سئو آدرس اینترنتی سایت – قسمت دوم

پیوند یکتا سئو شده

مقدمه

در قسمت اول مقاله سئو کردن پیوند سایت، با 6 مورد از اقداماتی که می‌توان برای بهینه سازی و سئو آدرس اینترنتی انجام داد، آشنا شدیم. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم به طور مفصل 5 مورد مهم دیگر را برای بهینه سازی URL سایت بررسی کنیم.

7. HTTPS را پیاده‌سازی کنید

هر URL با HTTP یا HTTPS شروع می‌شود.

وقتی سایت شما دارای گواهینامه SSL باشد، آدرس‌های اینترنتی آن با HTTPS آغاز می‌شود. مرورگر همچنین نشان می‌دهد که این سایت امن است یا نه؛ و این برای سئو بسیار مهم است.

گوگل HTTPS را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در سال 2014 اعلام کرد. در حقیقت، در مطالعه فاکتورهای رتبه بندی SEMrush ، از HTTPS به عنوان دهمین عامل مهم رتبه‌بندی یاد شده است. پس یکی از راحتترین کارها برای سئو آدرس اینترنتی سایت، استفاده از پروتکل HTTPS است.

اما چرا داشتن https اینقدر اهمیت دارد؟

وقتی سایت شما دارای HTTPS است، اطلاعات در وب سایت شما رمزگذاری می‌شوند. این بدان معنی است که افراد هنگام بازدید از سایت شما، از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود و بدین ترتیب گوگل همیشه عوامل کاربر پسند را تقویت می‌کند.

به قول گوگل “ما خواستار HTTPS در همه جای وب هستیم؛ می‌خواهیم همه صاحبان وب‌سایت را ترغیب کنیم از HTTP به HTTPS سوئیچ کنند تا همه در اینترنت ایمن باشند.” بنابراین داشتن SSL در سایت شما کاملاً مهم است.

نمودار زیر نشان می‌دهد وقتی سایت شما دارای SSL باشد؛ چه اتفاقی می‌افتد:تفاوت https و http

مشاهده می‌کنید که برای سایت‌های عادی HTTP ، یک snooper می‌تواند داده‌هایی را که کاربر به سرور سایت ارسال یا از آن دریافت می‌کند را بخواند؛ زیرا HTTP داده‌ها را به صورت متن ساده می‌فرستد.

8. پسوند نام پرونده را حذف کنید

شاید متوجه شده باشید که برخی از URL ها به پسوند نام پرونده مانند “asp.” یا “php.” ختم می‌شوند. اگر صفحات شما دارای پسوندهایی هستند، باید این موارد را حذف کنید.

فرض کنید سایت خود را با استفاده از ASP.NET ساخته و صفحات وب شما یک پسوند asp. دارند.

https://www.example.com/page1.asp

اگر می‌خواهید به یک چارچوب مبتنی بر PHP بروید چه اتفاقی می‌افتد؟ پسوند صفحه شما به “php.” تغییر خواهد کرد.

https://www.example.com/page1.php

این نوع تغییرات شما را مجبور به تنظیم تغییر مسیر 301 می‌کند. به طوری که اگر شخصی آدرس قدیمی شما را تایپ کند، به آدرس جدید هدایت می‌شود.

علاوه بر این، هر بار که چنین تغییراتی را انجام می‌دهید موتورهای جستجو باید مجدداً صفحات را ایندکس کنند.

URL های بدون پسوند فایل، تمیز‌تر و خوانا‌تر به نظر می‌رسند و ظاهراً نرخ کلیک بهتری دارند.

بعضی اوقات، یک پیوند ممکن است حاوی پرونده‌ای باشد که باید در انتها دانلود شود. به عنوان مثال، سایت شما ممکن است دارای یک فایل pdf باشد که می‌خواهید بازدید کنندگان شما آن را بارگیری کنند. در این حالت، URL باید واقعاً پسوند پرونده را داشته باشد، مانند:

https://wwww.example.com/file1.pdf

URL .9 های پویا و نامتناهی را مسدود کنید

فرض کنید از سایتی بازدید می‌کنید که به شما این امکان را می‌دهد که هتل رزرو کنید. در این نوع وبسایت‌ها که خدمات متنوعی ارائه می‌دهند، کاربر انتظار دارد که سریعاً به نتیجه مورد نظر برسد؛ پس به نوعی استفاده یک نوع فیلتر یا مکانیسم مرتب‌سازی، رضایت کاربران را فراهم خواهد کرد و برای سئو نیز مفید خواهد بود.

به عنوان مثال، کاربران ممکن است بخواهند هتل‌های مورد نظر را بر اساس قیمت مرتب کنند. در این نوع وبسایت‌ها با هر بار فیلتر کردن جستجو توسط کاربر، آدرس اینترنتی جدیدی حاصل خواهد شد.

در اینجا مثال احتمالی از تغییر URL ها هنگام اعمال فیلترها وجود دارد:

پیوند یکتای پویا

بنابراین یک سایت می‌تواند تعداد URL های غیرضروری زیادی با محتویات کم و بیش مشابه را داشته باشد. این امر باعث ایجاد مشکل برای خزنده گوگل (google crawler) خواهد شد. درواقع این خزنده تعداد زیادی صفحه با آدرس های اینترنتی مختلف را مشاهده می‌کند؛ در حالی که تمامی این صفحات دارای مطالب مشابهی هستند.

این پیوند‌ها که از پرس و جوی در پایگاه‌داده سایت به دست می‌آیند، پیوند یا آدرس‌های پویا نامیده می‌شوند.

10. زیر‌پوشه را به زیر‌دامنه ترجیح دهید

فرض کنید سایت شما یک وبلاگ دارد. URL وبلاگ شما می‌تواند به صورت یکی از دو نمونه زیر باشد:

www.example.com/blog

blog.example.com

آدرس www.example.com/blog، نشان‌دهنده زیر‌پوشه یا زیرمجموعه بودن وبلاگ در سایتتان است و blog.example.com یک زیر دامنه است.

بحث‌هایی مطرح شده که کدام یک برای SEO بهتر است. به نظر می‌رسد گوگل هیچ موضع قطعی در مورد این موضوع ندارد؛ اما در عمل، زیر پوشه از زیر دامنه بهتر است.

البته یک مورد خاص وجود دارد که یک زیر دامنه انتخاب بهتری نسبت به یک زیر پوشه باشد. فرض کنید تجارت شما به آدرس mybusiness.com است و می‌خواهید فروش خود را در فرانسه نیز گسترش دهید. سه گزینه برای تنظیم URL برای مشتریان فرانسوی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • mybusiness.fr :ccTLD  
  • زیر پوشه خاص کشور: mybusiness.com/fr
  • زیر دامنه خاص کشور: fr.mybusiness.com
کدامیک بهترین انتخاب است؟

البته که ccTLD. اما ممکن است این دامنه در دسترس نباشد. پس اگر نمی‌توانید ccTLD استفاده کنید، بهترین گزینه داشتن زیر‌دامنه (نه یک زیر‌پوشه) است. یک زیر‌دامنه می‌تواند به عنوان یک سایت جداگانه فعالیت کند؛ یعنی می‌توانید برای آن سرور جداگانه‌ای در نظر بگیرید. همچنین، از دید یک بازدید کننده، fr.mybusiness.com خاص تر از www.mybusiness.com/fr به نظر می‌رسد.

11. از تغییر مسیرها و برچسب‌های کانونی به درستی استفاده کنید

اگر چندین آدرس اینترنتی دارید که به همان صفحه منتهی می‌شوند، باید از تغییر مسیر 301 (301 redirect) استفاده کنید.وقتی کاربری می‌خواهد از سایت شما بازدید کند، ممکن است هرکدام از موارد زیر را تایپ کند:

www.mysite.com

mysite.com

https://www.mysite.com

اما همه این آدرس‌ها در واقع متفاوت هستند. بنابراین باید یک آدرس خاص (ترجیحاً https) را انتخاب کنید و با استفاده از تغییر مسیر 301، سایر آدرس‌ها را نیز به این آدرس هدایت کنید.

برای استفاده از محتوای تکراری از برچسب Canonical استفاده کنید

اغلب اوقات ممکن است سایت شما دارای چندین صفحه با محتوای تکراری باشد. برای مثال شما یک سایت تجارت الکترونیکی دارید که دارای محصولات مشابه با توضیحات مشابه در صفحات مختلف است.

در اینگونه موارد، شما باید از برچسب “rel = canonical” استفاده کنید. اگر صفحه A صفحه اصلی شماست و صفحه B، صفحه دارای محتوای تکراری است؛ باید کد زیر را در HTML صفحه B وارد کنید:

<link rel=”canonical” href=https://www.mysite.com/page-a/>

تفاوت بین تغییر مسیر 301 و تگ کانونی چیست؟

تغییر مسیر 301 با عنوان تغییر مسیر دائمی نیز شناخته می‌شود. هنگامی که یک تغییر مسیر 301 را از پیوند A به B تنظیم می‌کنیم، هم خزنده موتور جستجو (Crawler) و هم بازدید‌کنندگان را از آدرس A به B هدایت می‌کنیم. در حقیقت خود A هیچ محتوایی ندارد و قابل بازدید نیست.

هنگامی که از یک برچسب کانونی در صفحه A (هدایت به صفحه B) استفاده می‌کنیم، فقط ربات موتور جستجو را از A به B هدایت خواهیم کرد. در واقع هر دو صفحه A و B در دسترس هستند، اما موتور جستجو فقط صفحه B را بررسی می‌کند.

12. نقشه سایت XML (XML SiteMap) مناسب ایجاد کنید

نقشه سایت XML به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام یک پیوند یکتای سایت شما، بیش‌ترین اهمیت را دارند.

پس از ایجاد نقشه سایت، باید آن را در سایت خود بارگذاری کرده و URL را از طریق کنسول جستجوی Google ثبت کنید.

جمع‌بندی

بهینه‌سازی URL شاید در نگاه اول پارامتر تأثیرگذاری در سئو سایت به نظر نرسد، اما اینگونه نیست. سایت با ساختار URL خوب به قابلیت استفاده آن می‌افزاید. و همه ما می‌دانیم که کاربر‌پسند بودن سایت یکی از مهم‌ترین عامل هنگام دستیابی به رتبه مناسب در موتورهای جستجو است.

همان‌طور که می‌بینید، جدای از چند جنبه فنی، سئو کردن آدرس اینترنتی سایت چندان دشوار نیست. امیدواریم نکاتی را که در قسمت اول مقاله و این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم، در بهبود استراتژی بهینه‌سازی سایت خود مورد استفاده قرار بگیرد.

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

چقدر این مطلب برات مفید بود؟
5/5 (6)
از این مقاله خوشت اومد؟ برای دوستات بفرست:

Uxnetمشاهده نوشته ها

Avatar for uxnet

با یوایکس نت هم اطلاعاتت رو بالا ببر و هم کسب و کارت رو ارتقا بده. طراحی سایت، سئو، طراحی رابط و تجربه کاربری، گرافیک سایت و شبکه‌های اجتماعی با مشاوره رایگان

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات