4 قانون طلایی طراحی رابط کاربری – قسمت دوم5 دقیقه

راهنمای طراحی تجربه کاربری

مقدمه

در قسمت اول این مقاله با دو قانون طلایی رابط کاربری و همچنین مفهوم اون آشنا شدیم. در این مقاله با دو قانون دیگر و اقداماتی که باید برای عملیاتی کردن این قوانین انجام بدیم آشنا می‌شیم.

قانون‌های طراحی رابط کاربری

3- بار شناختی را کاهش دهید

بار شناختی میزان قدرت پردازش ذهنی مورد نیاز برای استفاده از یک محصوله. بهترِ از وادار كردن كاربران به فكر كردن یا كار زياد براي استفاده از محصول خودداري كنيد.

پیشنهاد

: برای آشنایی بیشتر با مفهوم بار شناختی و انواع اون مقاله 5 قانون ناب روانشناسی در طراحی UI/UX رو بخونید.

برای کاهش بار شناختی راهکارهای زیر رو انجام بدید:

اطلاعات یا اقدامات را تکه تکه کنید

در سال 1956، جورج میلر (روانشناس) جهان رو با نظریه تکه تکه کردن آشنا کرد.

این نظریه رو می‌تونیم هنگام سازماندهی و گروه بندی اقلام استفاده کنیم. به عنوان مثال، اگر رابط کاربری شما کاربران رو مجبور به وارد کردن شماره تلفن بدون فاصله معمولی کنه، به احتمال زیاد تعداد ثبت شماره تلفن های اشتباه افزایش پیدا می‌کنه چون افراد معمولاً نمی‌تونند خوشه‌های ده رقمی یا بیشتر رو برای کشف خطاها اسکن کنند. دقیقاً به همین دلیله که شماره‌تلفن‌ها یا شماره کارت‌های بانکی به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شوند.

تکه تکه کردن در طراحی رابط کاربری

تعداد اقدامات لازم برای تکمیل یک کار را کاهش دهید

هنگام طراحی رابط کاربری، سعی کنید تعداد کل اقدامات مورد نیاز کاربر برای رسیدن به هدف رو کاهش بدید. برای این کار می‌تونید از قانون سه کلیک استفاده کنید. قانون سه کلیک میگه کاربر هر جای سایت یا اپلیکیشن باشه باید بتونه تنها با سه کلیک به هدفش برسه.

وضوح بصری را ارتقا دهید

سازماندهی بصری خوب، قابلیت استفاده و خوانایی رو بهبود می‌بخشه و به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات مورد نظرشون رو به سرعت پیدا کنند. برای ارتقا وضوح بصری:

  • از ارائه اطلاعات بیش از حد به طور همزمان بر روی صفحه خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از به هم ریختگی بصری، از گرید استفاده کنید.

گرید برای وضوح بصری

از اصول کلی سازماندهی محتوا مانند گروه بندی موارد مشابه در کنار هم، شماره گذاری موارد و سرفصل‌ها استفاده کنید.

برای درک بهتر این مفاهیم مقاله “نظریه گشتالت” رو بخونید.

4- هویت رابط کاربری را در سراسر محصول یکسان کنید

یکسان بودن هویت المان‌های بصری در یک محصول یک ویژگی اساسی رابط کاربری خوبه. برای یکسان کردن هویت عناصر به کار رفته در یک محصول موارد زیر رو در نظر بگیرید:

ثبات بصری (سبک) داشته باشید

رنگ‌ها، فونت ها و نمادها، آیکن‌‌ها و تمامی عناصر بصری در سراسر محصول باید یکسان باشند. از استفاده از سبک‌های مختلف برای عناصر در صفحات مختلف خودداری کنید. به عنوان مثال، یک دکمه ارسال در یک صفحه از سایت شما باید در هر صفحه دیگری یکسان به نظر برسه. یا تمامی آیکن‌های به کار رفته در طراحی باید از یک سبک پیروی کنند.

ثبات بصری در طراحی رابط کاربری

هیچوقت اینجوری طراحی نکنین!

عملکرد را در سراسر محصول یکسان سازی کنید

یکسان سازی عملکرد به این معنیست که یک عنصر باید در سراسر رابط کارکرد یکسانی داشته باشه و تغییر نکنه. کاربرتون رو گیج نکنید. اقدامات رو با پیروی از “اصل حداقل شگفتی” انجام بدید تا رابط کاربری اونطور که کاربران انتظار دارند رفتار کنه.

مطابق با انتظارات کاربران طراحی کنید

مردم انتظارات خاصی در مورد برنامه‌ها یا وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنند دارند. یکی از بدترین کارهایی که می‌تونید با کاربران انجام بدید طراحی محصول به گونه‌ایه که با انتظارات کاربران مغایرت داشته‌باشه. مهم نیست چه استدلال منطقی برای نحوه عملکرد یا ظاهر اون ارائه می‌دید. اگر کاربران انتظار داشته‌باشند که محصول به صورت دیگه‌ای کار کنه یا ظاهر بشه، با تغییر این انتظارات با مشکل روبرو می‌شید. اگر رویکرد شما مزیت ملموسی نداره، بهترِ مطابق با انتظارات کاربرانتون پیش برید.

الگو‌ها را دوباره اختراع نکنید

برای اکثر مشکلات طراحی، در حال حاضر راه‌حل‌های مناسبی وجود داره. این راه‌حل‌ها الگو نامیده می‌شند. الگوهای محبوب تبدیل به قرارداد می‌شند و اکثر کاربران با اون‌ها آشنا هستند. عدم در نظر گرفتن این راه حل و ادامه طراحی با راه حل شخصی شما می‌تونه چالش‌هایی رو برای کاربران به دنبال داشته‌باشه. در بیشتر موارد، شکستن قراردادهای طراحی منجر به تجربه کاربری نامناسب می‌شه. شما نه تنها به دلیل اشتباه بودن راه حل خود، بلکه به دلیل عدم آشنایی کاربران با اون با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

سعی نکنید اصطلاحات رو دوباره اختراع کنید. در صورت وجود کلماتی که کاربران قبلاً اون‌ها رو می‌شناسند، از استفاده از اصطلاحات جدید خودداری کنید. کاربران بیشتر وقتشون رو در برنامه‌های دیگر و در سایت‌های دیگر می‌گذرونند، بنابراین انتظارات خاصی در مورد نامگذاری دارند. استفاده از کلمات مختلف ممکنه اون‌ها رو گیج کنه.

استفاده از الگو در رابط کاربری

جمع بندی

هدف طراحان UI تولید رابط‌های کاربر پسندِ: رابط‌هایی که بدون ترس از پیامدهای منفی، کاربران رو به کاوش بیشتر محصول تشویق می‌کنند. بدون تردید رابط‌های آینده بصری‌تر، فریبنده و قابل پیش‌بینی‌تر خواهند بود، اما اکثر اصول طراحی UI ذکر شده در این مقاله مطمئناً برای اون‌ها هم قابل اجرا خواهد بود.

توی این مقاله با 2 قانون دیگه از قانون های طلایی رابط کاربری آشنا شدیم. با استفاده از این دو قانون می‌تونید رابط‌هایی طراحی کنید که لازم نیست کاربران برای کار کردن با اون‌ها تلاش زیادی بکنند و در نهایت کاربران با محصولی رو به رو می‌شند که مطابق با انتظاراتشونه و هویت رابط کاربری در سراسر محصول یکسانه.

اگر شما هم با قانون دیگری آشنایی دارید که می‌تونه به طراحی رابط کاربری بهتر کمک کنه در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
2/5 (4)

برای سفارش طراحی رابط کاربری انواع سایت و یا اپلیکیشن و نرم افزار کاربردی کافیه با شماره 09923893480 تماس بگیرید یا در واتساپ همین شماره پیام بدین تا به صورت مستقیم مشاوره بگیرید و خدمات مورد نظر رو سفارش بدین.

از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده

اشتراک
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
علی دشتی

کاربردی و مفید ممنون یوایکس نت




    × از من بپرس...