9 تکنیک مؤثر سئو برای افزایش ترافیک سایت12 دقیقه

مقدمه

همانطور که پیش‌تر در سری مقالات سئو و بهینه‌سازی سایت بیان کردیم، سئو فرآیندیست که نیازمند رعایت یکسری اصول و قوانین می‌باشد. هر چه بهتر بتوانید اصول سئو را درک کنید و در سایتتان بکار گیرید، رتبه سایت و در نتیجه کاربران مؤثر سایتتان بیشتر می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی 9 تکنیک مؤثر سئو را بررسی کنیم.

1. تجربه کاربری سایت را بهبود بخشید

بیایید این موضوع را با توضیح مختصری درباره هدف گوگل به عنوان یک موتور جستجو شروع کنیم.

گوگل نیز مانند هر موتور جستجو دیگر، به دنبال یافتن بهترین نتایج ممکن برای نمایش به کاربران است. در صورت عدم موفقیت در این قسمت، کاربران کمتری از موتور جستجوی گوگل استفاده خواهند کرد. تاکنون گوگل این کار را بهتر از سایر موتورهای جستجو انجام داده؛ به همین دلیل نیز با اختلاف زیادی بزرگ‌ترین موتور جستجو در جهان است!

میزان استفاده از موتورهای جستجو

اگر وب سایت شما غیرقابل اعتماد، قدیمی، کند و حجیم باشد؛ کاربران بالقوه‌ای که از طریق سرچ موتور جستجو به سایتتان وارد شده‌اند دوباره به نتایج نمایش داده شده گوگل بازمی‌گردند و بر روی نتیجه دیگری کلیک می‌کنند. بنابراین شما یک کاربر و یک مشتری بالقوه را از دست خواهید داد.

اگرچه گوگل این موضوع را به طور رسمی اعلام نکرده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این غول موتور جستجو به سایت‌هایی که نرخ پرش کمی دارند؛ با رتبه‌بندی بهتر پاداش می‌دهد:

تأثیر نرخ پرش در سئو

استدلال گوگل این است که اگر کاربری زمان بیشتری را در سایتی بگذراند، احتمالاً به این دلیل است که آن را مفید می‌دانند. و از آنجا که هدف گوگل نمایش بهترین نتایج ممکن به کاربران خود است؛ به زمانی که هر کاربر در سایت می‌گذراند اهمیت می‌دهد.

اصطاح نرخ پرش در سئو به چه معناست؟

“نرخ پرش” زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر وارد صفحه‌ای در سایت می‌شود و سپس بدون هیچ تعاملی از آن خارج می‌شود. زمان صرف شده در صفحه در محاسبه نرخ پرش بی‌تأثیر است؛ آنچه مهم است این است که کاربر با مراجعه به آن صفحه و سپس خارج شدن از همان صفحه، کار خود را به پایان برساند.

بنابراین چگونه می‌توان تجربه کاربری را که بازدیدکنندگان از وب سایت شما انتظار دارند، بهبود ببخشید؟

در اینجا 4 تکنیک سئو وجود دارد که می‌توانید برای افزایش تجربه کاربر و تقویت محتوای موجود خود در موتورهای جستجو استفاده کنید:

الف) خواندن پست‌های سایت را آسان کنید

تا به حال عبارت “قالب بندی محتوای وب” را شنیده‌اید؟ برای اینکه بتوانیم کاربر را در سایت خود نگه داریم؛ باید محتوا را از لحاظ خوانایی بهینه کنیم. نکات قالب بندی زیر می‌تواند به افزایش خوانایی محتوای شما کمک کند:

نوشتن محتوای با کیفیت: اول از همه، سعی کنید مطالبی که در سایتتان می‌نویسید از لحاظ رعایت دستورالعمل‌های نگارشی و جمله‌بندی صحیح باشد. کاربران از خواندن مطالب با جمله‌بندی نادرست کلافه می‌شوند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و هیچ‌گاه نیز به سایتتان باز نخواهند گشت!

پاراگراف های کوتاه: به طور کلی، هر پاراگراف را به 4-6 جمله محدود کنید. پاراگراف گروهی از جملات مرتبط است که از یک ایده اصلی پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر به درستی مطالب را پاراگراف‌بندی نکنید، پیوستگی موضوعی از بین خواهد رفت.

زیرتیترها: آیا می‌دانید یک فرد متوسط ​​فقط 37 ثانیه از وقت خود را صرف خواندن یک متن از محتوای آنلاین می‌کند؟ شما می توانید با درج عنوان‌هایی که به خوانندگان در اسکن مطالب کمک می‌کند و به سرعت درک نوشته را بالا می‌برد، به کاربر بفهمانید که مطلب شما همان چیزی است که او دنبالش است.

بولت : هنگامی که شما داده‌های زیادی دارید مانند آمار، حقایق، مثال‌ها و …، بهتر است از بولت‌ها برای لیست‌بندی استفاده کنید. قانون کلی این است که اگر بخواهید سه مورد یا بیشتر را لیست کنید، از نقاط گلوله استفاده کنید.

فضای سفید: نوشته‌های زیاد بازدید‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد و احتمالاً نرخ پرش شما را افزایش خواهد داد. با قراردادن عکس، فیلم یا نمودارهای مرتبط بین نوشته‌های خود، برای خواننده متن تنوع ایجاد کنید.

قراردادن تصویر: بیشتر مقالات باید چندین تصویر یا عکس داشته باشند تا نکات یا اعداد یا مراحل مورد بحث شما را نشان دهند. هرچه مطلب پیچیده‌تر باشد، تصاویر بیشتری باید در آن قرار دهید. نوشته بدون عکس برای خواننده آن دلهره‌آور است!

ب) از سبک نوشتن هرم وارونه استفاده کنید

نوشتن به سبک هرم وارونه چیست؟

هرم وارونه

نوشتن به سبک هرم وارونه به معنای نوشتن ارزشمندترین اطلاعات در بالای مقاله است؛ به این ترتیب اطلاعات کم‌اهمیت را نیز باید در انتهای مقاله بنویسیم. خوانندگانی که مقالات را اسکن می‌کنند به ندرت به انتهای صفحه می‌رسند، بنابراین منطقی است که به ورود به صفحه، اطلاعاتی ارزشمند را در اختیارشان بگذاریم.

ج) بهبود تجربه کاربر (UX) در صفحات وب

بیشتر اوقات، نرخ پرش بالا ناشی از ضعف تجربه کاربری صفحات است. از آنجا که طراحی تجربه کاربری یک مبحث کاملاً تخصصی است، تشخیص دقیق مشکلات UX دشوار می‌باشد.

برای بهبود تجربه کاربری، باید رفتار کاربران را آنالیز کنید، بفهمید بیشتر روی چه قسمت‌هایی از سایت کلیک می‌کنند و رفتار تعاملی هر یک چگونه است.

هیت مپ رفتار کاربر

د) سرعت وب سایت را افزایش دهید

یک دهه پیش، گوگل متوجه شد که عناصر عملکردی مانند سرعت سایت برای کاربران بسیار مهم است؛ بنابراین آن را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مطرح کرد. سرعت سایت و زمان لود شدن آن وب سایت می‌تواند تأثیر بسزایی در رتبه‌بندی آن در گوگل داشته باشد.

خوشبختانه گوگل ابزار‌های مناسبی را برای بررسی سئو و کمک به بهبود سرعت سایت راه اندازی کرده است، از جمله:

  •  PageSpeed ​​Insights برای کمک به توسعه دهندگان در بهبود عملکرد سایت
  • پروژه amp برای افزایش سرعت سایت در تلفن همراه

بررسی‌ها نشان داده است که نزدیک به 70% از بازدیدکنندگان معتقدند که سرعت یک سایت بر میزان تمایل آن‌ها به خرید از آن وب سایت تأثیر می‌گذارد.

برای افزایش سرعت سایت خود ابتدا باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کد غیرضروری را در صفحه خود فشرده کنید
  • بارگذاری JavaScript را به تعویق بیندازید
  • زمان پاسخ سرور را کاهش دهید
  • گزینه میزبانی مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید
  • فعال کردن حافظه پنهان
  • فعال کردن فشرده‌سازی فایل‌ها
  • فشرده‌سازی تصاویر برای کاهش 30 تا 40 درصدی اندازه صفحه

2. طراحی برای موبایل را در اولویت قرار دهید

در حال حاضر، بیشتر جستجوها و تقریباً نیمی از خریدها، از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. علاوه بر این:

 70 درصد ایرانیان صاحب تلفن هوشمند هستند؛ 80% از خریداران برای جستجو و بررسی محصولات، مقایسه قیمت یا یافتن جایگزین فروشگاه فیزیکی، از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

در نتیجه، هر سایتی که طراحی می‌شود باید تجربه کاربری در خصوص تلفن همراه را در نظر بگیرد. البته نحوه نمایش و عملکرد آن روی دسک‌تاپ نیز مهم است؛ اما طراحی برای تلفن همراه باید در درجه اول قرار گیرد.

3. به جای کلمات کلیدی روی کلمات مرتبط تمرکز کنید

گوگل در حال پیشرفت است و الگوریتم‌های آن نیز مرتباً به‌روز می‌شوند. هدف کنونی گوگل درک اهداف کاربران است. گوگل سعی می‌کند بفهمد که کاربران برای هر جستجو چه انتظاری دارند و به دنبال چه چیزی هستند؛ در نتیجه متناسب با نیاز کاربران به آن‌ها نتایجی را نشان می‌دهد.

رقابت کلمات کلیدی

با این حال، فقط با ایجاد محتوای متمرکز بر کلمات کلیدی پر رقابت، انتظار نداشته باشید وب سایت شما در صفحه اول گوگل ظاهر شود. اینکه به تنهایی به کلمات کلیدی چشم بدوزیم کافی نیست. در مشخص کردن کلمه کلیدی مطالب سایتمان باید “قصد کاربر” را در نظر بگیریم.

4. مطالب طولانی‌تر بنویسید

یک مطالعه سئو توسط Backlinko نتیجه گرفته که محتوای طولانی‌تر، پتانسیل جمع‌آوری بک لینک بیشتری دارد که اغلب می‌تواند به رتبه بهتر و بازدید بیشتری تبدیل شود:

مقاله طولانی تر لینک بیشتری دریافت میکند

مطالب قدیمی خود را تازه کنید

با به‌روز کردن مقالات با اطلاعات جدید و محتوای اضافی، عملکرد پست موجود را در نتایج جستجو افزایش دهید. حتی می‌توانید مقاله خود را با استفاده از مطالب جدیدی که می‌خوانید گسترش دهید.

اما چگونه مشخص کنیم که کدام محتوا به به‌روزرسانی نیاز دارد؟

بهترین کاندیدها برای تازه سازی محتوا، محتواهای حساس به زمان هستند؛ به عبارت دیگر موضوعاتی مانند سئو که به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. همچنین صفحاتی که مقدار ترافیک متوسطی از بازدیدکنندگان دریافت می‌کنند، اما پتانسیل بیشتری برای جذب بازدیدکننده بیشتر دارند.

در گوگل آنالتیک می‌توانید بفهمیدکه هر یک از صفحات و نوشته‌ها چه میزان بازدید دارند. کافی است که به Behavior> Content Site> Landing Pages بروید:

اطلاعات صفحات فرود در گوگل آنالتیک

5. از YouTube استفاده کنید

یوتیوب عبارت است از:

محبوب‌ترین سایت ویدیویی در اینترنت، با 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه که هر روز 1 میلیارد ساعت ویدیو تماشا می‌کنند

  • دومین پلت فرم محبوب رسانه‌های اجتماعی
  • دومین موتور جستجو
  • به طور کلی دومین وب‌سایت محبوب

بسیاری از متخصصان سئو وقتی به بهبود موتورهای جستجو فکر می‌کنند، یوتیوب را فراموش می کنند. مسلماً بازاریابی ویدیویی برای همه صنعت‌ها مناسب نیست؛ اما می‌تواند مخاطبان زیادی را از طریق آموزش و معرفی کسب‌و‌کار جذب نماید. اگر تمایلی به استفاده از یوتیوب ندارید، می‌توانید از نمونه ایرانی یعنی آپارات استفاده نمایید.

6. بک لینک ایجاد کنید

حتی در سال 2020 هم پیوندها هنوز قسمت مهمی از بهینه‌سازی موتور جستجو هستند. به خاطر داشته باشید که کیفیت لینک مهم است. پیوندهای اسپم می‌تواند به سایت شما آسیب برساند. به خاطر داشته باشید که اعتبار دامنه (Domain Authority) سایتی که از آن لینک می‌گیرید بسیار مهم است.

7. هرگز از سئو تکنیکال غافل نشوید

اگر تمام این کارها را انجام دهید ولی سایت شما از نظر فنی خوب نباشد، تأثیر چندانی را در بهبود عملکرد سایت خود نخواهید دید.

در اینجا به چند تکنیک پیشرفته بهینه‌سازی موتور جستجو اشاره می‌کنیم:

الف) اطمینان حاصل کنید که سایتتان با HTTPS بارگیری می‌شود

HTTPS از سال 2014 به عنوان یک عامل رتبه‌بندی معرفی شده است. حتماً توجه کرده‌اید وقتی که سایتی با HTTP بارگیری شود؛ گوگل قبل از نمایش سایت به کاربران هشدار می‌دهد. در این صورت ممکن است تعداد زیادی از افرادی که مایل به بازدید از سایت شما هستند را بخاطر این هشدار امنیتی از دست بدهید.

HTTPS بهترین روشی است که به وبسایت شما کمک می‌کند تا نمره سئو سایتتان را بهبود ببخشید، امنیت سایت را حفظ کرده و از تهاجم کدهای مخرب در امان بمانید.

8. از خزنده (crawler) استفاده کنید

ابزار‌هایی خزنده سئو مشابه خزنده‌های خود گوگل هستند و به شما اطلاعاتی در مورد سلامت فنی سایتتان می‌دهند:

Screaming Frog

احتمالاً شناخته شده‌ترین خزنده موجود در بازار، Screaming Frog است. استفاده از این ابزار در ابتدا ممکن است ترسناک به نظر برسد؛ اما اگر با آن کار کنید از سرعت، قدرت و کارایی آن قدردانی خواهید کرد!

Sitebulb

یکی از جدیدترین خزنده‌های موجود در صحنه از زمان راه اندازی، Sitebulb است که جوایز متعددی را به دست آورده. به طور خلاصه، این ابزار جزئیات و مشکلات فنی سایت را به زبان ساده توضیح می‌دهد و دقیقاً توضیح می‌دهد که برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید.

  • خطاهای 404 را برطرف کنید

دنبال کردن پیوندی که منجر به صفحه 404 با متن “Page Not Found 404” می‌شود، اساساً کاربر را با یک بن بست مواجه می‌کند؛ و هیچ کس دوست ندارد در بن بست گیر کند، نه موتور‌های جستجو و نه مخاطبان شما. بنابراین به نفع شماست که این صفحات را اصلاح کنید و کاربر را به صفحات دیگر ارجاع دهید.

اول از همه مشخصات لینک‌های خود را با استفاده از ابزاری مانند Monitor Backlinks بررسی کنید. پیوندهایی که به خطای 404 اشاره می‌کنند را لیست کنید؛ به داشبورد Google Analytics خود بروید تا بفهمید هر یک از این صفحات چه تعداد بازدید دارد.

با استفاده از یک افزونه مانند Redirection برای هدایت URL ها، این صفحات را به سایر صفحات لینک بدهید.

8. صفحاتی مناسب جستجوگران محلی تهیه کنید

تقریباً نیمی از کل جستجوها در گوگل مربوط به افرادی است که به دنبال کسب‌و‌کار محلی هستند؛ مواردی مانند:

  • فروشگاه‌های محلی
  • ساعات کار
  • شماره‌های تماس
  • آدرس

طراحی سایت یوایکس نت

لازم است در سایتتان صفحاتی را برای مشتریان محلی در نظر بگیرید و اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار دهید.

9. عملکرد سئو را اندازه گیری کنید

سایت خود را تحلیل و بررسی کنید تا به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • چه محتوایی واقعاً مورد توجه مشتری شما قرار گرفته است؟
  • کدام قسمت از وب سایت شما بیشترین مشکلات تجربه کاربری را دارد؟
  • کدام صفحه کمترین (یا بیشترین) بازدید را داشته است و چرا؟
  • کدام یک از تغییرات سئو منجر به رتبه‌بندی بهتری شده است؟
  • در آینده باید بر کدام سبک از کلمات کلیدی تمرکز کنید؟

فهمیدن این مسائل و استفاده از آن‌ها به نفع خود برای پیشرفت بیشتر، بدون نظارت منظم و تهیه گزارش مداوم، کار بسیار مشکلی است.

در اینجا سه ​​ابزاری وجود دارد که می‌توانید برای بررسی عملکرد سئو سایت استفاده کنید:

الف) Data Studio

Google’s Data Studio (با فیلترشکن باز کنید!) به شما کمک می‌کند تا با جمع آوری اطلاعاتی مانند رتبه سایت، بازدید‌ها و نرخ تبدیل، سایت را بررسی کنید. این یک ابزار سئو فوق‌العاده برای استفاده سئوکار برای تحلیل و بررسی سایت است.

ب) Wayback Machine

دانستن این که رقبای شما چه کار می‌کنند و از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند مفید است. یکی از بهترین ابزارها برای دیدن چگونگی تغییر در عملکرد رقبا، Wayback Machine است که به بازاریابان امکان دسترسی به صفحات وب بایگانی شده را می‌دهد. با غربال کردن پایگاه داده گسترده Wayback Machine، می‌توانید سیر تحول برند و حضور یک رقیب را ردیابی کنید. این ابزار اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • تغییرات در طراحی UX
  • تفاوت تغییرات انجام شده از یک نسخه وب به نسخه دیگر
  • حرکات عناصر اصلی صفحه، مانند پیمایش صفحه یا CTA

اگر به درستی از این ابزار استفاده شود؛ درس‌های جالبی برای ارائه دارد. نگاهی به این دو عکس بیاندازید. عکس اول ظاهر سایت در سال 2007 را نشان می‌دهد:

ظاهر یک سایت در سال 2007

در حالی که این یکی از سال 2020 است:

ظاهر یک سایت در 2020

تفاوت کاملاً واضح است. در سال 2007، سایت چیدمان شلوغ و نامنظمی داشته، با ستون‌های کوچک که به سختی پیمایش می‌شدند. اما سایت جدید تجربه کاربری بسیار بهتری دارد. با یک منوی واضح در بالای صفحه از بازدیدکنندگان استقبال می‌شود، دسته‌بندی محصولات کاملا مشخص است و کاربر به راحتی می‌تواند به محصول دلخواه دسترسی داشته باشد.

به طور خلاصه، وب سایت جدید بسیار مینیمالیستی‌تر است و آشفتگی قبلی را ندارد. این ممکن است تغییری باشد که بخواهید در مورد اجرای آن فکر کنید.

ج) Google search console

کنسول جستجوی گوگل به عنوان سلاحی کاربردی برای سئوکاران شناخته می‌شود. این ابزار با استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالتیک جمع‌آوری می‌کند؛ اطلاعات دسته‌بندی شده و جامعی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

جمع‌بندی

در این مقاله با جدیدترین ترفندها و تکنیک سئو آشنا شدیم. امیدواریم با خواندن این مقاله و رعایت دستورالعمل‌های آن، بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید.

در صورتی که در مورد سئو سایت سؤالی دارید، از طریق بخش نظرات نظراتتان را با ما در میان بگذارید یا با ما در تماس باشید.

لطفاً به این مطلب رأی بدهید.
4.5/5 (6)
از این مقاله خوشت اومد؟ به اشتراگ بگذار:
اشتراک
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
sahar

مقاله مفیدی بود به شخصه چند تا نکته رو برای سایتم اجرا کردم ممنونم ازتون