طراحی تجربه کاربری سایت به روش یوایکس نت

توی ذهن و قلب کاربرانت بمون

طراحی تجربه کاربری برای حرفه ای ها

چه روش به روز و کاربرپسندی!

می دونی کاربران سایتت، چه کسانی هستند؟ چه رنج سنی دارند و چطور ترغیب میشن خرید کنن؟

شده به این فکر کنی چطور کاربران وفادار سایتت رو افزایش بدی؟ کسانی که شما رو به دوستانشون معرفی کنند؟

چطور ممکنه کاربران وقتی از سایتی استفاده می کنند راضی هستن و برای دفعات بعدی هم باز سراغ این سایت میروند؟

روش درست برای طراحی سایت و اپلیکیشن شما چیه؟

طراحی تجربه کاربری روشی مطمئن برای پیشرفت کسب و کار

روشی علمی بر اساس تحقیقات مخصوص کاربران شما

به این فکر می کنید سایتی رو طراحی کردید، سئو کردید و دیگه این تمام کاریه که باید انجام می دادید؟

روشهای مختلفی رو امتحان کردید اما همچنان آمار کاربرانتون ریزش داره؟

اصلا نمی دونید وب سایت و اپلیکیشن خودتون رو چطور طراحی کنید که کاربران خوششون بیاد؟

در انتخاب اصول و قواعد مختلف مردد هستید و نمیدونید کدوم برای شما بهتر عمل می کنه؟

طراحی تجربه کاربری، به درد چه کسانی می خوره؟

استفاده از طراحی تجربه کاربری مفیده برای:

  • استارتاپ ها
  • فروشگاه ها
  • شرکت ها
  • پزشکان و خدمات درمان
  • وبلاگ ها
  • عکاسان
  • افرادی که می خواهند در ذهن کاربران خود بمانند
  • و ..

آیا سایت فروشگاهی دارید و کاربران به محصول مورد نظرشون به راحتی دسترسی ندارند و همین باعث ریزش کاربرانتون شده؟

یا سایتی دارید که می خواهید چیدمان بهتری داشته باشد اما نمی دانید چطور میشه به طراحی کاربرپسند رسید؟

حتما دنبال راهی برای افزایش درآمد از طریق سایت و اپلیکیشنتون هستین!

اپلیکیشنی دارید که با اینکه خدماتتون خاص و پرکاربرده اما مدام کاربران از نحوه کار با اون شکایت دارن؟

نگران نباشید چاره کار، طراحی تجربه کاربریه….

نیاز به طراحی ux

چرا UX اینقدر مهمه؟

همیشه مشتری نیروی اصلی توسعه یک کسب و کاره.

در دنیای امروزی، مردم تجربه کاربری سریع، آسان و کارآمد می خوان. پس برای حفظ رضایت مشتری باید طراحی متفاوت نسبت به چندین سال پیش داشت.

تجربه کاربری هم به تجربه کلی کاربری گفته میشه که بعد از استفاده از سایت، اپلیکیشن و نرم افزار داره. این مربوط به تمام جنبه های تعامل بین اون شرکت و مشتریان بالقوه اش هست.

طراحی تجربه کاربری زمینه ای پویا است که هر ساله روشهای جدیدی طبق یافته ها و تحقیقات به اون اضافه میشه. یکی از این تحقیقات، موضوع ویروس کرونا در سراسر جهان و تغییر عادات و رفتار کاربران وب است. کوید 19 تعاملات همه رو دستخوش تغییر کرد و باعث تغییرات ناگهانی در نحوه تعاملات ما با جهان شد، چه مجازی و چه واقعی. مردم وقت بیشتری رو توی اینترنت می گذرونن، از خدمات آنلاین بیشتری استفاده می کنن و تا جای ممکن خریدها رو اینترنتی انجام میدن. پس تفکر و رفتار کاربران وب تغییر کرده و اهمیت خدمات اینترنتی بیشتر از قبل مشخص شده.

وجود انواع کسب و کارهای آنلاین و رقابت بین آنها، افزایش جمعیت استفاده کننده از این خدمات و افزایش سطح آگاهی کاربران، شلوغی و تنوع مطالب، پیچیده تر شدن الگوریتمهای گوگل و … بیشتر از همیشه نیاز به بهتر بودن و متمایز بودن بین سایرین رو ایجاد کرده. تجربه های آنلاینی که همگی بعد از ویروس کرونا تجربه کرده ایم با تجربه های قبلی متفاوته و این نیازمند بازبینی در روش طراحیه.

اهمیت تجربه کاربری اپلیکیشنبا تجربه کاربری می تونید:

  • نرخ تبدیل سایت خودتون رو زیاد کنید: سایتهایی که خدمات مشابه ارائه میدن خیلی زیادن، هر چی طراحی با تجربه کاربری آسون و جذاب باشه، مشتریانش بیشترن. طبق تحقیقاتی که انجام شده، تجربه کاربری خوب می تونه تا 400 درصد نرخ تبدیل رو افزایش بده. مثلا وقتی اطلاعاتی که مشتری میخواد توی بهترین جای ممکن قرار داده بشه، او راحت به خواسته اش میرسه و برای بار بعدی هم به سایت شما مراجعه می کنه. یه تجربه کاربری برنامه ریزی شده، می تونه میزان تمایل اون بازدیدکننده را برای استفاده از خدمات و محصولات شما رو افزایش بده. دیگه چی بهتر از این توی این دنیای آنلاین پر رقابت؟!

 

  • طراحی تجربه کاربری باعث بهبود سئو میشه: تا حالا شده هزینه زیادی کرده باشید برای تبلیغات گوگل، رپورتاژ آگهی و … و بعد از بررسی ببینید خیلی خوب بازدید سایتتون زیاد شده اماااااا مشتریانتون تغییری نکردن یا تعداد کمی نسبت به اون بازدید، تبدیل به مشتریانتون شدن؟ اون موقعه که فکر می کنید یا سئوکارتون خوب نبوده و یا روش مناسبی را برای سایتتون پیاده سازی نکرده!! و پولتون رو هدر دادین. اما این میتونه دلیل مهمی داشته باشه: کاربر میاد وارد سایت میشه، اطلاعاتی که می خواد به دست نمیاره، یا کار با سایتتون رو سخت می بینه و سایت رقیب رو بهتر می پسنده و یه عالمه نکات ریز و درشتی که بعد از تحلیل و بررسی میشه فهمید! پس وقتی سایت یا اپلیکیشنت طراحی تجربه کاربری مناسبی داشته باشه، در کنار انجام تکنیکهای سئو، می تونی هم کاربران بیشتری رو سمت خودت جذب کنی و هم اینکه اونها رو ماندگار و تبدیل به مشتریان وفادارت کنی. اتفاقا گوگل هم برای تجربه کاربری امتیاز گذاشته و میگه وقتی سایتی برای استفاده خوب کاربران طراحی بشه و کاربران بیشتر بیان به این سایت سر بزنن، حتما سایت خوب و مفیدیه و امتیاز بالاتری می ده.

فایده تجربه کاربری

  • اعتماد و اعتبارتون رو زیاد کنید: وقتی رفتار کاربران وب رو میبینیم، می فهمیم اونها قبل از اعتماد و خرید از یک شرکت به صورت آنلاین، اول دنیال محصول یا خدمات می گردند، مقایسه می کنن و با آگاهی نسبی تصمیم به خرید می گیرند. افزایش مشارکت مشتریان کار آسونی نیست اما اعتبار زیادی به همراه داره. تا حالا به این فکر کردین که مشتراین بالقوه چطور میتونن بهتون اعتماد کنن؟ و مشتریانی که یکبار از خدماتتون استفاده کردن چطور میتونن دائمی بشن و برای دفعات بعدی هم از خدماتتون استفاده کنن؟ هر چی اعتبار بیشتر باشه فروش هم بیشتره. پس استفاده از متخصص UX بهتون کمک می کنه تا با وفاداری و حفظ مشتری، به هدف کسب و کارتون برسید.

 

  • در هزینه و زمان صرفه جویی کنید: استفاده از طراحی تجربه کاربری در طراحی اولیه توسعه محصول، باعث میشه هزینه هاتون کمتر بشه نسبت به اینکه بعد از آماده شدن محصولتون به فکر بازطراحی سایت بیفتین! وقتی سایت یا اپلیکیشنتون رو با استفاده از UX به دست مشتریانتون برسونید، باعث میشه توی هزینه هاتون صرفه جویی کنید.

 

  • درآمدتون رو افزایش بدید: سرمایه گذاری بر تجربه کاربری، بازدید سایتتون رو افزایش میده و باعث میشه نرخ تبدیلتون بالاتر بره. پس ایده خوبیه که از طراحی تجربه کاربری استفاده کنید تا در دنیای پررقابت، پیشرو باشید. درواقع علاوه بر نگهداشتن مشتری خودتون باعث میشید محصولات و خدماتتون رو به سایرین پیشنهاد بدهند و UX استراتژی فوق العاده ای برای تبلیغات دهان به دهانه که در طولانی مدت باعث افزایش درآمد شما میشه. یک طراحی خوب UX میتونه مشتریان بالقوه شما رو ترغیب کنه تا محصولتون رو بخره و به جای بی میلی کاربران از ادامه کار با سایت، از ترک سایت و اپلیکیشن شما و پیوستن به رقیبتون جلوگیری کنه.

با این همه فایده ای که طراحی UX داره، خوبه که مشاوره بگیری و بهتر عمل کنی… ارزشش رو داره

برای اجرای UX چه کارهایی انجام میشه؟

توی یوایکس نت، هر پروژه ای برنامه ریزی خاص خودش رو داره. اما فرایند طراحی تجربه کاربری به صورت کلی 4 مرحله اصلی داره

پژوهش و تحلیل

هدف کسب و کارتون رو میشناسیم

نیاز کاربرانتون رو شناسایی می کنیم

رقبای شما رو بررسی می کنیم

رودمپ تهیه می کنیم

تعیین استراتژی

تهیه پرسونای کاربران

رسم نقشه سفر مشتری

استراتژی محتوا

معماری اطلاعات

طراحی و پروتوتایپ

طراحی جریان کاربری

طراحی اسکچ

طراحی وایرفریم

طراحی Style Guide

تست و بررسی

تست A/B

تحلیل رفتار کاربران

تست کاربردپذیری

بازخورد و بازبینی

سایت و یا ایده سایتت رو بگو، مشاوره بگیر و محکم  و علمی سمت اجرای اون حرکت کن

سوالهایی که شما پرسیدید

UX در چه زمینه ای به کار میره؟

+ برای ما، تجربه کاربری چیزی بیشتر از یه ویژگیه! در واقع این تجربه کاربری نه تنها در پروژه بلکه توی زندگی روزمره، ساخت نرم افزار، وب سایت، اپ موبایل و طراحی محصول هم وجود داره. اما بخاطر اینکه بتونیم خدماتمون رو با کیفیت بیشتری ارائه بدیم، روی UX طراحی سایت و اپلیکیشن تمرکز کردیم. برای همین همه فعالیتهایی که منجر به موفقیت در محصول میشه مثل تحقیقات کاربری، استراتژی محصول، رابط کاربری و طراحی تجربه کاربریی، تست کاربردپذیری، نمونه سازی اولیه و طراحی و توسعه وب سایت رو انجام میدیم. معتقدیم طراحی عالیه که بتونه کاربر و بازدیدکننده رو تبدیل به مشتری اون هم از نوع مشتری وفادار تبدیل کنه.

شما یوایکس را از اول تا آخر انجام میدین؟

+ ما می تونیم طراحی UX رو انجام بدیم و خودمون پیاده سازی کنیم و هم اینکه با استارتاپ ها، برنامه نویسان، تولیدکننده های اپلیکیشن همکاری کنیم (دولوپرها) و تنها UX رو انجام بدیم و برای مراحل پیاده سازی از تیم اونها استفاده کنیم. درواقع ما همکار تیم های اجرایی هستیم.

تیم شما با سایر طراحان UX چه فرقی دارد؟

+ ما انجام پروژه های یوایکس رو محدود به اجرای اون نمی کنیم. یعنی ما همکار دولوپرهایی هستیم که اجرای پروژه وب یا اپ رو به عهده دارن. هر کسب و کاری می تونه پروژه یوایکس خودش رو برون سپاری کنه و تا اجرای کامل و خلاقانه اون و همچنین گرفتن بازخورد روی همکاری تیم ما حساب کنه. وقتی پروژه ای اجرا میشه، این به معنای پایان همکاری نیست بلکه بازبینی های سه ماهه و بعضا ماهانه ما ادامه داره.

نحوه نمایش اطلاعات رو همراه با داستان برند ترکیب می کنیم تا بسته به استراتژی اون کسب و کار، کاربران استفاده کنند، لذت ببرند و به دیگران توصیه کنند.

ما توی هر پروژه جدید، خودمون رو به چالش می کشیم تا چیز جدیدی رو امتحان کنیم و بهبود بدیم، درواقع بهبود فرایند شعار تیمی ماست تا در کنار حفظ کیفیت، در سرعت و هزینه ها هم بهینه سازی کنیم.

فقط پروژه های بزرگ مثل فروشگاهی انجام میدین؟

+ تجربه کاربری برای همه پروژه ها چه کسب و کارهای کوچک و چه بزرگ کاربرد داره و تاثیرش قطعا مثبته. حتی اگه یک سایت شخصی دارید که می خواهید دستاوردهاتون رو نمایش بدین، باید این اطلاعات در مکان و به روشی ارائه بشه که برای مخاطب جالب، آسان و مفیده. دیگه سایتهای فروشگاهی، که اجناس خیلی زیاد و دست بندیهای متنوعی دارن هم باید آسان، کاربردی و مرتب باشه. UX برای همه کسب و کارهای آنلاین و با هر اندازه ای کاربردی و مفیده.

شما UI/UX کار می کنید یا تنها UX ؟

+ ما تیم طراحی گرافیکی هم داریم یعنی می تونیم فرایند ux رو انجام بدیم و نتیجه رو به  UI کارمون تحویل بدیم و بعد کامل تحویل بدیم یا اینکه اگه شما خودتون  UI کار می کنید یا UI کار دیگه ای می شناسید و می خواهید براتون انجام بدن، ما رو به هم معرفی می کنید تا در کنار هم طراحی رو انجام بدیم.

هزینه انجام پروژه های UI/UX شما چقدره؟

+ قیمت گذاری پروژه های ما به دامنه پروژه، زمان، آیتم های قابل تحویل و تیم به صورت مستقیم وابسته است. وقتی میزان بزرگی پروژه رو ندونیم، وقتی نفهمیم آیا UI رو هم ما انجام میدیم یا خودتون تیم اجرایی دارید، کاربران شما چه کسانی هستن؟ و … نمی تونیم قیمت دقیق بدیم. درواقع پروژه های یوایکس خیلی پویا هستن و برآورد هزینه و زمان، نیاز به اطلاعات پروژه داره. مثلا ممکنه یه پروژه ده هفته زمان ببره و پروژه ای پانزده هفته پس حتی زمان اجرا متفاوته و قیمت یکسانی نداره. برای همین می تونید از مشاوره واتساپ ما یا سایر راه های ارتباطی استفاده کنید.

شما برای استارتاپ ها هم کار می کنید؟ وقتی استارتاپ من در مراحل اولیه باشه، چطور می تونم هزینه های شما رو پرداخت کنم؟

+ ما با استارتاپ ها هم همکاری می کنیم و همراهشون هستیم. شما فرض کنید استارتاپی دارید که در حال ارائه خدمات اپ جدیدی هست. اگه بنا به سنت قدیمی خودتون یا تیم دولوپرتون پروژه رو طراحی و اجرا کنه، اپ وارد بازار بشه و کاربران از کار باهاش راضی نباشن، به نظرشون کار باهاش سخت باشه، مجبور می شید باز طراحی کنید حالا این وسط ایده تون هم توسط رقبای دیگه لو بره و اونها پروژه رو بهتر اجرا کنند … حالا چقدر هزینه داره؟ پس وقتی اول هزینه بشه ولی محصول موردپسند کاربر باشه ارزش داره.

برای اجرای پروژه، ما چه اطلاعاتی باید به شما بدیم؟

+ اول درخواستتون رو از طریق واتساپ یا سایر راه های ارتباطی بهمون میگین، با شما تماس می گیریم و سوالاتی که مورد نیازه ازتون می پرسیم و با کلیات پروژه آشنا می شیم. سوالات درباره اهداف پروژه، مخاطبان، بودجه، زمان و سایر موارد ضروریه. تحلیل اولیه انجام می دیم و حدود زمان و هزینه بهتون میدیم. پس از توافق، قرارداد می بندیم و پیشنهادات پروژه بهتون ارائه شده و پروژه اجرا میشه.

برای اجرای پروژه، ما چه اطلاعاتی باید به شما بدیم؟

+ اول درخواستتون رو از طریق واتساپ یا سایر راه های ارتباطی بهمون میگین، با شما تماس می گیریم و سوالاتی که مورد نیازه ازتون می پرسیم و با کلیات پروژه آشنا می شیم. سوالات درباره اهداف پروژه، مخاطبان، بودجه، زمان و سایر موارد ضروریه. تحلیل اولیه انجام می دیم و حدود زمان و هزینه بهتون میدیم. پس از توافق، قرارداد می بندیم و پیشنهادات پروژه بهتون ارائه شده و پروژه اجرا میشه. 

فرایند اجرای پروژه ها توسط تیم شما چطور انجام میشه؟

+

روند طراحی UX در تیم ما بر اساس تفکر طراحی انجام میشه که با هر نوع پروژه ای سازگاریم. هر طراحی تجربه کاربری پروژه ای منحصربفرده اما همیشه نکته های زیر در هر پروژه ای مرور میشه:

  • کشف و تحقیق: جلسه میذاریم، درمورد پروژه بیشتر می پرسیم، با ذینفعان مصاحبه می کنیم، ایده هامون رو یادداشت می کنیم، برای مراحل بعدی برنامه ریزی می کنیم. در صورت نیاز مجددا جلسات مصاحبه میذاریم تا به صورت کامل نیازها را شناسایی کنیم. با مشتریان فعلی کسب و کار صحبت کرده و رقبا را بررسی می کنیم. همه این اطلاعات برای فازهای بعدی جمع آوری و ثبت می شوند.
  • تعیین استراتژی: بر اساس نتایج یافته هامون، یک استراتژی مخصوص طراحی می کنیم، معماری اطلاعات انجام میدیم، سبک طراحی UI را آماده و اعتبارسنجی می کنیم و بازخورد می گیریم.
  • طراحی UI/UX: پس از تائید مفاهیم، نوبت به طراحی اصلی میرسه، جریان کاربری، اسکچ، وایرفریم ها، رابط کاربری، طراحی تعامل و نمونه سازی انجام میشه و برای طراحی و اجرا به تیم توسعه دهنده تحویل داده میشه.

سوال بپرس پاسخ بگیر