مقدمه
حال رتبه سایتتون توی گوگل خوب نیست؟ شما هم روی سئو سایت کار کردین ولی هنوز اونجور که باید و شاید نتیجه ش رو توی رنک (rank) یا رتبه سایت ندیدین؟ اصلاً میدونین برای بهبود رتبه گوگل یا به طور کلی رتبه در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک سایت به صورت ارگانیک، چه مسیری رو باید برین؟ چه مدت طول میکشه تا نتیجه کارهای انجام شده روی سایت رو در موتورهای جستجو ببینیم؟
دیگه نگران رتبه سایتتون نباشین ما در این مقاله به صورت کامل به بررسی راههای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو میپردازیم. پس با یوایکس نت همراه باشین.
برای بهرهمندی از نتایج سئو صبور باشید
همه صاحبان کسب و کارهای آنلاین علاقهمند هستن که کسبوکارشون بالاتر از بقیه رقبا در موتورهای جستجو دیده بشه. یعنی توقع دارن وقتی کاربر به دنبال یک محصول یا کلمه کلیدی خاص میگرده، سایتشون توی نتایج اولیه گوگل و همون صفحه اول دیده بشه. در این میان، بسیاری از آنها به دنبال راه میانبر هستند و برای رسیدن به چنین نتیجهای، سعی در کلاه گذاشتن سر موتورهای جستجو دارند! واقعیت موضوع اینه که سئو، بیشتر یک پروسه طولانیه و هرکسی که انتظار داره در بازه کوتاه به نتیجه برسه و وعده این کار را هم میده؛ باید با شک و تردید به استقبالش رفت.
ما در این مقاله، مراحل لازم برای بهبود رتبه سایت که یکی از نتایج سئو سایت هست رو در اختیارتون قرار میدیم. پس تا آخرش با ما باشین.
چه مدت طول میکشد که رتبه سایت در موتورهای جستجو بهبود یابد؟
بستگی داره؛ شاید این جواب در وهله اول کمی ناامید کننده باشه؛ و مشتری دوست داشته باشه تا روی یک بازه زمانی دقیق حساب باز کنه؛ اما واقعیت اینه که بهبود رتبه سایت به پارامترهای زیادی وابسته است و به هیچ عنوان هیچکس نمیتونه این تضمین رو بکنه که مثلاً ظرف سه ماه رتبه شما از فلان عدد و فلان صفحه از گوگل، به عدد مشخصی خواهد رسید.
محتوای سایت، ساختار مناسب، مهارت سئوکار، بودجه، سطح رقابت و … همگی میتونند در سرعت بهبود رتبه سایتتون نقش کلیدی ایفا کنند. بنابراین، با توجه به این نکته، بیایید بررسی کنیم که چه کارهایی را باید برای بهبود رتبه یا رنک سایت بررسی کنیم.
بهبود مداوم بسیار مهم است
جان مولر، یکی از تحلیلگران ارشد وب مستر در گوگل، تأکید میکنه که بهبود رتبه سایت یک فرآیند زمانبر هست.
به طور خلاصه دلیل زمانبر بودن این پروسه اینه که الگوریتمهای موتورهای جستجو، باید کل قسمتهای سایت را بررسی کنند و مطمئن بشن تغییراتی که شما برای بهبود سایتتون انجام میدین، پایدار هستن.
مولر همچنین تأیید داره که حتی اگه تغییرات بنیادی در طراحی و عملکرد وب سایت خود ایجاد کنین، ممکنه دو ماه تا حتی یک سال طول بکشه تا تأثیر این تغییرات رو در موتور جستجو مشاهده کنین. وی همچنین هشدار میده كه پس از به روزرسانی سایت، نباید فقط بشینید و منتظر نتیجه باشید؛ بهتره است به طور مداوم سایتتان را بازبینی کنید و آن را بهبود بدید.
مطالعهای که توسط سایت Ahrefs انجام شده، اطلاعات جالبی را در رابطه با مدت زمان مورد نیاز برای رتبهبندی یک سایت در گوگل نشون میده.
- به طور متوسط، صفحه ای که در 10 رتبه برتر قرار داره، بالای 2 سال سن داره. علاوه بر این، میانگین سن سایتهای رتبه اول گوگل، نزدیک به 3 سال بوده.
- در میان صفحاتی که در 10 رتبه برتر قرار گرفته بودند، تنها 22 درصد از آنها کمتر از 1 سال سن داشتند.
براساس یافتهها، حدود 94 درصد از صفحات این مطالعه هرگز در طی یک سال به 10 رتبه برتر موتورهای جستجوگر نرسیدهاند.
چگونه رتبه گوگل سایت را بهبود ببخشیم؟
همونطور که میبینین، برای رسیدن به 10 رتبه برتر موتورهای جستجو در کمتر از 1 سال برای کلمه کلیدی خاص، نیازمند کار سخت، مهارت و گاهی اوقات شانس زیادیه؛ اما در هر صورت قوانین بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن پیرو یکسری اصول ثابت است. بنابراین اگر قصد دارین با بهبود رتبه در گوگل و ظاهر شدن در صفحات اول آن میزان فروش و بازدیدکنندگانتون را افزایش بدین، باید 5 مرحله زیر رو به دقت انجام بدین.
1. با یک زیرساخت محکم شروع کنید
ساختار ضعیف یک سایت و معماری اطلاعات نامناسب، حتی بهترین سئوکاران رو هم به دردسر میاندازه. اگر تعامل کاربران با وبسایتتون سخت باشه و به صورت اصولی طراحی نشده باشه، ربات های گوگل برای خزیدن (crawl) در آن دچار مشکل میشن و در نتیجه رتبه خوبی نصیبتون نمیشه.
قبل از هر چیزی ابتدا به “قابلیت استفاده” آن فکر کنید. این راه موفقیت بهبود رنکینگ سایت است.
حواستون به محتوای تکراری باشه
رایجترین نوع از محتوای تکراری وب سایت، یک نوع محتوا با چند آدرس مختلف هست. به عنوان مثال هر 4 آدرس زیر
http://www.yousite.com
https://www.yousite.com
http://yousite.com
https://yousite.com
توسط گوگل به عنوان چهار صفحه مختلف با محتوای یکسان در نظر گرفته میشن که این موضوع روی سئو و در نتیجه رتبه سایت تأثیر منفی میذاره.
با تنظیم قوانین تغییر مسیر (redirect) مناسب در پرونده htaccess. میتونیم به راحتی این مشکل رو برطرف کنیم.
2. سایت خودتون را برای موبایل بهینه کنید
با استفاده از ابزار تست ریسپانسیو بودن سایت که توسط خود گوگل ارائه شده، سایت خودتون رو مورد آزمایش قرار بدین و ببینید که آیا سایت شما در موبایل هم به خوبی نمایش داده میشه یا نه.
طبق تعریف گوگل:
“… سیستم های خزنده، ایندکس و رتبهبندی ما به طور معمول از نسخه دسکتاپ، محتوای صفحه را بررسی میکنند … نمایه سازی موبایل به این معنی است که از نسخه موبایل، برای ایندکس و رتبه بندی صفحه سایت استفاده خواهیم کرد …”
برای جلوگیری از سقوط سایت در رتبهبندی موبایل، باید عملکرد سایت در موبایل را دو برابر کنین. این سؤالاتو از خودتون بپرسین: آیا کاربران موبایل به راحتی میتونن روی قسمتهای مختلف سایت کلیک کنن و میان صفحات به راحتی پیمایش کنن؟ آیا تصاویر به درستی به کاربران نمایش داده میشن؟ آیا سرعت سایت روی موبایل هم خوبه؛ زمان بارگذاری یک عامل بسیار مهم در دستگاه های تلفن همراه است، به خصوص که سرعت اکثر سایتها روی موبایل از سرعت آن روی دسکتاپ کمتره.
3. سرعت سایت را افزایش بدین
برای هر دو نسخه موبایل یا دسکتاپ، شما باید سرعت را به طور مداوم کنترل کنین و بهبود بدین. برای مشخص کردن عملکرد و سرعت سایت، از ابزار Google PageSpeed استفاده کنید.
اما برای بهبود سرعت سایت وردپرس باید چکار کنیم؟
اندازه پرونده تصاویر
قبل از آپلود تصویر روی سایت، با استفاده از ابزارهای فشرده سازی مثل فتوشاپ، تصاویر رو بهینه کنید. فقط یادتون باشه که بررسی کنین آیا ابعاد تصویر متناسب با فضای صفحه هست یا نه. اگه میتونین از تصویر با ابعاد کوچکتر استفاده کنین حتماً اینکارو انجام بدین تا حجم تصاویر کمتر بشه و سرعت بارگزاری سایت بیشتر بشه.
حافظه پنهان مرورگر
وقتی که یک مرورگر یک صفحه از سایت رو لود میکنه، کلی فایل شامل فایل های html و css و جاوا اسکریپت بارگیری میشه. کش cache مرورگر این فایلها رو بصورت محلی در رایانه کاربران ذخیره میکنه. به این ترتیب، وقتی کاربر به صفحه جدیدی میره، دیگه نیازی به بارگیری مجدد یک سری از فایلها نیست.
برای اکثر سایتها، بهترین روش برای فعال کردن حافظه پنهان مرورگر، اضافه کردن کد به هاست/سرور در فایل htaccess. است؛ البته برای وردپرس افزونههایی برای انجام این کار وجود داره که میتونین از همین سایت به طور کامل باهاشون آشنا بشین.
مدیریت اسکریپت
قالبها و افزونههای نصب شده روی سایت، پروندههای بیشماری از JS و CSS را به سایت اضافه میکنن که باعث میشه زمان لود سایت زیاد و نتیجه سایت کند بشه. برای اینکه فایلهای CSS و JavaScript منجر به کند شدن سایت نشن، باید آنها را فشرده کنین. اگر امکان ادغام چندین اسکریپت در یک پرونده واحد وجود داره، این کار را انجام بدین. یعنی بجای اینکه از چند فایل استفاده کنین، تمام اسکریپت ها رو داخل یک فایل استفاده کنین؛ البته توجه کنید که گاهی ادغام این فایلها منجر به نقص در عملکرد افزونه یا سایت میشن، پس باید از یک برنامه نویس یا طراح سایت کمک بگیرین.
4. روی پیوندها کار کنید
هر دو پیوند داخلی و خارجی، تأثیر زیادی در رتبهبندی سایت دارند. در اینجا به چند نکته درمورد لینک سایت اشاره میکنیم:
پیوندهای شکسته را درست کنید
لینک شکسته یا خراب، روی تجربه کاربری یا UX تأثیر منفی میگذاره و کاربران را کلافه میکنه. با اجرای یک ابزار خزنده در وب مثل W3C Link Checker، میتونید به راحتی خطاهای 404 را تشخیص بدین و آنها را برطرف کنین.
به متن لینک یا anchor text دقت کنید
مطابقت کامل کلمه کلیدی و متن لینک (با عبارت exact match keyword شناخته میشه)، یک راهکار خوب برای لینکدهی خارجی است، اما اگه از این مطابقت سو استفاده کنید و بخواهید که تمام متن لینکها با عبارات کلیدی مورد استفاده کاملاً مطابق باشند، شک نکنین که به زودی اسیر جریمه الگوریتمهای گوگل خواهید شد.
الگوریتم پنگوئن گوگل به طور خاص سایتهایی را که دارای تعداد زیادی لینک با متن پیوند مطابق با کلمه کلیدی هستن؛ جریمه میکنه.
5. بهینه سازی داخلی صفحه
تمامی صفحات سایت رو بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که قوانین سئو داخلی را به خوبی رعایت کردهاید. از مهمترین کارهایی که میشه برای سئو داخلی صفحات انجام داد باید به عنوان صفحه و توضیح متا اشاره کرد:
عناوین منحصر به فرد، مختصر و توصیفی ایجاد کنید
عنوانی را ایجاد کنید که برخلاف یک سری از کلمات کلیدی، طبیعی و توصیفی باشد. یعنی به جای اینکه فقط کلمه کلیدی مورد نظرتون رو استفاده کنین؛ سعی کنید با عبارات مرتبط کاربران را جذب عنوان خودتون کنید. توجه کنید که هر صفحه به عنوانی منحصر به فرد نیاز داره.
توضیحات متا قابل کلیک بنویسید
حتی اگر توضیحات متا تأثیر مستقیمی در رتبهبندی وب سایت شما نداشته باشند، اما نقش مهمی در CTR یا نرخ کلیک بازی میکنند. این به نوبه خود میتونه ترافیک ورودی سایت را افزایش بده و در نتیجه باعث بهبود رتبه سایت بشه. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه دارای توضیحات متا جذاب و کاربر پسند باشه. اگر قسمت توضیحات متا را خالی بگذارید؛ خود گوگل 150 کاراکتر اول صفحه را به عنوان توضیح متا در نظر میگیره.
جمعبندی
از آنجا که گوگل با جدیت تمام با سایتهایی که توسط سئو کلاه سیاه رتبه خوبی کسب میکنند برخورد میکنه؛ رسیدن به رتبه مطلوب از طریق سئو واقعی نیازمند صبر و تلاش مداوم است ولی مطمئن باشین که نتیجه آن پایدار خواهد بود. پس یادتون باشه که سئو و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو فرآیندی طولانیه و یک ماهه و دوماهه اتفاق نمیافته.
در این مقاله هم به 5 مورد از راهکارهای ساده برای بهبود رتبه سایت در گوگل اشاره کردیم؛ توجه داشته باشید که این راهکارها، راههایی کاملاً ثابت هستند و انجام هر یک قطعاً باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد؛ اما زمانی که طول میکشه تا به نتیجه دلخواه خود برسید، بسته به مهارت شما خواهد داشت.
برای سئو سایت خود توسط یوایکس نت و مشاوره رایگان در این باره، با یوایکس نت در تماس باشید.