4 قانون طلایی طراحی رابط کاربری – قسمت اول8 دقیقه

قوانین طراحی تجربه کاربری

مقدمه

در این مقاله از سری مقالات تخصصی یوایکس نت، 4 قانون طلایی برای طراحی بهتر رو با هم بررسی می‌کنیم. قوانینی که در این مقاله باهاشون آشنا می‌شیم، بر اساس مقالات 10 روش کاربردی برای طراحی رابط کاربری یاکوب نیلسن (Jakob Nielsen)، هشت قانون طلایی طراحی رابط کاربری بن اشنایدرمن (Ben Shneiderman) و اصول طراحی تعاملی بروس توگنازینی (Bruce Tognazzini) نوشته شده‌اند.

اما قبل از بررسی این قانون‌ها لازمه دیدگاه درستی نسبت به طراحی رابط کاربری داشته باشیم.

اصلا رابط کاربری چیه؟

رابط کاربری (UI) نقطه تعامل و ارتباط انسان با یک محصوله و در واقع راهی هست که از طریق اون، کاربر با یک برنامه یا وب سایت یا اپلیکیشن و به طور کلی یک محصول دیجیتالی تعامل برقرار می‌کنه.

به بیان دیگر، Ui یک لایه بصریست که اگر این لایه رو حذف کنیم، هیچ آیتم گرافیکی وجود نداره که باهاش تعامل داشته باشیم.

رابط کاربری یوایکس نت

توجه

صفحه نمایش، صفحه کلید، ماوس، ظاهر یک دسکتاپ، صفحه موبایل و … یک Interface محسوب می‌شوند.

اما تفاوت UI و UX چیه؟

توی مقاله “طراحان تجربه کاربری به گوش: بدانید و آگاه باشید” کامل توضیح دادیم.

برای اینکه بتونیم به عنوان یک طراح، رابط کاربری بهتری برای محصولاتمون طراحی کنیم، لازمه با اصول طراحی آشنا باشیم و همچنین قوانینی رو رعایت کنیم.

پیشنهاد

برای آشنایی با اصول طراحی مقاله اصول طراحی گرافیک رو بخونید.

قانون‌های طراحی رابط کاربری

1- کنترل رابط کاربری را در اختیار کاربران قرار دهید

رابط کاربری خوب این حس رو به کاربران القا می‌کنه که می‌تونند کنترل اون محصول رو در اختیار خودشون قرار بدهند. در این صورت کاربران تمایل دارند که قسمت‌های مختلف محصول رو کاوش کنند و این امر منجر به ایجاد ارتباط موثر بین کاربران و محصول و همچنین یادگیری سریع می‌شه.

برای ایجاد این حس در کاربران، فقط کافیه به اقداماتی که در ادامه گفته می‌شه عمل کنید:

تمامی اقدامات را برگشت پذیر کنید

این قانون به این معناست که کاربر همیشه باید بتونه بعد از انجام هر کاری به سرعت به عقب برگرده. این کار به کاربران امکان میده بدون ترس مداوم از خرابی، محصول رو کاوش کنند. در واقع وقتی کاربر می‌دونه که خطاها به راحتی قابل برگشت هستند، به کاوش گزینه‌های ناآشنا تشویق می‌شه. برعکس، اگر یک کاربر مجبور باشه برای انجام هر اقدامی بسیار محتاط باشه، با تعلل بیشتری به سراغ تجربه گزینه‌های ناآشنا میره و امتحان هر عمل ناآشنا منجر به ایجاد استرس در او می‌شه (و مسلما هیچ کس این تجربه رو دوست نداره).

برگشت پذیری در طراحی رابط کاربری

از نشانه‌های بصری واضح و قابل درک استفاده کنید

نشانه‌های بصری به کار برده شده در محصول باید کاملا واضح باشند. کاربر در هنگام پیمایش چندین صفحه باید بدونه دقیقا در کجا قرار گرفته. یک کاربر هنگام کار با محصول شما نباید از خودش بپرسه “من کجا هستم؟” یا “چطور به این صفحه رسیدم؟”

قابل پیش‌بینی باشید

قابل پیش بینی بودن یکی دیگر از نشانه‌های یک رابط کاربری خوبه. باید به کاربران نشانه‌هایی داده بشه که به اون‌ها در پیش بینی نتیجه یک عمل کمک کنه. یک کاربر وقتی در حال کار کردن با یک محصوله، نباید از خودش بپرسه برای رسیدن به هدفم (مثل خرید یک محصول، به اشتراک گذاشتن اون یا خوندن یک مقاله و …) کدوم دکمه رو باید فشار بدم؟” یا “این دکمه برای چیه؟”

قابل پیش بینی بودن در طراحی رابط کاربری

به کاربران برای تایید اقداماتشون بازخورد بدهید

ارائه بازخورد مناسب هنگام انجام یک عمل به کاربران کمک می‌کنه سریعتر به اهدافشون برسند. منظور از ارائه بازخورد اینه که برای هر اقدام کاربر، محصول باید یک واکنش واضح و معنادار نشون بده.

در طراحی UI همواره باید ماهیت تعامل رو در نظر بگیرید. برای اقدامات مکرر، پاسخ می‌تونه اندک باشه. به عنوان مثال، هنگامی که کاربر با یک شیء تعاملی (مانند یک دکمه) ارتباط برقرار می‌کنه، ارائه برخی نشانه‌ها برای تأیید عمل ضروریه. نشان دادن تایید عمل کاربر ممکنه به سادگی تغییر رنگ دکمه‌ای هنگام فشار دادن باشه. عدم وجود چنین بازخوردی کاربران رو مجبور می‌کنه تا دوباره بررسی کنند که آیا اقدامات مورد نظرشون انجام شده یا خیر.

برای اقدامات نادر و قابل توجه، پاسخ باید اساسی‌تر باشه. به عنوان مثال، هنگام پر کردن فیلد رمز عبور در فرم ثبت نام، UI خوب کاربران رو از الزامات رمز عبور مطلع می‌کنه و هنگامی که نیاز به رمز عبور برطرف می‌شه، کاربر یک علامت سبز رنگ می‌بینه.

برای همه کاربران طراحی کنید

کاربران با سطوح مختلف مهارت باید بتونند با یک محصول در سطوح مختلف تعامل داشته باشند. سعی کنید برای نیازهای مجموعه متنوعی از کاربران طراحی کنید. اضافه کردن ویژگی‌هایی مانند آموزش‌ها و توضیحات برای کاربران مبتدی بسیار مفیده (فقط به شرطی که کاربران باتجربه بتونند از این قسمت به راحتی بگذرند).

هنگامی که کاربران با یک محصول آشنا می‌شند، به دنبال میانبرهایی برای سرعت بخشیدن به اقدامات معمول هستند و شما باید امکان استفاده از میانبرها رو برای کاربران با تجربه فراهم کنید.

2- تعامل با یک محصول را راحت کنید

عناصری رو که به کاربران شما کمک نمی‌کنند حذف کنید.

رابط‌ها نباید حاوی اطلاعات بی‌ربط یا به ندرت مورد نیاز باشند. اطلاعات نامربوط باعث ایجاد حواس پرتی در کاربر می‌شه و با اطلاعات اصلی رقابت می‌کنه. با حذف عناصر یا محتوای غیر ضروری که مستقیماً از اهداف کاربر پشتیبانی نمی‌کنه، رابط‌ها رو ساده کنید. سعی کنید UI رو به گونه‌ای طراحی کنید که تمام اطلاعات ارائه شده روی صفحه با ارزش و مرتبط باشند. هر عنصر رو بررسی کرده و بر اساس ارزشی که برای کاربران ارائه می‌ده ارزیابی کنید.

اطلاعاتی را که کاربران قبلاً وارد کرده‌اند، مجددا درخواست نکنید

کاربران رو مجبور نکنید داده‌هایی رو که قبلاً وارد کرده اند تکرار کنند. وارد کردن اطلاعات به طور معمول برای کاربران خسته کننده‌ست؛ به ویژه زمانی که قبلاً تمام اطلاعات مورد نیاز رو ارائه کرده باشند. رابط کاربری خوب حداکثر کار رو انجام می‌ده در حالی که به حداقل مقدار اطلاعات از کاربران نیاز داره.

از به کار بردن اصطلاحات تخصصی خودداری کنید

هنگام طراحی یک محصول، از کلماتی استفاده کنید که خوندن و درک اون آسون باشه. محصول باید با کلمات، عبارات و مفاهیمی آشنا با کاربر صحبت کنه؛ نه اصطلاحات تخصصی و پیچیده.

قانون Fitts را در مورد عناصر تعاملی اعمال کنید

قانون Fitts می‌گه زمان دستیابی به هدف تابعی از فاصله و اندازه هدف است. حالا یعنی چی؟

به طور ساده و خلاصه یعنی با افزایش اندازه و سایز یک عنصر مسافتی که موس یا انگشت و .. برای انتخاب اون عنصر باید طی کنه کم می‌شه و در نتیجه زمان انتخاب اون عنصر کم میشه.

قانون fitts در رابط کاربری

از تعریف این قانون به نتایج زیر می‌رسیم:

  •  اهداف لمسی (Touch targets) باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا کاربران بتونند با دقت اون‌ها رو انتخاب کنند.
  • باید بین اهداف لمسی مختلف فاصله زیادی قرار بدیم.
  • اهداف لمسی باید در مناطقی از رابط کاربری قرار بگیرند که به راحتی قابل دستیابی باشند.

طراحی رابط‌های قابل استفاده برای همه افراد

هنگامی که رابط کاربری یک محصول رو طراحی می‌کنیم، باید مطمئن بشیم که محصول برای همه کاربران، از جمله افرادی که به کم بینایی، کم شنوایی، اختلالات شناختی یا نقص حرکتی مبتلا هستند قابل استفاده است. در واقع رابط کاربری خوب قابلیت استفاده رو برای همه گروه های کاربر افزایش می‌ده.

رنگ یکی از عناصر طراحی است که تأثیر به‌سزایی در دسترسی داره. افراد رنگ رو متفاوت درک می‌کنند – برخی از کاربران می‌تونند طیف کاملی از رنگ‌ها رو ببینند، اما بسیاری از افراد فقط می‌تونند طیف محدودی از رنگ‌ها رو تشخیص بدند. تقریباً 10 درصد از مردان و یک درصد از زنان به نوعی کوررنگی دارند. هنگام طراحی رابط‌ها، بهترِ از رنگ به عنوان تنها راه انتقال اطلاعات استفاده نکنیم. هر زمان که می‌خواهید از رنگ برای انتقال اطلاعات در رابط کاربری استفاده کنید، باید از یک نشانه دیگر هم برای انتقال اطلاعات به کسانی که رنگ‌ها رو نمی‌بینند استفاده کنید.

درک رنگ در رابط کاربری

پیشنهاد

برای استفاده موثرتر از رنگ‌ها در طراحی مقاله کنتراست رنگ و انواع آن رو بخونید.

برای انتقال بهتر مفاهیم از دنیای واقعی کمک بگیرید

استفاده از مفاهیم دنیای واقعی در طراحی رابط کاربری به کاربران امکان می‌ده بین دنیای واقعی و تجربیات دیجیتالی ارتباط برقرار کنند. مفاهیم دنیای واقعی اغلب برای آشنا ساختن ناآشناها استفاده می‌شند. به عنوان مثال سطل زباله روی دسکتاپ خود رو که حاوی فایل‌های حذف شده‌ست در نظر بگیرید. این سطل، یک سطل زباله واقعی نیست، اما از نظر بصری به گونه‌ای نمایش داده می‌شه که به کاربر کمک می‌کنه مفهوم رو راحت‌تر درک کنه.

استفاده از مفاهیم واقعی در رابط کاربری

نمایش درست خطاها

ایجاد خطا در سفر کاربر سهویِ. مدیریت اشتباه خطا همراه با پیام های خطای بی فایده می‌تونه کاربران رو سرخورده کنه و باعث بشه برنامه شما رو ترک کنند. پیام خطای موثر ترکیبی از اعلان علت بروز خطا همراه با نکاتی برای حل مشکله.

رابط کاربری خوب دارای پیام‌های خطای دقیق و سازنده است.

جمع بندی

توی این مقاله اول تونستیم مفهوم رابط کاربری رو به خوبی درک کنیم و بعد از اون با دو مورد از قوانین طلایی آشنا شدیم. توی قسمت دوم این مقاله می‌تونید دو قانون بعدی رو یاد بگیرید. رعایت این 2 قانون در طراحی به شما کمک می‌کنه رابط هایی طراحی کنید که کاربران رو به کاوش بیشتر محصول ترغیب می‌کنه، پیمایش صفحات رو برای کاربر راحت می‌کنه، همه کاربران با هر سطحی و هر اختلالی می‌تونند به راحتی با محصول شما کار کنند، با اون تعامل برقرار کنند و به راحتی به اهداف خود برسند.

خسته که نشدین نه؟؟ پس برای خوندن دو قانون بعدی برای طراحی رابط کاربری روی لینک زیر کلیک کنید:

قسمت دوم مقاله قوانین طلایی طراحی رابط کاربری

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (4)

برای سفارش طراحی رابط کاربری انواع سایت و یا اپلیکیشن و نرم افزار کاربردی کافیه با شماره 09923893480 تماس بگیرید یا در واتساپ همین شماره پیام بدین تا به صورت مستقیم مشاوره بگیرید و خدمات مورد نظر رو سفارش بدین.

از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات




    × از من بپرس...