحث قرار میدن و به صورت کامل یک مطلب رو پوشش می‌دهند، نسبت به مقالات و نوشته‌هایی که فقط بخشی از یک مطلب رو توضیح میدن رتبه بهتری دارن.

چیزی نزدیک به 94 درصد محتوای تولید شده در اینترنت نادیده گرفته می‌شود و هیچ لینکی دریافت نمی‌کند. قرار گرفتن مطلب در 6 درصد باقیمانده اتفاقی نیست و نیازمند زمان و تخصص تولید محتواست.

گام 6: لینک سازی کنید

لینک سازی هم چنان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. برای ایجاد ارتباط موضوعی بین صفحات سایت خود، از لینک داخلی استفاده کنید. لینک داخلی پیمایش کاربر بین صفحات رو هم ساده می‌کنه و باعث میشه کاربر به اطلاعات لازم دست پیدا کنه. حواست به محتوای یتیم سایت هم باشه.

پیشنهاد

اگه با مفهوم محتوای یتیم آشنا نیستی، حتماً مقاله “محتوای یتیم و رفع آن” رو بخون. شاید توی سایتت این نوع محتوا رو داری ولی ازش بی‌خبری! ولی نگران نباش چرا که راه‌هایی معرفی کردیم که میتونی اون رو به راحتی برطرف کنی.

به دست آوردن لینک خارجی کار خیلی سختیه. شما باید به قدری خوب باشین و خوب بنویسید که بتونین از سایر سایت‌ها لینک خارجی دریافت کنین. اما یادتون باشه که خود شما هم می‌تونین با لینک دادن به سایت‌های معروف و معتبر در زمینه کسب و کارتون، اعتبار دامنه سایتتون رو بالا ببرید که اینکار خودش در زمینه سئو یک مزیت محسوب میشه.

جمع‌بندی

همونطور که می‌دونین، سئو پروسه‌ای زمانبر و تخصصیه. اما با رعایت یکسری نکات، می‌تونین رتبه سایتتون رو بهتر کنین و بیشتر دیده بشید، در نتیجه میزان فروش یا سودتون رو هم بیشتر کنین. در این مقاله هم سعی کردیم چک لیست سئو سایت رو بهتون معرفی کنیم تا با انجام تک تک این موارد، شاهد بهبود سئو سایتتون باشید.

اما به پاس قدردانی از اینکه تا اینجا با ما همراه بودین، ما چک لیست کامل سئو سایت وردپرس رو به صورت اینفوگراف برای شما تهیه کردیم. کافیه اون رو ذخیره کنین و ازش استفاده کنین.

چک لیست سئو 2021

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
3.8/5 (11)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
کوروش

ممنون عکس آخری خیلی به دردم خورد

ترانه صمدی

خیلی مفید بود، ممنونم🌹

شهریار احمدی

با سلام و خسته نباشید خدمت تیم یوایکس نت
ابزاری هست که بتونه چک لیست سئو رو خودش بررسی کنه و به طور کامل سایت رو آنالیز کنه؟

سید جواد

عالی بود بخصوص عکس چک لیست سئو که خیلی سریع مطالب خوبی رو در اختیار قرار میده.