نقشه گرما چیست؟

نقشه گرما سایت یا heatmap

مقدمه

تا بحال حتماً نقشه‌های گرمایشی را مشاهده کرده‌اید. این نقشه‌ها با رنگ‌های متفاوت از طیف قرمز گرفته تا آبی مشخص می‌شوند. اما آیا می‌دانید که از نقشه گرما برای تحلیل سایت نیز استفاده می‌شود؟ نقشه گرما یا هیت مپ در سایت به چه معنا است و چه اطلاعاتی را نشان می‌دهد؟
در این مقاله یاد می‌گیریم که نقشه گرما چیست و چه مزایایی دارد. پس با یوایکس نت همراه باشید.

هیت مپ یا نقشه گرما چیست؟

نقشه گرما یک نمایش گرافیکی از داده‌ها است که از یک سیستم کدگذاری رنگ برای نشان دادن مقادیر مختلف استفاده می‌کند. نقشه‌های گرما یا هیت مپ، برای اهداف مختلفی تجزیه و تحلیل می‌شوند اما بیشتر برای نشان دادن رفتار کاربر در صفحات یا قالب‌های خاص وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نقشه گرما یا هیت مپ

از نقشه گرمای سایت می‌توان اطلاعات زیر را به دست آورد:

  • جایی که کاربران روی یک صفحه کلیک کرده‌اند
  • تا چه اندازه صفحه را پیموده‌اند
  • نمایش نتایج تست‌های ردیابی چشم (eye-tracking)

مزایای نقشه گرما

ابزارهای تحلیل و بررسی مانند Google Analytics یا Site Catalyst در ارائه اطلاعاتی مانند اینکه نشان دهند کاربران از چه صفحاتی بازدید می‌کنند، عالی هستند اما نمی‌توان متوجه شد که کاربران بیشتر به کدام قسمت از صفحه توجه می‌کنند. نقشه گرما اطلاعاتی جامع‌تر درباره چگونگی رفتار کاربران ارائه دهد.

نقشه‌های گرما از لحاظ گزارش‌های تحلیلی استاندارد بسیار بصری‌تر هستند؛ به همین دلیل می‌توان به سادگی آن‌ها را تحلیل کرد. این امر آن‌ها را به ویژه برای افرادی که عادت به تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ندارند، محبوب‌تر می‌کند.

در تحلیل نقشه گرما اشتباه نکنید

در صورت استفاده نادرست از هیت مپ، آن‌ها می‌توانند تحلیل‌گران را ترغیب به فرضیاتی کنند که ممکن است صحیح نباشد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مانند سایر اطلاعات بصری، نقشه‌های گرما می‌توانند آنچه را که در یک صفحه اتفاق افتاده است به شما بگویند، اما نمی‌توانند به شما بگویند که چرا این اتفاق افتاده است.

همچنین آگاهی از محدودیت‌های نقشه های گرمایی نیز حائز اهمیت است. اغلب نقشه‌های حرارتی کلیک روی صفحه را نشان می‌دهند (به همین دلیل به نقشه کلیک نیز معروف هستند) اما این فقط بخشی از داستان است. به عنوان مثال، هنگام مشاهده نقشه گرمای یک فرم، ممکن است نقشه گرما نشان دهد که کاربران روی قسمت اول فرم کلیک می‌کنند و روی سایر قسمت‌های آن کلیک نمی‌شود.

تحلیل اولیه این نقشه نشان می‌دهد که کاربران پس از پر کردن اولین فیلد فرم از آن خارج می‌شوند. اما در واقع تحلیل درست این نقشه این است که کاربران تنها برای قرار گرفتن روی فیلد اول از موس کمک می‌گیرند. برای رفتن به سایر قسمت‌های فرم، از کلید Tab صفحه کلید استفاده می‌کنند. برای تجزیه و تحلیل فرم، از ابزارهای تجزیه و تحلیل فرم اختصاصی استفاده کنید. این ابزارها زمان صرف شده در هر قسمت از فرم را اندازه‌گیری می‌کنند؛ نه اینکه فقط تعداد کلیک روی آن را.

تحلیل نقشه گرما

نقش تحلیل نقشه گرما در وب سایت

نقشه گرما (هیت مپ) یک روش خوب برای دیدن محبوبیت عناصر در یک صفحه از وب سایت است. این خصوصاً برای مقایسه عناصری که برجستگی و اهمیت مشابهی در یک صفحه دارند، مفید است. نقشه گرمای زیر نشان می‌دهد که کاربران بر روی صفحه محصول تلفن‌های همراه کلیک می‌کنند:

هیت مپ برای فروشگاه آنلاین
منبع:https://www.optimizely.com/optimization-glossary/heatmap/

از این موضوع مشخص است که ترتیب فعلی نمایش این محصولات با محبوبیت آن‌ها مطابقت ندارد. این محصول پایین‌تر از محدوده دید کاربران سایت قرار دارد و کاربر باید صفحه را اسکرول کند تا آن را مشاهده نماید؛ با این وجود کاربران به دنبال این محصول هستند؛ پس بهتر است که محصول مورد نظر را در محدوده دید کاربران قرار دهیم تا سایت از نظر تجربه کاربری نیز بهبود یابد.

مزیت نقشه گرما نسبت به گوگل آنالتیک

برخی از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالتیک، با پیوندهایی که به یک مقصد ختم می‌شوند؛ به یک شکل برخورد می‌کنند و همه آن‌ها را مشابه هم در نظر می‌گیرند. این امر مشخص نمی‌کند که پیوند موجود در کدام صفحه باعث شده کاربر روی آن کلیک کند. فرض کنید سایت شما از قسمت فوتر به صفحه ثبت سفارش لینک می‌دهد؛ همچنین در متن صفحه اصلی سایتتان نیز  به صفحه ثبت سفارش لینک داده‌اید. با استفاده از نقشه گرمای سایت خواهید فهمید که کاربران از کدام قسمت از سایت (متن صفحه اصلی یا فوتر) به قسمت ثبت سفارش مراجعه می‌کنند.

از هیت مپ می‌توان برای شناسایی کلیک روی قسمت‌هایی از صفحه که در واقع پیوند ندارند؛ استفاده کرد. در مثال زیر، فقط متن “اطلاعات بیشتر” حاوی لینک است، اما کاربران به منظور بدست آوردن اطلاعات بیشتر، به اشتباه بر روی آیکون‌ها کلیک می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم که باید بر روی آیکون‌ها لینک قرار دهیم و اطلاعات بیشتری را به کاربر نمایش دهیم.

کلیک در نقشه گرما

نقشه پیمایش نشان می‌دهد که کدام بخش از مطالب شما جذاب هستند و کاربران بیشتر کدام صفحه را بررسی می‌کنند. نقشه پیمایش مطالبی را که کاربران می‌خوانند نشان نمی‌دهد؛ اما می‌تواند مناطقی را که کاربران پیمایش کرده‌اند را مشخص کند. اگر وبسایت شما دارای وبلاگ است؛ نقشه پیمایش می‌تواند مطالب مهمی را به شما گوشزد کند. برای مثال ممکن است نقشه پیمایش نشان دهد که بیشتر زمان در شروع مقاله صرف می‌شود و تعداد بسیار کمی از کاربران به انتهای صفحه می‌آیند. در اینصورت ممکن است بخواهید روی کوتاه‌تر یا جذاب‌تر کردن پست‌های وبلاگ خود تمرکز کنید!

جمع‌بندی

نقشه گرمای سایت به سؤالاتتان پیرامون نحوه مشارکت کاربران جواب نخواهد داد؛ در عوض اطلاعاتی را در اختیار می‌گذارد که هیچ یک از ابزار‌های تحلیل سایت آن‌ها را نمایش نخواهند داد. در واقع با استفاده از هیت مپ سایت، می‌توانید بفهمید خواسته کاربرانتان چیست؛ در نتیجه تجربه کاربری وب سایت را بهبود بخشید.

سایت شما نیاز به تحلیل و بررسی داره؟

با یوایکس نت تماس بگیرین، متخصصان تیم ما سایت شما را تحلیل و بررسی خواهند کرد و گزارش دقیقی از سایتتون را در اختیار شما قرار میدن.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (5)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
محمد

با سلام و خسته نباشید
برای مشاهده هیت مپ برای سایتم که وردپرس هست چه افزونه ای پیشنهاد میکنین؟
با تشکر