8 قدم برای حرفه‌ای شدن در طراحی گرافیک

در طراحی گرافیک حرفه ای شو

مقدمه

شاید خیلی از افراد به خاطر کلیشه‌هایی که در جامعه در مورد هنر وجود داشته و هنوز هم کم و بیش وجود دارد؛ برای مدتی از علاقه خود دست کشیده‌اند و به کارهای دیگری مشغول شده‌اند؛ اما اکنون قصد دارند علاقه خود را دنبال کنند ولی نمی‌دانند از کجا شروع کنند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم 8 قدم موثر برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه‌ای را بررسی کنیم.

خوشبختانه طراحی گرافیک از آن دسته رشته‌هایی است که نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارد و می‌توانید با خواندن کتاب‌های زیبایی شناسی و اصول طراحی، یادگیری نرم افزارهای مورد نیاز با شرکت در کلاس‌های مختلف یا به صورت خودآموز این مهارت را کسب کنید. اما بعد از آموختن اصول طراحی و یادگیری نرم افزارهای مورد نیاز چه باید کرد؟

8 قدم برای حرفه‌ای شدن در طراحی گرافیک

 1. افراد تاثیر گذار را دنبال کنید

بعد از این که حوزه مورد علاقه خود را انتخاب کردید، طراحان تأثیرگذار در آن حوزه را پیدا کنید و هر روز کارهای آن‌ها را دنبال کنید. طراحان‌تأثیر گذار ترکیبی است از طراحان معروف و موفق، طراحانی که به آن‌ها  علاقه دارید و از آن‌ها الهام می‌گیرید و طراحانی که از طرح‌های آن‌ها  لذت نمی‌برید. دسته آخر را جدی بگیرید و به طور مداوم کارهای آن‌ها را دنبال کنید؛ چرا که این کار به شما کمک می‌کند درک کنید که چرا آن‌ها را دوست ندارید و درک کردن این موضوع قسمت اصلی در درک طراحی است.

پیشنهاد

اگر نمی‌دانید طراحی گرافیک شامل چه حوزه‌هایی است، پیشنهاد می‌کنم مقاله زمینه‌های طراحی گرافیک را مطالعه کنید.

اگر نمی‌دانید لیست خود را چگونه تهیه کنید، به سایت 365Awesome Designers سر بزنید. این سایت هر روز کارهای یک طراح را نشان می‌دهد.

 2. طرح‌های الهام بخش را جمع آوری کنید

هنگامی که تصمیم می‌گیرید فعالیت خود را به عنوان یک طراح گرافیک آغاز کنید، شروع کنید به جمع‌آوری طرح‌هایی که الهام بخش شما هستند. این کار باعث می‌شود بعد از مدتی علایق خود را شناسایی کنید و مطابق با آن سبک شخصی خود را تنظیم کنید. برای مثال شما پس از مدتی می‌بینید بیشترین عکس هایی که در پوشه خود ذخیره کرده‌اید، مربوط به طرح‌های اینفوگرافیک است. پس به احتمال زیاد شما علاقه‌مند به حوزه اینفوگرافیک هستید. برای ورود به این حوزه شروع به جستجوی منابع آموزشی کنید تا نحوه ایجاد آن و قوانین مربوط به آن را بیاموزید.

طرح‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید در طرح‌های آینده شما هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

اما این طرح‌ها را از کجا باید جمع‌آوری کنیم؟

با سایت‌های پیشرو در زمینه نمونه کارها مانند Dribbble و Behance آشنا شوید. این سیستم عامل‌ها بسیاری از کارهای با کیفیت بالا از طراحان برجسته در تمامی حوزه‌های طراحی گرافیک و همچنین طراحان UI را به نمایش می‌گذارند. طراحان در این سایت‌ها اغلب بینش خود را در مورد روند طراحی خود ارائه می‌دهند و آشنایی با بینش سایر طراحان در فعالیت شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

هنگامی که شما شکاف‌های موجود بین دانش خود و مهارت‌های مورد نیاز را شناسایی کردید، می‌فهمید که برای کاهش فاصله باید چه تکنیک‌ها و مفاهیمی را جستجو کنید.

 3. فرآیند طراحی را تجزیه و تحلیل کنید

اگر به طرح‌های طراحان دقت کنید، می‌بینید که اغلب آن‌ها  از ترکیب اشکال ساده تشکیل شده‌اند و چنین طرح‌هایی محصول افرادی است که به چگونگی ترکیب اشکال و خطوط تسلط دارند. تجزیه و تحلیل روند پشت یک طرح به شما امکان می‌دهد مراحل مورد نیاز برای ایجاد یک طرح را درک کنید. بسته به سطح مهارت فعلی، ممکن است در دانستن اینکه از چه ابزاری استفاده شده‌است یا کدام یک از اجزا اول ایجاد شده‌اند مشکل پیدا کنید؛ اما اجازه ندهید که این مسئله شما را متوقف کند. بررسی نحوه ایجاد یک طرح به شما امکان می‌دهد عضله خلاقیتتان را ورزیده کنید!

عضله خلاقیتت رو تمرین بده

یک راه سریع برای تمرین تجزیه و تحلیل طرح‌ها، استفاده از فایل‌های لایه باز است. با بررسی لایه‌ها می‌توانید به چگونگی ساخت طرح توسط طراح پی ببرید.

تجزیه تحلیل فرایند طراحی

 4. نحوه سرچ کردن را بیاموزید

همین که شروع به طراحی می‌کنید، به احتمال زیاد با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو خواهید شد. اما به یاد داشته باشیدکه شما تنها نیستید و دیگران هم با این مشکلات روبه رو شده‌اند. می‌توانید با یک سرچ ساده و دیدن چند ویدیو در یوتیوب به راحتی موانع را از سر راه خود بردارید. برای رفع موانع خود دقیقا همان چیزی را سرچ کنید که در آن مشکل دارید. مثلا شما در  ایجاد سایه‌های یک آیکون با مشکل مواجه شده‌اید. به جای اینکه سرچ کنید “چگونه یک آیکون ایجاد کنیم”، بنویسید “چگونه یک ایکون مسطح با سایه بلند ایجاد کنیم؟”

اصطلاحات مربوط به طراحی را یاد بگیرید تا راحت‌تر بتوانید تکنیک‌های موردنظرتان را پیدا کنید.

 5. کپی کنید

همانطور که قبلا هم گفته شد، ایجاد مجدد طرح دیگران به شما کمک می‌کند درک عمیق‌تری از تکنیک طراحی داشته‌باشید و باعث می‌شود مهارت‌های جدیدی را نیز بیاموزید؛ ولی به هیچ وجه آن‌ها  را به عنوان اثر خود منتشر نکنید و حق کپی رایت را رعایت کنید.

شما باید برای روشی که برای بازآفرینی طرح انتخاب می کنید خلاقیت به خرج دهید، بنابراین این تمرین از دو طرف چپ و راست مغز شما استفاده می کند. اگر نمی‌توانید به طور دقیق یک طرح را کپی کنید، ناامید نشوید؛ به یاد داشته باشید فرایند مهم‌تر از نتیجه است.

برای این کار، ابتدا طرحی را انتخاب کنید و از نرم افزار دلخواه خود برای ایجاد مجدد آن استفاده کنید.

 6. فضای منفی را در نظر بگیرید

استفاده مناسب از فضای منفی اغلب توسط طراحان مبتدی نادیده گرفته می شود. اما فضای منفی (یا فضای سفید) چیست؟ فضای سفید، قسمت هایی از طراحی شماست که توسط هیچ یک از عناصر بصری یا نوشتاری اشغال نمی‌شود. یک طراحی که در آن فضای منفی کافی نباشد مانند یک جمله بدون فاصله است و درک آن دشوار است.

استفاده موثر از فضای منفی به اندازه طراحی اهمیت دارد؛ چرا که فضای سفید خوانایی و درک مطلب را بهبود می‌‌خشد.

چطور از فضای سفید در طراحی گرافیک استفاده کنیم؟ به یاد داشته باشید که هیچ قانونی برای استفاده از فضای سفید وجود ندارد و هر طراحی به فضای منفی متفاوتی نیاز دارد. یادگیری استفاده مؤثر از فضای سفید، یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و فهمیدن این موضوع فقط به تمرین نیاز دارد.

 7. از بازخورد‌های منفی نترسید

همه ما وقتی در یک سطحی هستیم، از انتقاد می‌ترسیم. ما می‌ترسیم که ایده‌هایمان توسط دیگران زیر سؤال برود و به خاطر آن‌ها بازخواست شویم. یادگیری پذیرش انتقاد سازنده کار ساده‌ای نیست اما برای تبدیل شدن به یک طراح بهتر امری کلیدی است. همیشه این جمله را به یاد داشته باشید: “مهم نیست که چقدر خوب هستی، مهم این هست که می‌خواهی چقدر خوب باشی”.

از بازخورد منفی نترس

اگر به جای دفاع از خود در مقابل انتقاد دیگران از آن‌ها بپرسید “چه مشکلی دارد؟ چگونه می‌توانم آن را بهتر کنم؟” احتمالاَ شما یک پاسخ درست و انتقادی خواهید گرفت. این کار ممکن است باعث پیشرفت کار شما و ایجاد ایده‌های جدید در ذهنتان شود. اما گاهی ممکن است انتقاد دیگران را اشتباه بدانید. در این صورت آن را فقط به عنوان نظر شخصی آن‌ها در نظر بگیرید. شما همیشه می‌توانید انتقاد دیگران را نادیده بگیرید ولی برای بهبود کارتان بهتر است ابتدا به آن توجه کنید و درباره آن فکر کنید. طراحی ماهیتی ذهنی دارد و این که شخص دیگری نظر دیگری دارد به این معنی نیست که شما اشتباه می‌کنید. در حقیقت، اعتماد به شهود خود به اندازه اهمیت دادن به نظرات دیگران مهم است.

بهترین راه برای دریافت بازخورد، مکالمه شخصی با یک طراح باتجربه است. اگر کسی را در دنیای طراحی نمی‌شناسید، این کار ممکن است برای شما دشوار باشد اما جای هیچ نگرانی نیست؛ خوشبختانه، اینترنت مملو از جوامعی از طراحان است که مشتاق بازخورد هستند. برای گرفتن بازخورد می‌توانید از طراحان تأثیرگذاری کمک بگیرید که لیست آن‌ها  را تهیه کرده‌اید.

 8. پروژه‌ای که به آن علاقه‌مندید را انتخاب کنید

اگر قرار است فقط به یک توصیه از این مقاله عمل کنید، این توصیه را در اولویت قرار دهید.

همه ما می‌دانیم کار روی پروژه‌ای که به آن علاقه‌ای نداریم چقدر سخت است. اگر در ابتدای شروع فعالیت خود پروژه‌ای را انتخاب کنید که علاقه چندانی به آن ندارید، احتمالا موجب سرخوردگی شما خواهد شد؛ چرا که احتمالاً تمایلی به اختصاص زمان و تلاش لازم برای تکمیل پروژه نخواهید داشت.

اما تا زمانی که مهارت‌های طراحی خود را ارتقاء ندهید و تنها به یادگیری نرم افزار و رفتن به دوره‌های آموزشی اکتفا کنید، احتمال به دست آوردن چنین پروژه‌ای بسیار ضعیف است.

پس وضعیت خود را با پروژه‌های مورد علاقه خود هماهنگ کنید و همیشه به دنبال یادگیری تکنیک‌‌ها و مهارت‌های جدید باشید.

پروژه مورد علاقه را انتخاب کن

جمع‌بندی

بعضی از افراد فکر می‌کنند برای یادگیری طراحی گرافیک (یا طراحی گرافیک سایت) تنها یادگرفتن نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین کافیست و به محض یادگرفتن کار با این نرم افزارها می‌توانند وارد بازار کار شوند و با طراحان حرفه‌ای رقابت کنند. اما برای حرفه‌ای شدن لازم است اقداماتی فراتر از یادگیری نرم افزار انجام دهید.

از حجم زیاد مطالب مربوط به طراحی گرافیک نترسید. برای شروع فقط کافیست به خود یاد آوری کنید حرفه‌ای‌ترین و موفق‌ترین طراحان هم روزی تازه کار بودند

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (9)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات