4 گام ساده برای ساختن یک پورتفولیو قوی6 دقیقه

مقدمه

اگر شما یک طراح (طراح گرافیک، طراح وب سایت، معمار یا …) هستید، بهترین ابزار تبلیغ شما، نمونه کار یا پورتفولیو شماست. نمونه کار می‌تواند در جذب مشتری جدید یا به دست آوردن یک موقعیت شغلی عالی به شما کمک کند. انتشار جذاب‌ترین نمونه‌کارهای شما یک ابزار تبلیغاتی با ارزش ایجاد می‌کند که مطمئناً فرصت‌های شغلی شما را گسترش می‌دهد.

صرف نظر از اینکه شما قصد ساخت پورتفولیو طراحی گرافیک یا طراحی وب را دارید، اصول مشابهی اعمال می‌شود که ما در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه موارد زیر را برای داشتن یک پورتفولیو قوی و اصولی بررسی می‌کنیم:

  • چه مواردی را باید در پورتفولیو خود بگنجانیم
  • هر یک از موارد پورتفولیو را چگونه توصیف کنیم
  • پرتفولیو خود را چگونه ارائه دهیم؟
  • راه‌های بهینه سازی پورتفولیو

در انتهای مقاله می‌توانید به راحتی یک پورتفولیوی اصولی برای خود بسازید.

چه مواردی را باید در پورتفولیو خود بگنجانیم؟

وقتی نوبت به انتخاب نمونه کار ها میرسد، همیشه کیفیت در اولویت قرار می‌گیرد. قرار نیست که همه نمونه‌کارهای خود را در پورتفولیو قرار دهید. پورتفولیو ویترینی از بهترین نمونه کارهای شماست.

سعی کنید پروژه‌های متنوعی را در پورتفولیو خود بگنجانید. به عنوان مثال، به جای نمایش پنج وب سایتی که برای پنج شرکت مختلف کالای ورزشی طراحی کرده‌اید، وب سایتی را که برای یک بانک منطقه‌ای یا یک سازمان غیرانتفاعی ایجاد کرده‌اید را هم اضافه کنید.

با قرار دادن نمونه‌کارهای متنوع وسعت تجربه خود را نشان می‌دهید.

هر یک از موارد پورتفولیو را چگونه توصیف کنیم؟

داستان هر یک از نمونه‌ها را بگویید.

نمایش بهترین طراحی‌های شما به تصاویر ختم نمی‌شود. همچنین باید به بینندگان نشان دهید که طرح‌های شما چه نتیجه‌ای به دست آورده است.

توصیف پورتفولیو و نمونه کار

تصور کنید که شما صاحب رستوران هستید و به دنبال یک طراح وب ‌سایت با تجربه در این حوزه هستید. شما بعد از تحقیقات خود، انتخابتان را به دو نفر محدود کرده‌اید. هر دو، طراحی وب‌ سایت‌های جذاب رستوران را در کارنامه خود دارند و شما کار آن‌ها را دوست دارید. اما یکی از این طراحان در کنار تصویر هر یک از نمونه کارها، اهداف مشتری و نحوه دستیابی او به طراحی را توضیح می‌دهد. علاوه بر این، پورتفولیو او خلاصه‌ای دقیق از نتایج هر پروژه را شامل می‌شود. اما طراح دیگر فقط عکس وب‌ سایت‌ها را قرار داده‌است. بدون هیچ توضیحی!

شما کدام طراح را انتخاب می‌کنید؟

لازم نیست هر مورد از نمونه کار ها را به مطالعه موردی تبدیل کنید، اما همیشه باید بینندگان را از هدف طراحی و ارزشی که برای سازمانی که از آن استفاده می‌کند ایجاد کرده است، آگاه کنید. مطمئن باشید که هر داستان شامل موارد زیر است:

  • نقش شما: آیا شما کل پروژه را مدیریت کرده‌اید یا به عنوان بخشی از یک تیم بزرگتر کار می‌کردید؟ به هر حال، به بینندگان اطلاع دهید که تلاش شما چه تفاوتی ایجاد کرده‌است.
  • روند کار شما: به بینندگان بگویید که چگونه به طرحی که در صفحه مشاهده می‌کنند رسیده‌اید. در این مورد باید در مورد اهداف مشتری و نحوه کار با آن‌ها بپردازید.
  • معیارهای موفقیت: با کدام معیار موفقیت طراحی را سنجیده‌اید؟ در این مورد می‌توانید رضایت مشتری را به عنوان معیاری برای موفقیت طراحی خود بیان کنید یا نرخ بهره‌وری مشتری از طرح خود را در مقایسه با طرح‌های قبلی نشان دهید.

به مخاطبان خود نشان دهید که طرح شما در موفقیت آن کسب و کار نقش داشته‌است.

توجه داشته باشید که بینندگان هر طرح را فقط با ظاهر آن قضاوت نمی‌کنند. آن‌ها باید بدانند طرح شما چه تأثیری بر کسب و کار داشته است تا شما را انتخاب کنند.

نحوه ارائه پورتفولیو

بعد از این که با کیفیت‌ترین نمونه‌کارها و توضیحات متناسب با هریک از آن‌ها را انتخاب کردید، برای ارائه پورتفولیو خود به یک بستر مناسب نیاز دارید.

مناسبترین بستر برای ارائه طرح‌ها وبسایت است. شما هم می‌توانید از وب سایت شخصی خود برای ارائه آن‌ها استفاده کنید و هم از وبسایت هایی که به همین منظور طراحی شده‌اند مانند وبسایت SquareSpace یا Weebly استفاده کنید.

مزیت داشتن وبسایت شخصی به استفاده از سایر سایت‌ها این است که می‌توانید مطابق میل خودتان آن را تنظیم کنید و بدون ایجاد مشکل عکس‌های خود را در زمان دلخواه خود بارگذاری کنید و همچنین از کاربری آسان آن مطمئن شوید. داشتن وب‌سایت باعث می‌شود کار شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

به طور کلی بستر ارائه نمونه کارهای شما باید به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند به راحتی نمونه‌کارهای شما را بررسی کنند و به راحتی به شما دسترسی داشته باشند. همچنین سرعت سایت و زمان لود شدن تصاویر اهمیت ویژه ای دارد. چرا که مخاطبان برای لود شدن سایت بیشتر از سه ثانیه منتظر نمی‌مانند و به همین راحتی ممکن است بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهید.

پیشنهاد: برای آگاهی از راه های افزایش سرعت سایت، مقاله “11 راه افزایش سرعت سایت” را بخوانید.

قبل از آماده کردن پورتفولیو

برای بهتر کردن نمونه‌کارهای خود و به دست آورن شانس بیشتر برای جذب مشتریان و یا به دست آوردن شغل مورد نظر خود، حداقل در یک گروه انجمن طراحان عضو شوید و طرح‌های خود را منتشر کنید و از سایر افراد خلاق بازخورد بگیرید. نظرات دیگران می‌تواند به بهبود کار شما کمک کند.

طراحی خود را حداقل در یکی از سه شبکه زیر به اشتراک بگذارید:

1- Dribbble

دریبل راهی برای برقراری ارتباط با سایر افراد خلاق و افرادی است که آنها را استخدام می‌کنند. چرا که بسیاری از صاحبان کسب و کار در این شبکه به دنبال طراح مورد نظر خود می‌گردند.

dribbble

2- Behance

Behance هم مانند دریبل جامعه ای برای به اشتراک گذاری طرح‌ها و ارتباط با سایر طراحان است. Behance متعلق به Adobe است.

اشتراک نمونه کار در Behance

3- DeviantAr

یکی از قدیمی‌ترین جوامع طراحی DeviantArt است و دارای بیش از 32 میلیون عضو ثبت شده می‌باشد. در مقایسه با Behance، رویکرد آن بیشتر “هنری برای هنر” است تا “طراحی برای استخدام”.

deviantart

و آخرین نکته برای داشتن نمونه‌کارهای قوی به روزرسانی مداوم پورتفولیو است. قطعاً در طول زمان با کسب تجربه‌های بیشتر نمونه کارهای قوی‌تری را ارائه خواهید داد. آن‌ها را به پورتفولیو خود اضافه کنید و یا جایگزین کارهای ضعیف‌تر خود کنید.

جمع‌بندی

داشتن پورتفولیوی قوی به شما در به دست آوردن مشتریان جدید کمک زیادی می‌کند. در هنگام ایجاد نمونه کار به کیفیت و تنوع کار توجه کنید. برای داشتن یک پورتفولیو قوی فقط عکس نمونه‌کارها کافی نیست و علاوه بر آن باید توضیحاتی در مورد نقش شما در آن پروژه و معیارهای موفقیت خود را برای هر یک از آن‌ها هم بنویسید. مرحله بعدی در ایجاد پورتفولیو، انتخاب پلتفرم مناسب است. شما می‌توانید وبسایت شخصی خود را داشته باشید و هم از سایت‌های دیگر برای ارائه نمونه کارهای خود استفاده کنید. پورتفولیو خود را به صورت مداوم بروزرسانی کنید و از نمایش بهترین و جدیدترین کارهای خود غافل نشوید.

مقالات تیم UxNet به صورت تخصصی تهیه و منتشر شده است. انتشار مطلب تنها با ذکر منبع (UXNet) بلامانع است.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
4.7/5 (3)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار: