چطور معماری اطلاعات خوب سایت، باعث رشد می‌شود؟

معماری اطلاعات در تجربه کاربری

مقدمه

اگه درباره طراحی تجربه کاربری شنیده باشید، احتمالا مستقیما سمت معماری اطلاعات گام بر می دارید که به اون به صورت اختصار IA می گوییم. احتمالا جذب IA می شید چرا که از حل مسئله لذت می برید، یا استعداد خدادادی برای ساماندهی اطلاعات پیچیده به صورت شفاف و راه های منطقی دارید. اما قبل از اون باید یه سری نکات رو بررسی کنید.

قطعا جهان به معماران اطلاعاتی نیاز داره. ما در عصر اطلاعاتی زندگی می کنیم و بیشتر از هر زمانی دیگه، ضروریه که هر سازمانی که با داده ها کار میکنه، از معماری اطلاعات آگاه باشه. این داده ها رو با دقت برنامه ریزی کنه و مطمئن باشه که محتواها به موجودی بی قاعده و بی منطق تبدیل نمی شن.

معماری اطلاعات چیست
معماری اطلاعات کاربر رو از نقطه آ به نقطه ب می رسونه

ما به عنوان مصرف کننده، عادت کردیم دقیقا همان چیزی رو که نیاز داریم، در جایی که انتظارش رو داریم پیدا کنیم. حالا وقتی اون رو به راحتی پیدا کنیم، این اتفاقی نبوده و این کار نتیجه تحقیقات و آزمایشات گسترده درمورد کاربران بوده. حالا اگه اون اطلاعات رو پیدا نکینم چی میشه؟ ظرف چند ثانیه منصرف میشیم و اونجا رو ترک می کنیم و سراغ یک سایت یا اپلیکیشن دیگه میریم.

به صورت خلاصه، وقتی با تجربه کاربری بدی مواجه میشیم، خیلی صبر نداریم.

درنتیجه، بی عیب بودن در دنیای رقابتی امروزه، به یه امر حیاتی تبدیل شده. این ساختاربندی درست یا غلط، به معماری اطلاعات سایت یا اپلیکیشن برمی گرده، وظیفه یک معمار اطلاعات اینه که مطمئن بشه هر چیزی در جایی باشه که باید باشه در حالی که مزیت رقابتی، حفظ بشه. و اجرای این کار همیشه کار آسونی نیست. همانطور که به زودی خواهید دید، چیزهای زیادی وجود داره که میشه بهش فکر کرد و قبل از اینکه دست به طراحی بزنیم، بررسیشون کنیم.

اما منظور ما از معماری اطلاعات دقیقا چیه؟

خیلی ساده شروع می کنیم. اگر به سمت پایین اسکرول کنید، 8 تا اصولی رو پیدا می کنید که باید در طراحی معماری اطلاعات رعایت کنیم و این ویژگی یک معماری اطلاعات خوبه که هم به نفع کاربره و هم به نفع کسب و کار شما. این اطلاعات میتونه به عنوان یک خط مشی اصلی شما باشه و در انتهای این مقاله، برخی فرایندهای مفید را با شما به اشتراک می گذاریم. به علاوه یک لیست مفید بهتون نشون میدیم که برای طراحی IA یک سایت مفید و کاربری است.

آماده اید بریم سراغ یادگیری؟ لیست اطلاعاتی که با هم یاد میگیریم 7 مورد زیر هستند، می تونید به ترتیب بخونید یا مستقیما سراغ موضوعی که می خواهید بروید.

  • معماری اطلاعات چیه؟
  • اصل معماری اطلاعات چیه؟
  • ارزش معماری اطلاعات چیه؟
  • فرایندهای کلیدی معماری اطلاعاتی چیه؟
  • چطور می تونیم معماری اطلاعات سایت خودمون رو تعریف کنیم؟
  • معماران اطلاعات از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟
  • منابع بیشتر برای مطالعه

معماری اطلاعات چیه؟

طراح معروف تجربه کاربری، Jared Spool گفته:” طراحی خوب، وقتی خوب انجام بشه، نامرئیه. اما وقتی طراحی ضعیف باشه، متوجه اون میشیم.

همین اصل برای معماری اطلاعات هم صدق میکنه. وقتی همه چیز مرتب باشه، نامرئیه. جالب اینه که “علم نظم” تعریف واحدی نداره که کارشناسان درباره اون توافق داشته باشند. اما همه توافق دارند که معماری اطلاعات یک علم نظمه و به هر روشی که انجام بشه، روش موثری در سازماندهی محتواست.

تاریخچه معماری اطلاعات به مصر باستان برمی گرده. کتابدارانی که در کتابخانه اسکندریه بودند، محتوای کتابها را را به 120 فهرست تقسیم کرده بودند. اصل یکی است و فقط اسم اون رو معماری اطلاعات نگذاشته بودند. اما حس خوبی بود چون همه چیز دسته بندی شده بود. در حقیقت یکی از موارد ذکر شده معماری اطلاعات در اوایل دهه 1970 اتفاق افتاد. وقتی که آزمایشگاه های XEROX نیاز به روشهای ساختاریافته برای نظم اطلاعاتی خود داشتند و فناوری از این خواسته و نیاز آنها حمایت کرد.

از اون به بعد خبری از اخبار معماری اطلاعات نبود تا اینکه اینترنت همه چیز رو دگرگون کرد. در سال 1998   Peter Morville و  Louis Rosenfeld کتاب “معماری اطلاعات برای شبکه جهانی وب” را نوشتند و در حالی که نویسندگان این کتاب انتظار موفقیت زیادی نداشتند، این کتاب به بهترین کتاب اینترنتی آمازون تبدیل شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. این ماجرا چه چیزی رو نشون میده؟

می تونید ببینید که مردم واقعا به ساختار توجه می کنند. در عصر اطلاعات، کار معماران اطلاعاتی، طراحان تجربه کاربری، طراحان تعاملی و تولیدکنندگان محتوا از هر زمان دیگری، اهمیت بیشتری داره که بدون اون، وب دچار هرج و مرج و بی نظمی میشه. خب حالا باید چه کرد و از کجا شروع کرد؟ در ادامه بررسی می کنیم.

اصل معماری اطلاعات چیه؟

هشت اصل مهم معماری اطلاعات
8اصل معماری اطلاعات که کمک می کنه طراحی بهتری داشته باشیم

معماری اطلاعات نباید در خلا و بدون برنامه انجام بشه. از رفتار کاربران گرفته تا سازماندهی برای برنامه های آینده، باید معماری اطلاعات به روشی منطقی انجام بشه. برای رسیدن به ساختار خوب سایت و رعایت اصولی معماری اطلاعات، Dan Brown هشت اصل رو معرفی کرده که در ادامه به اونها اشاره می کنیم. این اصول، میگه باید درک کنیم که معماری اطلاعات باید صرفا ساختار باشه، چیزی که با نقشه و نمودارقابل نمایش باشه. پس معمار باید درک خوبی از عملکرد سایت  و اطلاعات کاملی از مطالب داشته باشه. وقتی این الزامات برآورده شد، معمار میتونه از این 8 اصل برای بهینه سازی IA استفاده کنه:

  • اصل اشیا: باید به محتوا به عنوان موجود زنده نگاه کنیم و همینطور رفتار کنیم. محتوا چرخه حیات، رفتار و ویژگی داره.
  • اصل انتخاب: کمتر، بیشتره. پس سعی کنید تعداد انتخابها رو به حداقل برسونید.
  • اصل افشای اطلاعات: پیش نمایش اطلاعاتی رو نشون بدین که به کاربران کمک می کنه بفهمند اون اطلاعاتی که در لایه های بعدی پنهان شده اند، چه هستند.
  • اصل مثال زدنی ها:  وقتی محتوای دست بندیها را مشخص می کنید، نمونه ای از محتوای اونها رو نشون بدین.
  • اصول درها(مسیرها)ی ورودی: به این فکر کنید حداقل 50 درصد کاربران شما، از کانال ورودی متفاوتی وارد صفحه اصلی وبسایت شما خواهند شد.
  • اصل طبقه بندیهای متعدد: برای بررسی اطلاعات سایت، چندین طرح طبقه بندی برای نمایش اطلاعات به کاربر داشته باشید.
  • اصل ناوبری متمرکز: ناوبری را ساده نگه دارید و هرگز موارد دیگه ای رو به اون اضافه نکنید.
  • اصل رشد: محتوا در حال رشده پس همیشه مطمئن باشید که سایتتون این قابلیت رو داره که برای رشد این اطلاعات، مقیاس پذیر باشه.

همینطور که می بینید اصول زیادی هستند که باید به اونها توجه کنید. بسته به اندازه وبسایت، IA میتونه یه کار پیچیده ای باشه که نیاز داره به صورت مداوم بهش توجه بشه. این کار ضروریه و در صورتی که سهل انگاری بشه، ممکنه باعث شکست تجارت و کسب و کار بشه.

ارزش معماری اطلاعات چیه؟

وقتی صفحه هایی که محتوای کم ارزشی ارائه می دادند، توسط فیسبوک و گوگل، امتیاز منفی گرفتند، به همه نشون داده شد که تولید محتوای باارزش، چقدر مهمه. اما اگه سایتی محتوای ارزشمند داشته باشه اما معماری اطلاعات اون بد باشه، محتوای ارزشمند اون کشف نمیش. این خبر خوبی برای کاربران و هم برای کسب و کار نیست. پس معماری اطلاعاتی خوبه که هم برای کاربرانش ارزش ایجاد کنه و هم برای کسب و کار.

  • ایجاد ارزش برای کاربران
  • ایجاد ارزش برای کسب و کار

ارزش کاربران

ما در جهانی زندگی می کنیم که مردم دنبال رضایت فوری هستند. این خواسته به همراه تولید بیش از حد اطلاعات و امکان گزینه های انتخابی متعدد، به معنی اینه که باید محتوای مناسب رو در زمان مناسب ارائه بدیم. اگه روند پیدا کردن اطلاعات خیلی پیچیده یا کند باشه، کاربر خیلی راحت این فرایند رو رها می کنه و به کار خودش ادامه میده. طبق گفته Peter Morville و Louis Rosenfeld در کتاب خودشون، هدف از معماری اطلاعات یک وبسایت، برآورده کردن نیازهای مختلف کاربرانه. به گفته اونها 4 نوع نیاز اصلی هست که باید برطرف بشه:

  • جستجوی موارد شناخته شده: کاربران برای جستجوی مطالب مورد پسند و شناخته شده به وبسایت ما می آیند.
  • جستجوی اکتشافی: کاربران برای الهام گرفتن، به وبسایت ما می آیند. این دسته به دنبال چیزهای مطلوب هستند اما مطمئن نیستند دقیقا به دنبال چه هستند.
  • تحقیقات جامع: این دسته از کاربران در حال تحقیقات جامعی هستند که هدفشون اینه که هر چه بیشتر اطلاعات پیدا کنند.
  • جستجوی مجدد: کاربران نیاز دارند مجددا مطالب دلخواهشون رو پیدا کنند برای همین تلاش می کنند تا اون موارد رو پیدا کنند.

 

انتظار کاربران وب از معماری اطلاعات
میدونید کاربران وب دنبال چی می گردند؟

وقتی به معماری اطلاعات فکر می کنید، مهمه که به دسته های مختلف کاربران، نحوه حرکت اونها، جستجو و نحوه فیلترهای اطلاعاتی فکر کنید. با یک مثال این قسمت رو روشن می کنیم: فکر کنید وارد یه وبسایتی شدید که یه سری محصول می فروشه، اگه شما به عنوان کاربر، دنبال کفش جدید برای مهمونی می گردید، ممکنه بخواهید محصولات رو بر اساس سبک و رنگشون فیلتر کنید اما اگه دنبال یه هدیه می گردید، می خواهید ایده ببینید تا بتونید از اون ایده ها استفاده کنید. پس اگه بدونید دنبال چی می گردید، با استفاده از این فیلترها می توانید گزینه های مورد نظرتون رو پیدا کنید.

یک معماری اطلاعات خوب، تجربه کاربری خوبی رو برای کاربران به وجود میاره. هر چه کاربرانتون سریعتر به مقصدشون برسند، حتی اگه برای رسیدن به مقصدشون از چندین گزینه عبور کنند، رضایتشون بیشتر خواهد بود. پس هیچ وقت فراموش نکنید که شناختن کاربرانتون و نحوه رفتار اونها موقع جستجوی اطلاعات، رمز موفقیته. وقتی نیاز کاربرانمون رو بشناسیم، می تونیم اونها رو اولویت بندی کنیم که کدوم جزء از معماری اطلاعاتمون رو بسازیم.

ارزش کسب و کار

اگه کاربران و مشتریان نتوانند اطلاعات مهم رو پیدا کنند یا نتوانند وظایفی که می خواهند رو انجام بدهند، کسب و کارها ضرر می کنند. معماری اطلاعات می تونه در مواردی که در ادامه بهش اشاره می کنیم، نقش مهمی داشته باشه:

  • بهره وری کارکنان
  • فروش و اعتبار
  • خرید اعضای جدید
  • کاهش هزینه های بازاریابی
  • اعتبار رتبه بندی و سئو
  • کاهش هزینه های پشتیبانی و مستندسازی
مزایای معماری اطلاعات
معماری اطلاعات خوب، به کسب و کار کمک می کنه رشد کنه

بهره وری کارکنان

اگه معماری اطلاعات محتوا، بد باشه، میتونه منجر به اتلاف وقت و کاهش بهره وری بشه. در سال 1999 شرکت بین المللی داده(IDC)، تحقیقاتی رو روی کارمندانش انجام داد تا از هزینه های مالی این مسئله، سر در بیاره. اونها مواردی از جمله مدت زمانی که هر کارمند در هر هفته برای جستجوی اطلاعات میذاره تا محتوایی تولید کنه رو بررسی کردند. اونها برآورد کردند هزینه “کسری دانش” چیزی حدود 5000 دلار برای هر کارفرما در هر سال میشه.

فروش و اعتبار

از دست دادن کسب و کار یکی از بارزترین پیامدهای وجود معماری اطلاعات ضعیف از نگاه مشتری است. اگه کاربر نتونه محصول موردنظرش رو پیدا کنه، فروش کم میشه و این اثرات میتونه طولانی مدت باشه و اون کسب و کار رو تحت تاثیر قرار بده. وقتی کاربری فروشگاهی رو ترک کنه، برگردوندن او خیلی سخته. اونها بیشتر یه رقیب بدون دردسر رو انتخاب می کنند تا مشکلاتشون رو حل کنند. از طرفی، چون توی این فروشها تاثیر تبلیغات دهان به دهان موثره، میتونه مشتریان بالقوه رو هم تحت تاثیر قرار بده.

خرید اعضای جدید

بسته به مدل کسب و کارتون، جذب اعضای جدید میتونه یکی از اهداف اصلیتون باشه. در این صورت مثلا صفحه ثبت نامتون و اینکه چطور کاربرانتون به این صفحه برسند باید با تحقیقات و بررسی های UX انجام بشه. اگه این صفحه خیلی پیچیده باشه، کسی اطلاعات خودش رو وارد نمی کنه و این نشون میده که برای به دست آوردن سود بیشتر، باید معماری اطلاعاتتون رو بازبینی کنید.

کاهش هزینه های بازاریابی

اگه کاربران نتونند محصولات یا خدمات رو پیدا کنند، هزینه های بازاریابی برای رسیدن به همون نتایج، خیلی افزایش پیدا می کنه. اگه از ترافیک پولی استفاده می کنید و با هزینه ای که کردید، کاربر گزینه های مورد نظرش رو پیدا نکنه و سایت رو ترک کنه، ممکنه باز هزینه کنید تا کاربران جدیدتری بدست بیارید و همینطور رتبه صفحه پایین بیاد و این منجر به کمتر شدن ترافیک ارگانیک شده و نتایج سئو بد بشه. مورد بعدی رو حتما بخونید.

اعتبار رتبه بندی و سئو

معماری اطلاعات تاثیر زیادی در سئوی سایت داره. وقتی داده ها و محتوای سایت خیلی خوب باشه، سایت قابل استفاده تره و این روی نرخ تبدیل و رتبه بندی تاثیر مثبت میذاره. رتبه بندی باعث میشه وبسایت توی نتایج جستجو بالاتر باشه. اگه محتوای تکراری دارید یا مقدار زیادی از محتوا دارید که هنوز فهرست بندی نشده اند، این موارد میتونه روی سئوی شما تاثیر منفی بذاره.

کاهش هزینه های پشتیبانی و مستندسازی

وقتی معماری اطلاعات خیلی خوب باشه و کاربر راحت به مواردی که می خواد برسه، نیاز به پشتیبانی و فایلهای راهنما، کاهش پیدا می کنه.

فرایندهای کلیدی معماری اطلاعاتی چیه؟

معماری اطلاعات مربوط به ساختاربندی وب سایت، کتابخانه یا فروشگاهه. مثل فندانسیون یک خانه. برای رسیدن به فندانسیونی قوی، لازمه که اسناد معماری اطلاعات ایجاد کنیم. ایجاد این سند توی چند مرحله اتفاق میفته. شرکتها باید روی این کار سرمایه گذاری کنند و وقت بذارند و مثل یه سرمایه ارزشمند به اون نگاه کنند. روندی که در ادامه میگیم مربوط به مراحل معماری اطلاعات وب سایته اما به راحتی میشه این فرایندها رو برای محصولات غیردیجیتالی هم تطبیق بدیم.

فرایند معماری اطلاعات
فرایند معماری اطلاعات سایت چه کمکی می کنه؟

1.اهداف کسب و کار را مشخص کنید:

برای این مرحله دوتا سوال اساسی از خودتون بپرسید: چرا می خواهید این کار رو انجام بدید؟ با این معماری اطلاعات می خواهید به چه نتیجه ای برسید؟ برای رسیدن به جواب این سوالات، با تمام ذینفعان اصلی کار کنید، اونها رو درگیر این کار کنید تا به توافق نظر برسید. اگه نمی تونید دلیل این کار و نتیجه دلخواهتون رو واضح مشخص کنید، همین الان دست نگه دارید. اینقدر این سوالات رو بررسی کنید تا به جواب روشنی برسید. اهداف معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. کسب درآمد بیشتر
  2. کاهش هزینه ها
  3. کمک به مردم برای تصمیم گیری بهتر

به این فکر کنید چه محدودیتهایی وجود داره که به این اهداف برسید؟

2. اهداف کاربر را مشخص کنید:

چه کسانی از وب سایت استفاده می کنند؟ برای پاسخ به این سوال از فرایندهای UX استفاده کنید. مصاحبه با کاربران، ایجاد پرسونا، تهیه سناریو و همچنین به این سوالات جواب بدید:

  • کاربران قراره توی سایت چه کار کنند؟
  • اهدافشون چیه؟

از داستان سرایی استفاده کنید تا ذینفعان بتونند اون چیزایی رو که توضیح میدید رو درک کنند. با کمک هم بهترین و بدترین سناریوها رو پیدا کنید و به چگونگی جلوگیری از رخ دادن بدترین حالتها فکر کنید و راه حل پیدا کنید. به محدودیتها هم فکر کنید. مثلا کاربران از چه فناوری استفاده می کنند و …

3. رقبا رو تحلیل کنید:

تحلیل رقابتی در معماری اطلاعات
رقبا دارن چیکار می کنن؟

گاهی اختراع مجدد دوچرخه میتونه بهتون آسیب بزنه! بیرون برید و مطمئن شوید که رقبای خودتون رو می شناسید. معماری اطلاعات اونها رو بررسی کنید.

  • آنها اطلاعات رو کجا نمایش می دهند؟
  • کدون اطلاعاتتون مشترکه؟
  • آیا بررسی وبسایتشون آسونه؟
  • چه خوبی و چه بدی داره؟

4. محتوا رو تعریف کنید:

اگه وبسایتتون از قبل محتوا داره، اول بررسی کنید ببینید چه چیزی رو باید نگه دارید و چه اطلاعاتی رو باید نادیده بگیرید. اگه وبسایتتون جدیده، از اول شروع کنید و درک درستی از مطالب داشته باشید. برای وب سایت جدید می تونید یکی از موارد زیر رو انجام بدید:

  • فهرست کامل: هر آنچه می خواهید در سایت بگذارید، بنویسید. ممکنه این کار زمان طولانی و تیمی از افراد نیاز داشته باشه. اما مفیده. همه صفحات، محتواها، عکسها و سایر محتواهای تعاملی رو در نظر بگیرید.
  • فهرست جزئی: سطحی پیش بروید، روی قسمتهای مهم و سطح بالاتر تمرکز کنید.
  • بررسی اطلاعات: این روش اطلاعات خیلی کمتری به ما می دهند، سریع و ساده است. ما در این روش روی تعیین میزان مفید بودن، دقیق و تاثیرگذاربودن محتوا تمرکز می کنیم.

چطور میتونیم معماری اطلاعات سایت خودمون رو طراحی کنیم؟

برای محتوای خود رویکرد مشخص کنید، نام پیوندها، نام صفحه، URLها، نوع محتوا و حتی فردی که می خواهد آنرا ایجاد کند، مشخص کنید، استفاده از قسمت نظرات مفیده. اگر وبسایت شما در حال طراحیه، اول به محتوا فکر کنید چرا که محتوا قلب وبسایته که باید در ابتدای پروژه جدی گرفته بشه. وب سایتتون رو بر اساس محتوا بسازید نه برعکس.

چطور معماری اطلاعات سایت بسازیم
چطور سایتمون معماری اطلاعات مناسب داشته باشه؟

تولیدکنندگان محتوا، بهترین دوستان شما هستند و باید اونها رو از همون اول درگیر روند کار کنید تا بفهمند موضوع چیه و باید چه کاری انجام بدهند. اول راهنمایی کنید تا سطح بالایی از محتوا رو ایجاد کنند و بعد جزئیات در مرحله بعدی میاد.

مرحله اول: محتوا را گروه بندی و برچسب گذاری کنید:

وقتی لیستی از تمامی مطالب آماده کردید، اولویت بندی و بعد گروهبندی کنید. روش مرتب سازی کارت در گروهبندی محتوا بهتون کمک می کنه. مرتب سازی کارت، یک تکنیک طراحی مشارکتیه که بهمون کمک می کنه متوجه بشیم کاربران آیتم های مختلف رو در گروه مختلف دسته بندی می کنند. اونها کارتهایی که روی اون کلماتی نوشته شده، می گیرند و با توجه به ویژگی، مفهوم و ارتباطی که با هم دارند، گروهبندی می کنند. در انتها، نام گروه ها رو می تونیم برای منو و نقشه سایت استفاده کنیم.

مرحله دوم: نویگیشن سایت و نقشه سایت را مشخص کنید.

الان شما محتوا دارید و سرگروه محتواها رو هم دارید، به این فکر کنید که کاربران چطور به این محتواها می رسند؟ قبل از اینکه نقشه سایت و نحوه پیمایش مشخص بشه، باید معماری اطلاعاتتون کامل شده باشه. نقشه سایت مثل قله کوه یخی قابل مشاهده است.

معماری اطلاعات برای کاربران قابل مشاهده نیست، اما ستون فقرات وبسایت رو تشکیل میده و می تونه بعدا  از طریق نمودارها قابل نمایش دربیاد. برای ایجاد نقشه سایت، باید محتواهایی که گروهبندی شده را در قالب نمودار نشون بدین. بعد می تونید ناوبری(پیمایش) سایت رو ایجاد کنید. ناوبری همون عناصری از رابط کاربری هستند که به صورت معنی دار به هم متصل شده اند. منوها، فیلترها، پاورقی و … هستند.

مرحله سوم: تست کاربران:

سریع تست کنید، همیشه تست کنید. چندین روش وجود داره که نشون میده آیا معماری اطلاعات ما خوب کار میکنه یا نه. گروه Nielsen Norman بسته به فاز طراحی و اهداف، چهار نوع تست رو پیشنهاد می دهند:

تست کاربران در معماری اطلاعات
ببینیم کاربر چطور از سایت استفاده می کنه.

تست شماره1: تست درخت

این تست برای وقتی استفاده میشه که ببینیم آیا می تونیم اطلاعات اصلی رو توی سایت پیدا کنیم یا نه؟ به کاربران (که به اونها میگیم شرکت کننده در تست)،  نام لینک رو میدیم و ازشون می خواهیم سایت رو پیمایش کنند. تست درخت یک روش تست کمّی هست. این تست نشون میده که آیا نام دسته ها قابل فهم هستند؟ آیا محتوا را به درستی منتقل می کنند؟ آیا مطالب به صورت کاربر-محور طبقه بندی شده؟ آیا عناوین از همدیگه قابل تشخیص هستند؟ پیدا کردن اطلاعات آسونه؟

تست شماره2: مرتب سازی کارتهای بسته بندی شده

از این تست برای تعیین قدرت نام دسته بندی ها استفاده میشه. که در دسته آزمون کمی و کیفی قرار می گیره. این تست نشون میده آیا نام دسته هایی که مشخص کردیم، مفهوم رو به درستی انتقال می دهند؟ همچنین به ما نشون میده آیا دسته بندی که براساس کاربر-محور انجام شده، مناسبه و آیا عناوین قابل تشخیص هستند؟

تست شماره 3: تست کلیک

این تست نشون میده کاربران چطور از مولفه های UI استفاده می کنند. این روش، یک آزمون کمی است که بهمون میگه کدوم عنصر منو و یا ناوبری، توسط کاربر استفاده میشه، کدوم نادیده گرفته میشه و کدوم کاربردی تره.

تست شماره4: تست قابلیت استفاده

این تست نشون میده کاربران چرا و چطور از وبسایت یا محصول شما استفاده می کنند؟ این یک آزمایش کیفی است. که نشون میده کاربران چطور اطلاعات مورد نیازشون رو پیدا می کنند؟ از چه راهی استفاده می کنند؟ کدوم راه رو نادیده می گیرند و چرا؟

اگه نمی تونید هر 4 مورد رو انجام بدین، مطمئن بشید که حداقل تست چهارم یا همون تست قابلیت استفاده رو در کنار مصاحبه، در انتهای کار انجام می دهید. این کار به شما درک ارزشمندی میده درباره اینکه افراد از چه ویژگی هایی استفاده می کنند و چرا این کار رو انجام می دهند؟

پاسخ به سوال چرا؟ اطلاعات ارزشمندی بهتون میده که کمک می کنه نتایج بهتری بگیرید.

معماران اطلاعات از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟

ابزار معماری اطلاعات
برای معماری اطلاعات از چه ابزراهایی استفاده کنیم؟
  • کاغذ و مداد: درسته که این ابزار ارزان، ساده و کارآمده اما خیلی کم ازش استفاده میشه.
  • Realtimeboard :Realtimeboard.com ابزار ارزان و ساده ایه که می تونید ازش به صورت روزانه استفاده کنید و نمودارها، نقشه سفر مشتری، پرسونا، طرح های همدلی، نقشه ذهنی، نمودارهای سازمانی و … بکشید. میتونه ادغام خوبی با Slack, Jira, Google drive, Dropbox باشه.
  • Lucidchart.com: نمودار Lucid نمودارساز و نرم افزار نمودار آنلاینه که انواع مختلفی از نمودارها رو ارائه میده و برای ایجاد نقشه ذهنی و وایرفریم مفیده. قیمت پایینی داره و قیمت سازمانی اون به صرفه است. میتونه رقیب خوبی برای Realtime Board باشه.
  • Xmind.net: نرم افزار Xmind وب برای نقشه برداری ذهنیه که با خرید اشتراک می تونید از امکانات زیادی استفاده کنید. نقشه ذهنی، نمودارهای تجاری، پشتیبانی از توفان فکری، کلیپ آرت از جمله امکانات این سایته.
  • Coggle.it: ساده ترین ابزار بین ابزارهایی که در بالا به اونها اشاره کردیم، (بجز کاغذ و مداد) وب اپلیکیشن Coggle’s mind maps هست که می تونید گروهی کار کنید و نمودارهای مفیدی بکشید.

منابع بیشتر برای مطالعه

کتابهایی درباره معماری اطلاعات:

  • یادگیری مفاهیم: Environment, Language, and Information Architecture by Andrew Hinton
  • درک احساس در بین آشفتگی: Information Architecture for Everybody by Abby Covert
  • A practical guide to Information Architecture by Donna Spencer
  • طراحی ناوبری سایت: Optimizing the User Experience by James Kalbach
  • طراحی معماری اطلاعات برای شبکه جهانی وب: For the web and beyond by Louis Rosenfeld and Peter Morville
  • کتابهای معتبر و پرطرفدار تجربه کاربری زبان اصلی + فارسی: uxnet.ir

مقالات و وبسایتهایی درباره معماری اطلاعات:

  • ایجاد معماری اطلاعات: dynomapper.com
  • فرایند معماری اطلاعات: UX – bluefountainmedia.com
  • راهنمایی نهایی برای معماری اطلاعات مناسب: webdesignerdepot.com
  • معماری اطلاعات با روش مرتب سازی کارت ها: smashingmagazine.com
  • تست های معماری اطلاعات- معماری اطلاعات در برابر ناوبری سایت: nngroup.com
  • رابط کاربری در معماری: uie.com
  • برآورد هزینه های معماری اطلاعات: utoronto.ca
  • درک معماری اطلاعات:  prezi.com
  • مقاله هایی درباره آموزش تجربه کاربری: uxnet.ir

جمع بندی

آماده اید معماری اطلاعات سایت خودتون رو کامل کنید؟ در این مقاله درباره اهمیت معماری اطلاعات صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم داشتن درک درستی از معماری اطلاعات چقدر می تونه برای کاربران و کسب و کار مفید باشه. منابعی معرفی کردیم که به شما کمک می کنه بهتر درباره معماری اطلاعات یاد بگیرید. سایتهای مختلف رو بررسی کنید تا ساختار، نحوه کارکرد و جزئیات اون رو بررسی کنید. روی کاغذ بکشید، بررسی کنید چه چیزی مفیده و چه چیزی را باید نادیده بگیرید. تست کنید و میزان موثر بودن آنها را بررسی کنید.

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (7)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات