10 نکته طلایی تولید محتوا8 دقیقه

مقدمه

نوشتن مطالب خوب برای یک وبسایت می‌تواند دشوار باشد، به خصوص وقتی که در این فرآیند تازه‌وارد هستید و در مورد اینکه محتوای خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، مطمئن نیستید.

مواردی که باید در نظر داشته باشید شامل شناخت مخاطبان خود، استفاده از اطلاعات و ارقام و حفظ کردن اصل محتوا است.درک مراحل اصلی نوشتن یک مقاله در وبلاگ بسیار مهم است، در این مقاله به بررسی مراحل نوشتن یک متن یا محتوا می‌پردازیم.

تولید محتوا

 1. یک موضوع انتخاب کنید و به آن بچسبید!

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید بدانید موضوع شما در مورد چیست. اگر موضوع نوشته مشخص نباشد یا مبهم باشد، خوانندگان و بازدیدکنندگان سایت شما گیج شده و از خواندن مطالب وبلاگ صرف نظر می‌کنند.

یکی از کلیدی‌ترین ترفندهای نوشتن مطالب عالی برای وبسایت، نوشتن در مورد موضوعات مورد علاقه و جذاب است و اینکه مشکلی با تحقیق وسیع و گذاشتن وقت زیاد پیرامون آن موضوع نداشته باشید. با این حال، باید محتوایتان در مورد موضوعات مرتبط و به‌روز باشد (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “محتوای همیشه سبز” به شماره 8 بروید.) با ساده و دقیق نگه داشتن مطالب خود، اطمینان حاصل کنید که از موضوع اصلی منحرف نشوید و در حفظ موضوع مورد بحث ثبات داشته باشید.

2. مخاطبان خود را هدف قرار دهید

گام دوم در نوشتن یک محتوا و مقاله، شناسایی مخاطبان است. باید بدانید که چه محدوده سنی را هدف قرار می‌دهید؟

آیا آن‌ها 15-25 ، 26-40 یا 50+ هستند؟ بسته به این انتخاب، شما باید تصمیم بگیرید که لحن نوشتارتان چگونه باشد.

برای خوانندگان جوان، شما باید با درج تصاویر بیشتر مانند تصاویر و gif ها، بیشتر با پست خود درگیر شوید. همچنین ممکن است شما نیاز به استفاده از واژگان ساده‌تر داشته باشید تا بتوانید مطالب خود را راحت‌تر بیان کنید. اگر مخاطب هدف شما در رده سنی بیش از 50 سال باشد، ممکن است به دنبال محتوای رسمی‌تر، پیچیده‌تر و آموزنده‌تری باشد.

جذب مخاطب محتوا

همچنین هنگام نوشتن محتوای خوب برای وب‌سایت، حتماً به این فکر کنید که آیا مخاطب هدف حرفه‌ای است یا مبتدی. اگر آن‌ها حرفه‌ای هستند، حتماً از کلمات خاص صنعت و زبان رسمی‌تری استفاده کنید. برای مخاطبان حرفه‌ای از منابع معتبر و مشخصی برای اثبات حرف خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطب مورد نظر شما به اقتصاد علاقه‌مند باشد، از منابع معتبر مثال بیاورید و حتی او را به آن منابع ارجاع دهید. در مقابل، اگر مخاطبان شما مبتدی هستند و درباره یک موضوع مطالب جدیدی می‌آموزند، بیشتر سعی کنید با عنوان “چگونه” به سوالات مخاطب پاسخ دهید.

3. هدف از محتوای شما چیست؟

مهم است بدانید که هدفتان از ارسال مطالب در سایت و تولید محتوا برای وبسایت چیست. آیا برای سرگرم کردن مخاطب این کار را انجام می‌دهید (می‌توانید با افزودن طنز، فیلم و گیف این کار را تعاملی‌تر کنید) یا قصد دارید اطلاعاتی را برای خوانندگان مطلب فراهم کنید؟ در این صورت با استفاده از آمار و ارقام، ارائه نكات مفید و پاسخ به سؤالات حاصل شده می‌توانید به کاربر اطلاعات بدهید.

همچنین، در نظر گرفتن «قصد کاربر» نیز مهم است. منظور ما از قصد کاربر این است که:

خوانندگان هنگام جستجوی اصطلاحات مختلف در موتور‌های جستجو، به دنبال چه هستند؟

4 نوع قصد کاربر وجود دارد:

  • اطلاعاتی: افراد در حال جستجوی اطلاعات در مورد یک موضوع خاص هستند.
  • ناوبری: افراد می‌خواهند به محض جستجوی یک کلمه به یک وبسایت خاص دسترسی پیدا کنند (آن‌ها از قبل می‌دانند چه چیزی را جستجو می‌کنند).
  • تجاری: افراد به دنبال خرید چیزی هستند و تحقیقات خود را قبل از خرید انجام می‌دهند.
  • معامله: افراد پس از انجام جستجوی تجاری خود، به دنبال خرید چیزی هستند.

اگر از هدف محتوای خود اطلاع دارید و می‌دانید قصد کاربر چیست، در این صورت یک قدم به دانستن چگونگی ایجاد محتوای خوب برای وبسایت خود نزدیک خواهید شد.

4. به محتوای خود ساختار بدهید

هیچ کس نمی‌خواهد نوشته وبلاگ را بدون پاراگراف و بدون ساختار مناسب ببیند. خواندن یک مقاله پر از اطلاعات متنی و بدون تصویر نیز برای بازدیدکنندگان دلسرد کننده است.

باید محتوای خود را به روشی تنظیم کنید که خوانندگان را به خود مشغول کرده و آن‌ها را تا آخرین حرف خود در صفحه نگه دارید. در حقیقت یک ساختار نامناسب باعث می‌شود که نرخ پرش سایتتان بالا برود که این به هیچ عنوان برایتان مفید نیست و در سئو سایتتان نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

اگر می‌خواهید یک نویسنده حرفه‌ای باشید که می‌داند چگونه مطالب عالی برای وبسایت بنویسد، باید دستورالعمل‌های زیر را برای ساختاردهی محتوای خود در نظر بگیرید:

  • یک عنوان کامل ایجاد کنید.
  • آنچه در مورد محتوای شما خواهد بود را مشخص کنید.
  • از زیرنویس‌ها برای نقاط یا زوایای مختلف موضوع خاص خود استفاده کنید.
  • استفاده از پاراگراف ضروری است.
  • از لیست‌بندی استفاده کنید (همان‌طور که در اینجا از لیست استفاده کرده‌ایم)
  • در صورت نیاز ترتیب مطالب را رعایت کنید؛ به عنوان مثال بر اساس سطح اهمیت، بدترین به بهترین، بهترین تا بدترین، مراحل پیگیری به ترتیب (مثلاً روشی که برای تهیه دستور العمل استفاده می‌شود).
  • پیوندهای مرتبط و قابل اعتماد را درج کنید.

ساختار محتوا

5. از سئو بیشترین بهره را ببرید

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بخش مهمی از نوشته شماست. هدف از ایجاد محتوا این است که خوانندگان را جذب کرده و صفحه شما برای موضوعی که راجع به آن می‌نویسید، محبوب باشد. بهترین راه برای انجام این کار، نوشتن کلمات کلیدی خاص و موضوعی است که تعداد جستجوی آن بالا باشد.

میزان استفاده کلمه کلیدی نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. به همین ترتیب، توجه به “مشکل بودن کلمه کلیدی” نیز مهم است که رتبه‌بندی برای یک کلید واژه خاص چقدر دشوار باشد. اگر کلمه کلیدی خیلی دشوار یا طولانی باشد، ممکن است ارزش استفاده را نداشته باشد. مطمئن شوید که از تغییرات کلمات کلیدی و اصطلاحات خود برای جلوگیری از تکرار بیش از حد استفاده می‌کنید.

6. در محتوای خود از شوخی، آمار و ارقام مختلف استفاده کنید

شاید تعجب کنید که چگونه می‌توانید مطالبی عالی برای سایت بنویسید که هم آموزنده و هم جذاب باشد. اینفوگرافیک باعث به خاطر سپردن مطالب خواهد شد و مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند. طبق مقاله‌ای از پیرسون، 65٪ از مردم از طریق بینایی یاد می‌گیرند، به این معنی که اینفوگرافیک می‌تواند برای بیش از نیمی از خوانندگان مطلب مفید باشد.

تأثیر محتوای دیداری بر یادگیری

از تصاویر مرتبط استفاده کنید تا بتوانید مفاهیم را به صورت ساده‌تری بیان کنید. به عنوان مثال، اگر محتوایتان درمورد تعمیر اتومبیل است، ممکن است بخواهید با استفاده از تصاویر به همراه زیرنویس، به صورت قدم به قدم  کاربر را راهنمایی کنید. این امر باعث می‌شود پست شما راحت‌تر درک شود.

نوشته شما می‌تواند شامل حقایق و ارقامی باشد که کاربر را به آن ارجاع می‌دهید. استفاده از آمار، اعداد و نمودارها در یک مقاله نشان می‌دهد که شما به طور کامل موضوع را کاوش کرده‌اید و دقیقاً می‌دانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

اگر پست شما مناسب رنج سنی جوان و نوجوان است، از استفاده از تصاویر متحرک یا گیف ترسی نداشته باشید. استفاده از تصاویر متحرک و بامزه یک روش عالی برای اضافه کردن سرگرمی به محتوایتان است.

7. به خوبی تحقیق کنید

وقتی محتوایی می‌نویسید، ممکن است بخواهید از منابع مختلفی استفاده کنید. در اینصورت توصیه می‌شود صحت و اعتبار یک نوشته را از چندین و چند منبع مختلف جویا شوید.

توجه کنید که برای لینک‌دهی به منبع مورد استفاده‌تان، از ارجاع دادن کاربران به منابع بی‌کیفیت و بی‌اعتبار نیز به شدت بپرهیزید. در غیراینصورت امکان دارد نوشته شما حاوی اطلاعاتی نادرست باشد و کاربران را نسبت به سایت و نوشته‌هایتان بدبین کنید.

8. مطالب خود را به روز نگه دارید

هنگام نوشتن یک محتوا، به سازگاری حقایق مطالب با زمان توجه کنید و اطمینان یابید که مطالبی که می‌نویسید در زمان حاضر نیز صدق می‌کنند.

دلیل این امر این است که اگر خوانندگان اطلاعاتی را در وبسایت شما پیدا کنند که با گذشت زمان صحت آن‌ها تغییر کرده و دیگر دقیق نیست، اعتمادشان را نسبت به سایتتان از دست می‌دهند. به عنوان یک مثال ساده، اگر در نوشته خود ذکر می‌کنید که چیزی “دقیقاً 123 سال پیش ساخته شده است”، آیا این تاریخ برای سال آینده نیز رقم یکسانی خواهد بود یا اینکه خواندن این مطلب در سال آینده اطلاعات نادرستی را به کاربر می‌دهد؟ بنابراین شما باید هر سال اطلاعات سایت را به روز کنید. اما برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید بنویسید “بیش از 120 سال پیش”؛ در این صورت حداقل تا 7 سال دیگر نوشته شما معتبر خواهد بود.

به روز بودن محتوا

از محتوای همیشه سبز (evergreen content) استفاده کنید

محتوای همیشه سبز، محتوایی است که حساس به زمان یا وابسته به رویدادهای جاری نیست. این محتوا می‌تواند بسته به شرایط، در هر زمانی مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً موضوع “چگونه لاغر شویم” یک موضوع همیشه سبز است. این اصطلاح از درختان همیشه سبز گرفته شده است.

9. اصل مطلب را حفظ کنید

ایجاد محتوا برای وبسایت، مستلزم این است که مبتکر و منحصر به فرد باشید. می‌توانیم این کار را با:

  • یافتن زوایای جدید برای موضوعاتی که قبلاً هرگز مورد کاوش قرار نگرفته‌اند.
  • تحقیقات و آزمایشات جدیدی برای استفاده در محتوای خود انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که چیزی را کپی پیست نمی‌کنید- از کلمات خود استفاده کنید.
  • استفاده از مثال‌هایی برای توضیح یک نکته خاص، که آن را برای خوانندگانتان واضح‌تر کند.
  • ساختن عکس مرتبط با مطلب توسط خودتان.

انجام دهیم.

10. حتما ویرایش و اصلاح کنید!

ویرایش و تصحیح متن می‌تواند خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد. اما کار ارزشمندی محسوب می‌شود؛ زیرا که باعث می‌شود محتوایی بدون خطا و باکیفیت در اختیار خوانندگان قرار دهید.

می‌توانید از کسی بخواهید که این متن شما را بخواند و خطاهای احتمالی را که معمولاً گاهی از چشم نویسنده دور می‌مانند را به شما گوشزد کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم توضیحات مقدماتی برای داشتن یک محتوای خوب را بیان کنیم. نوشتن محتوای خوب امری زمان‌بر است و نیاز به تمرین و تجربه دارد. ما در تیم تولید محتوای UxNet، با داشتن گروهی مجرب و با تجربه در زمینه تولید محتوا، با ارائه کلیه خدمات تولید محتوا در خدمت مشتریان عزیز هستیم.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
4.8/5 (6)

از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:

2 نظر برای “10 نکته طلایی تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *